Aftale skal sikre lige lønforhold på landevejene
Regeringen og et flertal i Folketinget er gennem en aftale blevet enige om, at alle chauffører, som kører bus- og godskørsel i Danmark, skal have samme løn som de mest repræsentative overenskomster i branchen.
Nu skal det være slut med ulighed på de danske veje. I en nyligt indgået aftale vil regeringen og et bredt flertal i Folketinget slå ned på løndumping og sikre, at både danske og udenlandske chauffører, der kører cabotage-kørsel, får udbetalt ens løn.
De udenlandske vognmænd skal desuden fremover registrere sig i et nyt system, som danske myndigheder skal bruge til kontrol af, hvem der kører cabotage-kørsel, at de endvidere får den løn, de er berettiget.
Derudover bliver kravene til danske chauffører skærpet, så de også følger lønniveauet i de mest repræsentative overenskomster.
Læs også: Antallet af udenlandske lastbiler på danske veje sætter rekord
Aftalen bygger på de anbefalinger, Dansk Arbejdsgiverforening (DA) og Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) sammen har foreslået i forhold til at forhindre løndumping i transportbranchen.
Bred enighed
Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) er glad for, at der nu skal sikres bedre forhold for alle chauffører i branchen.
”Social dumping er ødelæggende for det danske arbejdsmarked – herunder transportbranchen, hvor vi desværre har set alt for mange eksempler på udenlandske chauffører, som har kørt her i landet til horrible løn – og arbejdsvilkår. Derfor er jeg rigtig glad for, at et bredt flertal af Folketingets partier har taget ansvar og sammen med regeringen nu sikrer ordentlige lønvilkår for chaufførerne, som arbejdsmarkedets parter har anbefalet i fællesskab”, siger Peter Hummelgaard.
Også Transportminister Benny Engelbrecht (S) er positiv over for aftalens udfald, der sammen med EU’s foreløbige aftale om Vejpakken, kalder det for en dansk sejr.
”I sidste måned blev der efter årevise forhandlinger i EU også indgået en foreløbig politisk aftale om Vejpakken. Det er en dansk sejr, som styrker arbejdsvilkårene for Europas chauffører, bekæmper social dumping og sikrer fair konkurrence for danske vognmænd. Med de to initiativer er vi altså rigtig godt på vej”, siger Benny Engelbrecht.
Læs også: EU-enighed om Vejpakke for transporterhvervet
Hos oppositionen er man også tilfreds med det endelige resultat. Blandt andet fra Venstres beskæftigelsesordfører, Hans Andersen.
”Venstre har kæmpet for, at vi får sikret ordnede forhold på transportområdet på det danske arbejdsmarked. Alle chauffører i Danmark - også udenlandske - skal arbejde under ordnede og værdige forhold. Derfor er jeg tilfreds med aftalen. Og jeg er samtidig glad for, at der er blevet lyttet til Venstres krav om, at det skal ske med respekt for den danske model og fagforeningsfriheden i Danmark”, siger Hans Andersen.
Det bliver politiet og en administrativ myndighed, som skal kontrollere, at kravene til de udenlandske vognmænd bliver overholdt. Hvis de udenlandske transportvirksomheder ikke anmelder oplysninger til det nye register, kan de få bøder på op til 10.000 kr. Hvis de ikke overholder lønniveauet, kan de få bøder på minimum 35.000 kr.
Partierne er enige om at evaluere aftalen to år efter, at den er fuldt ud gennemført.
- HCL