Nyt partnerskab skal resultere i CO2-neutrale lastbiler
En samarbejdsaftale mellem Iveco, FPT Industrial og Nikola skal gøre alle partere klogere på udviklingen af brændselscelle- og batteridrevne lastbiler. Samtidig skal det hjælpe Nikola med at klemme sig ind på det europæiske marked.
Iveco, FPT Industrial og Nikola Corporation præsenterede d. 3. december planerne for deres joint venture-partnerskab og samarbejdsaftale.
Læs også: Samarbejde vil fremme bioLNG som brændstof i europæiske lastbiler
Partnerskabet er etableret for at accelerere industriens udvikling hen mod brugen af CO2-neutrale lastbiler i Nordamerika og Europa. CO2-neutraliteten skal opnås ved hjælp af brændselscelleteknologi.
Samarbejdets hovedfokus bliver altså at hæve parternes respektive ekspertise for succesfuldt at indføre brugen af store nuludledningslastbiler.
Partnerskabet inkluderer oprettelsen af et europæisk joint venture for at udvikle og distribuere el-lastbiler på det europæiske marked. Nikola vil bidrage med brændselscelle-ekspertise og avanceret teknologi samt en nyskabende forretningsmodel¨, mens Iveco og FTP Industrial vil bidrage med ingeniør- og fabrikantekspertise for at industrialisere de brændselscelle- og batteridrevne lastbiler.
Batteridreven lastbil på vej
Hubertus M. Mühlhauser, administrerende direktør for CNH Industrial, der ejer Iveco, glæder sig over samarbejdet:
”Det tiltagende fokus på erkendelsen af, at der bliver nødt til at ske en fundamental nedgang i CO2-udledningen fra køretøjer, får industrien til lynhurtigt at søge avancerede teknologiske løsninger. Vores joint venture med Nikola er et vidnesbyrd om begge parters tekniske ekspertise og vil resultere i konkrete miljømæssige fordele for Europas langtransportfirmaer”, siger han.
Virksomhederne har påbegyndt udviklingen af partnerskabets første lastbil, den batteridrevne Nikola TRE, der er baseret på den nye Iveco S-Way og integrerer Nikolas lastbilteknologi, kontrolsystem og infotainment.
”Partnerskabet er et win-win for alle involverede parter. Fra det øjeblik, vi lancerede Nikola ONE i 2016 har lastbilchauffører og embedsmænd bedt os om at bringe Nikola til Europa. Nikola TRE er innovativ og unik. Vi havde brug for den rette partner til at hjælpe os med at komme i gang på det europæiske marked, og hertil er CNH Industrial det helt rigtige for os”, fortæller Trevor Milton, administrerende direktør hos Nikola Motors.
Læs også: Regeringen vil have højere og hurtigere lastbiler
Det forventes, at lastbilen kan prøvekøres fra midten af 2020, og den europæiske lancering er planlagt til at finde sted på transportmessen IAA 2020, der finder sted i Hannover i slutningen af september.
-SMP