TNT vil levere flere pakker i første forsøg
Transportvirksomheden TNT Danmark vil med et nyt projekt øge andelen af forsendelser, som lander hos modtageren i første leveringsforsøg.
Transportleverandøren TNT Danmark har iværksat et nyt projekt på sine to depoter i Danmark, der skal øge andelen af pakker, der bliver leveret i første forsøg.
Læs også: TNT styrker servicen i Europa
Formålet med at reducere antallet af genleveringer er både at mindske besværet for modtagerne og reducere omkostningerne for TNT.
Med projektet trænes TNTs chauffører og udvalgte medarbejdere i Kolding og Hvidovre til at finde korrekte adresser eller kontaktpersoner hos firmaer og private, der ikke er hjemme, når chaufførerne banker på.
Vi vil rigtig gerne sikre os, at vores kunder modtager deres forsendelser som forventet. Derfor forsøger vi nu proaktivt at kontakte firmaer og private, vi ikke kan levere til, når vi kommer ud på leveringsadressen. Enten via chaufførernes telefoner eller fra et par medarbejdere i vores operation, der sammen med chaufførerne har fået ansvar for at løfte vores hitrate, når det handler om levering i først forsøg, siger Susanne Vatta, administrerende direktør i TNT Danmark.
Omkostninger ved genlevering
Hun mener, at man let undervurderer de omkostninger, der indtræffer, når forsendelsen ikke bliver leveret i første omgang.
De fleste tænker måske, at omkostningen bare er en genlevering. Men, når en forsendelse lander tilbage på depotet, starter en hel kæde af efterbehandlingsprocesser, der føjer skjulte omkostninger til leverancen, forklarer Susanne Vatta.
Læs også: TNT bygger gigantisk depot i Australien
På globalt plan har TNT iværksat en lang række små og store initiativer, som skal optimere selskabets performance. Målet er endnu mere tilfredse kunder, en mere effektiv drift og ikke mindst at løfte indtjeningen.
-SSM