Samarbejde vil fremme bioLNG som brændstof i europæiske lastbiler

Med projektet BioLNG Euronet vil fem aktører i transportsektoren styrke udbredelsen af biologisk baseret flydende naturgas i tankene på Europas lastbiler. 2000 nye vogne, 39 tankstationer og et produktionsanlæg skal sikre mindre CO2-udslip.

Iveco har allerede LNG-drevne lastbiler på gaden i Europa. Med BioLNG Euronet-projektet skal der komme endnu flere i de kommende år. Foto: Iveco.

04.01.2019

SCM.dk

Projektet BioLNG Euronet, der består af olieselskabet Shell, tankstationsoperatøren DISA, LNG-producenten Nordsol samt lastbilproducenterne Scania og IVECO, vil således arbejde for fortsat stigning i brugen af LNG (flydende naturgas) som brændstof til vejtransport i Europa.

Midlet til det er en ny infrastruktur, der sigter efter at få 2.000 flere LNG-lastbiler på vejene, etablere 39 LNG-tankstationer på tværs af seks lande samt opføre af et produktionsanlæg for bioLNG i Holland.

For at gøre LNG-lastbilerne nemt tilgængelige vil man dels lease dem til slutbrugerne gennem ’konkurrencedygtige programmer’, som det hedder, ligesom potentielle aftagere skal tilbydes finansiering af ekstraudgifterne for en LNG-lastbil sammenlignet med en diesellastbil.

LNG-tankstationerne skal indgå i et paneuropæisk netværk og vil blive opført i Belgien, Frankrig, Tyskland, Holland, Polen og Spanien. Stationerne vil blive placeret med ca. 65 kilometers afstand langs de store trafikkorridorer fra Spanien til det østlige Polen.

BioLNG-anlægget vil producere 3.000 tons bioLNG pr. år og vil anvende biogas produceret af organisk affald. Gassen vil blive solgt til slutbrugerne via LNG-nettet. Målet med alle tre elementer i initiativet er en lavere udledning af CO2, som kan hjælpe EU på vej mod målet om en 60 procent reduktion af CO2-udslippet i 2030.

”Dette program omfatter tankstationer, fremstilling af biobrændsel samt de subsidier, der er nødvendige for at fremskridtsvenlige kunder ønsker at investere i lastbilerne til trods for den ekstra startudgift,” siger direktør for Sustainable Transport Solutions i Scania, Jonas Nordh, og fortsætter:

”Mens LNG, som reducerer CO2-udslippet med op til 20 procent, er mere almindeligt tilgængeligt i dag, vil biogas, som sænker CO2-udslippet med over 90 procent, i stadig større omfang blive blandet i naturgassen, og biogasproduktionen vil hurtigt stige.”

Læs også: Scania og Volvo tror ikke rigtig på Tesla Semi

”Projektet åbner muligheder for en smidig overgang til en cirkulær økonomi baseret på energiproduktion fra affald. Det muliggør til og med negativ emission af drivhusgasser og kulstofbinding. Finansieringen af projektet vil sætte os i stand til at hjælpe vore kunder med at omstille deres vognparker til LNG gennem IVECO Capitals konkurrencedygtige finansierings- og leasingprogrammer og dermed øge antallet af naturgaslastbiler i Europa og bane vejen for en bæredygtig transportsektor”, siger IVECO Brand President, Pierre Lahutte.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

10.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Derfor er GLEC og ISO 14083 afgørende for troværdige transportdata

07.11.2025Uniteam Group

Sponseret

Sådan går du fra regneark til dokumenteret Scope 3-rapportering

06.11.2025amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

04.11.2025SCM.dk

SCM Agendaen #24: Robusthed i forsyningskæderne via AI-drevet software

04.11.2025SCM.dk

Hvordan håndterer du risikostyring og compliance i forsyningskæden?

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby