Tilfredshed med ny godskørselslov
Folketinget har netop vedtaget en ny godskørselslov, der skal værne mod social dumping ved at sikre ens lønvilkår for chaufførerne, når danske og udenlandske virksomheder udfører kørsler i Danmark. Fagforeningerne Krifa og KA er tilfredse med at 3F ikke har fået monopol, hvilket sidstnævnte dog afviser har været et mål.
Tirsdag den 9. juni vedtog et overvældende enigt Folketing den nye udgave af godskørselsloven, der blev fremsat af regeringen i januar. Loven skal ’sikre samme rammevilkår for omkostningsniveauet for lønvilkår, når danske og udenlandske virksomheder udfører kørsler på danske landeveje’, som det hedder, og dermed udgøre et værn mod social dumping i faget.
Med loven vil forligspartierne, der tæller det meste af Folketinget undtagen de Konservative, Nye Borgerlige og Liberal Alliance, vil man ikke alene sikre ens, men også højere løn til chaufførerne gennem et forslag om at indføre skærpede omkostningskrav om aflønning til både danske og udenlandske transportvirksomheder ved kørsel i Danmark.
Hos fagforeningen Krifa glæder formand Søren Fibiger Olesen sig over, at chauffører nu får bedre forhold idet vognmændene altså nu skal leve op til et vist overenskomstniveau, selvom man havde foretrukket en model, hvor det var den enkelte chauffør, der fik ret til en mindstebetaling.
”Godt, at der langt om længe er kommet en regulering og et værn mod social dumping. Skammeligt, at det skulle tage fem år. Vi havde hellere set, at medarbejderen fik en rettighed frem for, at arbejdsgiver fik en forpligtelse. Men vi er glade for enhver beskyttelse af chaufførerne,”, siger han.
Glad for plads til flere overenskomster
Derudover udtrykker han tilfredshed med, at der i den nye lov er der plads til flere forskellige overenskomster, så længe de ikke afviger markant fra den bredeste overenskomst på området, som lige nu er 3F’s. Krifa har også overenskomster på transportområdet, og Søren Fibiger Olesen er derfor lettet over den endelige regulering.
”3F nægtede i årevis at være med til at fastsætte en mindstebetaling i branchen, men jeg skal love for, piben fik en anden lyd, da de øjnede muligheden for, at det kunne blive deres overenskomst, alle skulle følge. Dermed ville de reelt få monopol på transportområdet i Danmark”, siger Krifa-formanden.
”Det er så godt, at der fortsat kan være flere fagforeninger om at lave overenskomster i transportbranchen. Vi har det seneste år set mange eksempler på en kultur, hvor 3F går mere op i magt end danskernes trivsel. Derfor undrede det mig meget, hvis den opførsel skulle belønnes med monopol”, fortsætter han.
I Arbejdsgiverforeningen KA roser man også indholdet i den nye lov, ligesom man på linje med Krifa er tilfreds med, at den anerkender andre overenskomster end 3F’s, som man også mente var på vej mod monopoltilstande. Der er dog stadig malurt i bægeret, mener direktør Karsten Høgild.
”Vi har hele vejen igennem oplevet, hvordan stærke kræfter har ønsket at give 3F et monopol på området. I flere tilfælde har vi set, hvordan regeringen med forskellige krumspring har forsøgt at omgå den politiske aftale på en måde, der i endnu højere grad ville favorisere 3F. Det er heldigvis ikke lykkedes i alle tilfælde, og det kan vi takke de borgerlige partier samt Radikale Venstre for”, siger Karsten Høgild og uddyber:
”Selv om loven ikke skaber et monopol, så indeholder den elementer, som udelukkende har til formål at please 3F. Det er naturligvis utilfredsstillende, men desværre forventeligt med den linje, som regeringen har lagt for dagen på området, siger Karsten Høgild og understreger, at KA kommer til meget nøje at følge, hvordan loven udmøntes og forvaltes.”
3F: Handler ikke om monopol
SCM.dk har været i kontakt med 3F, og her er udmeldingen, at det set fra deres bord aldrig har handlet om et monopol, sådan som Krifa og KA påstår. Den mening har ITD også været ude med, hvilket Jan Villadsen, der er Formand for 3F Transport, afviste allerede i oktober sidste år.
Hvad angår selve indholdet i loven, lyder beskeden at 3F’s transportgruppe er rigtig glade for lovstramningen, med sikring af fair og lige konkurrence på vejene og tilhørende kontrol som de vigtigste punkter.
Læs også: Regeringen vil sætte ind mod social dumping på landevejen
”Det er et kæmpestort og vigtigt skridt i retning af ordnede løn- og arbejdsvilkår for chaufførerne. Loven betyder, at vi får orden i eget hus”, siger Jan Villadsen til Fagbladet 3F, der hentyder til, at den såkaldte vejpakke, der bekæmper social dumping og kummerlige forhold på de europæiske veje, ventes vedtaget i EU senere i år.