04.05.2020  |  Branchenyt

Lovgivning skal forhindre løndumping i transportbranchen

Alle chauffører, der kører indenrigs med bus eller lastbil i Danmark, skal fremover have en løn på niveau med den mest repræsentative i vejtransportbranchen. Det fremgår af et lovforslag, som regeringen har fremsat i Folketinget.

I januar 2020 blev et bredt flertal i Folketinget enige om, at det er nødvendigt at lovgive om lønomkostningsniveauet for chauffører i dele af vejtransportbranchen for at sikre lige arbejdsvilkår for chauffører og sunde vilkår i branchen.  

Læs også: Aftale skal sikre lige lønforhold på landevejene

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Lovgivningen er nu ved at være på plads. Regeringen har netop fremsat et lovforslag, der fastlægger niveauet for, hvordan vognmænd skal aflønne deres chauffører ved bus- eller godskørsel i Danmark. Aflønningskravene skærpes for både danske og udenlandske vognmænd, så der bliver ens vilkår for alle, når de kører på danske landeveje. 

“Fremsættelsen af dette lovforslag markerer en milepæl i arbejdet med at forhindre uanstændige ansættelsesvilkår i vejtransporten. Det er en vigtig prioritet for regeringen at sikre ordnede løn- og arbejdsvilkår i transportbranchen for chauffører, der kører på dansk jord, uanset om chaufføren er ansat i en dansk eller udenlandsk virksomhed. Regeringen har gjort sig store anstrengelser for at sikre, at lovforslaget fremsættes med bred opbakning fra Folketingets partier, som alle parter kan se sig selv i”, transportminister, Benny Engelbrecht (S).

Ens regler for alle
Danske vognmænd skal som betingelse for at få og opretholde en bus- eller godskørselstilladelse enten følge lønniveauet i de landsdækkende kollektive overenskomster for chauffører, der er indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter, eller være omfattet af en landsdækkende kollektiv overenskomst for chauffører, som følger det lønniveau. 

Udenlandske vognmænd, der udstationer chauffører til at køre cabotagekørsel eller kombineret transport i Danmark, skal aflønne deres chauffører med en fastsat timesats beregnet på baggrund af omkostningsniveauet i de retningsgivende overenskomster på transportområdet. 

Vognmændene skal endvidere indsætte en række oplysninger i et nyoprettet register, som skal sikre, at danske myndigheder har et overblik over, hvem der kører inden for landets grænser og at disse får den rette løn. 

Læs også: EU-enighed om Vejpakke for transporterhvervet

“Løndumping hører ikke hjemme på de danske landeveje. Derfor er det vigtigt, at vi får fulgt op på den brede aftale om vejtransport fra januar, som bygger på anbefalinger fra arbejdsmarkedet parter. Der skal være afregning ved kasse et, hvis vognmænd underminerer konkurrenterne med horrible lønninger. Og det kommer der fremover. Overholder man ikke reglerne om aflønning, får det konsekvens. Til gavn for chaufførerne og alle de vognmænd, der overholder reglerne”, siger beskæftigelsesminister, Peter Hummelgaard (S).

- HCL

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere