Samarbejde vil fremme bioLNG som brændstof i europæiske lastbiler
Med projektet BioLNG Euronet vil fem aktører i transportsektoren styrke udbredelsen af biologisk baseret flydende naturgas i tankene på Europas lastbiler. 2000 nye vogne, 39 tankstationer og et produktionsanlæg skal sikre mindre CO2-udslip.
Som omtalt her på SCM.dk i går, så vil EU inden længe stille større krav til lastbilers udledning af CO2 under kørslen. Det er et konsortium bestående af en håndfuld af branchens største aktører allerede i gang med at adressere i et samarbejde, der fokuserer på brændstoffet i bilerne.
Projektet BioLNG Euronet, der består af olieselskabet Shell, tankstationsoperatøren DISA, LNG-producenten Nordsol samt lastbilproducenterne Scania og IVECO, vil således arbejde for fortsat stigning i brugen af LNG (flydende naturgas) som brændstof til vejtransport i Europa.
Midlet til det er en ny infrastruktur, der sigter efter at få 2.000 flere LNG-lastbiler på vejene, etablere 39 LNG-tankstationer på tværs af seks lande samt opføre af et produktionsanlæg for bioLNG i Holland.
For at gøre LNG-lastbilerne nemt tilgængelige vil man dels lease dem til slutbrugerne gennem ’konkurrencedygtige programmer’, som det hedder, ligesom potentielle aftagere skal tilbydes finansiering af ekstraudgifterne for en LNG-lastbil sammenlignet med en diesellastbil.
LNG-tankstationerne skal indgå i et paneuropæisk netværk og vil blive opført i Belgien, Frankrig, Tyskland, Holland, Polen og Spanien. Stationerne vil blive placeret med ca. 65 kilometers afstand langs de store trafikkorridorer fra Spanien til det østlige Polen.
BioLNG-anlægget vil producere 3.000 tons bioLNG pr. år og vil anvende biogas produceret af organisk affald. Gassen vil blive solgt til slutbrugerne via LNG-nettet. Målet med alle tre elementer i initiativet er en lavere udledning af CO2, som kan hjælpe EU på vej mod målet om en 60 procent reduktion af CO2-udslippet i 2030.
”Dette program omfatter tankstationer, fremstilling af biobrændsel samt de subsidier, der er nødvendige for at fremskridtsvenlige kunder ønsker at investere i lastbilerne til trods for den ekstra startudgift,” siger direktør for Sustainable Transport Solutions i Scania, Jonas Nordh, og fortsætter:
”Mens LNG, som reducerer CO2-udslippet med op til 20 procent, er mere almindeligt tilgængeligt i dag, vil biogas, som sænker CO2-udslippet med over 90 procent, i stadig større omfang blive blandet i naturgassen, og biogasproduktionen vil hurtigt stige.”
Læs også: Scania og Volvo tror ikke rigtig på Tesla Semi
”Projektet åbner muligheder for en smidig overgang til en cirkulær økonomi baseret på energiproduktion fra affald. Det muliggør til og med negativ emission af drivhusgasser og kulstofbinding. Finansieringen af projektet vil sætte os i stand til at hjælpe vore kunder med at omstille deres vognparker til LNG gennem IVECO Capitals konkurrencedygtige finansierings- og leasingprogrammer og dermed øge antallet af naturgaslastbiler i Europa og bane vejen for en bæredygtig transportsektor”, siger IVECO Brand President, Pierre Lahutte.
-AK