EU-enighed om Vejpakke for transporterhvervet
Efter længere tids forhandlinger er EU-institutionerne i dag nået til enighed om indholdet af EU’s Vejpakke, der skal sikre mere ensartede regler mod fx social dumping, bedre håndhævelse og mere ensartede konkurrencevilkår.
EU’s lovgivende institutioner er tidligt torsdag blevet enige om den såkaldte Vejpakke, der skal fastsætte de regelsæt, hele Europas vejtransporterhverv fremover skal køre efter, meddeler Transportministeriet.
Vejpakken skal stramme op om reglerne for 'postkasseselskabernes' vilkår, samt foranstaltninger for udenlandske lastbilers cabotagekørsel, så vel som kombineret transport.
Derudover vil det være et krav, at udenlandske chauffører og lastbiler regelmæssigt skal vende hjem for så vidt muligt at undgå de såkaldte nomadechauffører. Særlige regler om kontrol og udstationering af chauffører skal endvidere fastsættes for at imødekomme transporterhvervets mobile karakter.
Vejpakken blev i første omgang fremsat tilbage i maj 2017 og har siden været igennem flere forhandlinger, før den endelige aftale altså faldt på plads i dag.
Under forhandlingerne har Danmark været en del af Vejtransportalliancen, hvor det positive udfald skyldes et tæt samarbejde mellem parterne i alliancen, lyder det fra ministeriet.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) er da tilfreds med Vejpakkens indhold og de områder, aftalen fokuserer sig på.
Læs også: Danske Speditører lancerer nye etiske transportregler
”Jeg er meget glad for, at der nu endeligt er landet en aftale om Vejpakken. Den har et stærkt fokus på de sociale bestemmelser, der forbedrer chaufførernes arbejdsvilkår, og sikrer, at konkurrencen i Europa foregår på en retfærdig og fair måde, som myndighederne kan kontrollere”, siger Benny Engelbrecht.
Før Vejpakken endeligt kan godkendes, skal aftalen tilbage og formelt godkendes i EU-institutionerne. Godkendelsen forventes at ske i nærmeste fremtid.
- HL