Toms høster store gevinster ved at samle ingrediensindkøb
Hos Toms Gruppen A/S har man opnået betydelige besparelser på mandetimer og budgetter ved at samle indkøbet af 50 ingredienser hos én leverandør. Samtidig kan koncernindkøbsfunktionen nu fokusere på strategiske råvarer.
Med en årlig produktion, der blandt andet omfatter over 15.000 tons chokolade, er Toms blandt Nordens største konfektureproducenter, og råvareforbruget er i sagens natur enormt. Indkøbsafdelingen oplevede et uforholdsmæssigt stort tidsforbrug på perifere ingredienser og har derfor gennem et såkaldt Single Sourcing Programme (SSP) valgt at samle indkøb og logistisk håndtering af 50 artikler, der udgør en begrænset del af den samlede volumen.
Vi er eksperter i at indkøbe de cirka 100 kerneråvarer, som tegner sig for langt størstedelen af budgettet. Det drejer sig eksempelvis om kakaobønner, sukker, mandler og nødder. Uforholdsmæssig megen tid blev brugt på forhandlinger og anden kontakt med de ti leverandører, som forsynede os med de resterende 50 ingredienser som for eksempel kondenseret mælk og diverse tilsætningsstoffer. Derfor inviterede vi en håndfuld af dem til at give tilbud på at overtage hele leverancen, forklarer Andreas Hansen, der er Group Purchasing and Sourcing Manager hos Toms.
Sparer både tid og penge
Ifølge Andreas Hansen kunne tre af de inviterede leverandører tilbyde samtlige 50 varer. Efter at have vurderet disse op mod hinanden faldt valget på Procudan A/S, der specialiserer sig i supply-chain-management-løsninger til den skandinaviske levnedsmiddel- og pharmaindustri.
Vores forventning var først og fremmest at spare tid og dermed frigøre ressourcer til opgaver af større økonomisk betydning samt at spare penge på at overlade indkøbet af perifere produkter til andre med større erfaring og volumen. Begge dele er lykkedes, konstaterer han.
Desuden lægger indkøbschefen vægt på, at det har medført tidsbesparelser i forbindelse med daglige, operationelle indkøb i produktionen at nøjes med én leverandør i stedet for ti, ligesom der spares fragtomkostninger ved at få produkterne udsendt samlet fra lager.
Her passer det fint, at Procudan er fysisk repræsenteret i Danmark og Sverige, hvor hoveddelen af vores produktion foregår. Endelig er det væsentligt for kvalitetsafdelingen, at al kvalitets- og CSR-dokumentation relateret til de 50 ingredienser er samlet hos Procudan, fortæller indkøbschefen.
Konkurrenter som underleverandører
Kun én ting har ikke været helt som forventet.
Vi har haft lidt urealistiske forventninger til, hvor mange ingredienser der uden videre kunne erstattes. I nogle tilfælde har det i praksis været for dyrt og omstændeligt at få alternativer godkendt af vores produktion og kvalitetsafdeling, og vi har da holdt fast i de gamle. Her har det dog fungeret fint, at de hidtidige leverandører er blevet underleverandører hos Procudan, så vi kan nøjes med at handle ét sted, siger Andreas Hansen.
Faktisk har det intensiverede samarbejde med Toms Gruppen lagt fundamentet til et helt nyt forretningskoncept hos Procudan.
Om Procudan
Procudan leverer supply-chain-management-løsninger til blandt andet levnedsmiddel- og pharma-industrien i hele Skandinavien med ingredienser og kundetilpassede emballager som kernekompetencer.
Virksomheden, der er etableret i 1901 og har afdelinger i Danmark og Sverige, har specialiseret sig i at tilføre værdi til kundernes forsyningskæder gennem Single Point Sourcing.
Kilde: www.procudan.com
At tilføre værdi til vores kunders forsyningskæder har i mange år været Procudans mission. Opgaven hos Toms viste, at der kan være store gevinster at hente for virksomheder, der tør tænke i nye baner. Vi lancerede derfor Procudan Single Point Sourcing, som handler om at tilføre ressourcer og frigøre potentiale hos vores kunder ved at udnytte synergi omkring eksempelvis indkøb, logistik- og lagerløsninger, produktoptimering, risikostyring og ikke mindst kvalitetssikring, siger markedsdirektør Morten K. Andreasen fra Procudan.
Han påpeger, at kunden bibeholder det overordnede ansvar for de berørte produkter og overdragede opgaver, og at kundens overblik sikres gennem teknologi og løbende dialog.
Løsninger som den, Toms har implementeret, indebærer et meget stort potentiale for at opnå merværdi uden at løbe forretningsmæssige risici. Det får flere og flere virksomheder øjnene op for, siger markedsdirektøren.
- JKK