Samarbejde vil fremme bioLNG som brændstof i europæiske lastbiler

Med projektet BioLNG Euronet vil fem aktører i transportsektoren styrke udbredelsen af biologisk baseret flydende naturgas i tankene på Europas lastbiler. 2000 nye vogne, 39 tankstationer og et produktionsanlæg skal sikre mindre CO2-udslip.

Iveco har allerede LNG-drevne lastbiler på gaden i Europa. Med BioLNG Euronet-projektet skal der komme endnu flere i de kommende år. Foto: Iveco.

04.01.2019

SCM.dk

Projektet BioLNG Euronet, der består af olieselskabet Shell, tankstationsoperatøren DISA, LNG-producenten Nordsol samt lastbilproducenterne Scania og IVECO, vil således arbejde for fortsat stigning i brugen af LNG (flydende naturgas) som brændstof til vejtransport i Europa.

Midlet til det er en ny infrastruktur, der sigter efter at få 2.000 flere LNG-lastbiler på vejene, etablere 39 LNG-tankstationer på tværs af seks lande samt opføre af et produktionsanlæg for bioLNG i Holland.

For at gøre LNG-lastbilerne nemt tilgængelige vil man dels lease dem til slutbrugerne gennem ’konkurrencedygtige programmer’, som det hedder, ligesom potentielle aftagere skal tilbydes finansiering af ekstraudgifterne for en LNG-lastbil sammenlignet med en diesellastbil.

LNG-tankstationerne skal indgå i et paneuropæisk netværk og vil blive opført i Belgien, Frankrig, Tyskland, Holland, Polen og Spanien. Stationerne vil blive placeret med ca. 65 kilometers afstand langs de store trafikkorridorer fra Spanien til det østlige Polen.

BioLNG-anlægget vil producere 3.000 tons bioLNG pr. år og vil anvende biogas produceret af organisk affald. Gassen vil blive solgt til slutbrugerne via LNG-nettet. Målet med alle tre elementer i initiativet er en lavere udledning af CO2, som kan hjælpe EU på vej mod målet om en 60 procent reduktion af CO2-udslippet i 2030.

”Dette program omfatter tankstationer, fremstilling af biobrændsel samt de subsidier, der er nødvendige for at fremskridtsvenlige kunder ønsker at investere i lastbilerne til trods for den ekstra startudgift,” siger direktør for Sustainable Transport Solutions i Scania, Jonas Nordh, og fortsætter:

”Mens LNG, som reducerer CO2-udslippet med op til 20 procent, er mere almindeligt tilgængeligt i dag, vil biogas, som sænker CO2-udslippet med over 90 procent, i stadig større omfang blive blandet i naturgassen, og biogasproduktionen vil hurtigt stige.”

Læs også: Scania og Volvo tror ikke rigtig på Tesla Semi

”Projektet åbner muligheder for en smidig overgang til en cirkulær økonomi baseret på energiproduktion fra affald. Det muliggør til og med negativ emission af drivhusgasser og kulstofbinding. Finansieringen af projektet vil sætte os i stand til at hjælpe vore kunder med at omstille deres vognparker til LNG gennem IVECO Capitals konkurrencedygtige finansierings- og leasingprogrammer og dermed øge antallet af naturgaslastbiler i Europa og bane vejen for en bæredygtig transportsektor”, siger IVECO Brand President, Pierre Lahutte.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online