Scania og Volvo tror ikke rigtig på Tesla Semi

Teslas højtprofilerede lastbil imponerer ikke for alvor hos de svenske giganter Scania og Volvo, der peger på, at teknologien ikke er moden endnu. ”Den er god til chipsposer”, lyder det fra Scania.

Vægten af batteripakken i Tesla Semi vil ifølge Nils-Gunnar Vågstedt fra Scania gøre den urealistisk til reel fjerntransport, i hvert fald på kort sigt. Illustration: Tesla.

12.12.2017

SCM.dk

En fuldt elektrisk lastbil med en rækkevidde på 800 km, heftig acceleration og futurisk design lyder som noget, der burde skabe begejstring hos langt de fleste, ikke alene i transportsektoren, men også i den brede offentlighed. Og det er da generelt også, hvad Tesla Semi har gjort for langt de fleste.

Læs også: Volkswagen Truck & Bus gør klar til fremtidens logistik

Men ingen regler uden undtagelser. På den anden side af Sundet er to af den tunge transports største aktører, Scania og Volvo, ikke specielt imponerede af Elon Musks batteridrevne vidunder, skriver NyTeknik.se.

Hybridbiler er en af de løsninger, der ifølge de to svenske producenter er mere praktisk anvendelig end den rene ellastbil. Foto: Scania.

Det er først fremmest vægten, der fremkalder tvivl hos de to etablerede svenske producenter. Netop de (mange) batterier, der skal til for at sikre den lange rækkevidde, vejer således en hel del, hvilket vil betyde, at der ikke er særlig meget kapacitet til overs – hverken på volumen eller vægt – til selve godset.

”Den kommer til at blive rigtig god til at transportere poser med kartoffelchips”, siger chefingeniør for elektromobilitet hos Scania, Nils-Gunnar Vågstedt, til NyTeknik. Han peger videre på, at de to ulemper omkring kapacitet gør regnestykket uholdbart.

”Her taler vi om en kombination på grænsen til det umulige. Jeg vil ikke sige umulig over tid – vi kommer til at se batterier, som er mere energirige og som vejer mindre, men løsningen ligger et godt stykke ude i fremtiden”, siger han.

Udfordring omkring både bæredygtighed og opladning
Ifølge Nils-Gunnar Vågstedt kunne Scania for så vidt godt konstruere en elektrisk lastbil med tilstrækkelig rækkevidde til at klare fjerndrift, men af flere årsager er det ikke aktuelt pt. Udover batteriudfordringerne, så spiller miljømæssig bæredygtighed også ind.

”Vi er meget positive overfor elektrificering af transporter, men vi vil arbejde med bæredygtige tekniker, og her oplever vi, at man godt kan klare sig uden store batterier. Et andet aspekt er, at vores kunder ikke vil have en masse død last”, siger han.

Derudover er Scanias rækkeviddeprognose også noget mere forsigtig end Teslas, hvilket igen har negativ indvirkning på den samlede økonomi i konceptet.

Scania har arbejdet med elektriske veje i nogle år. Foto: Anders Kampmann.

”Vi kan godt bygge et chassis, som kan klare en rækkevidde på 200-300 km, men det er ikke nok til fjerndrift i dag. For at sænke vægten kan vi udvikle avancerede konstruktioner, eksempelvis af kulfiber, men så motiverer omkostningerne ikke løsningen”, siger Nils-Gunnar Vågstedt.

Endelig er der en barriere, når det kommer til opladning af de store batterier. Tesla har lagt op til, at Semi’en skal kunne lades 80 procent op på kun en halv time, men Nils-Gunnar Vågstedt fremhæver den aktuelle mangel på hardware, der rent faktisk kan klare at overføre den effekt.

Derfor arbejder man fra Scanias side med både gasmotorer, hybrider, brændselsceller og fuldt elektriske løsninger, hvilket bl.a. indebærer en teststrækning i Sandviken godt 200 km nord for Stockholm, hvor man har skabt to kilometer elvej med luftledninger, som man kender dem fra fx de danske Intercity-toge. Forsøg på strækningen viser, at løsningen halverer energiforbruget.

Elektriske busser skaber basen hos Volvo
Nogle af de samme overvejelser gør man sig hos Scanias store, nationale konkurrent, Volvo, hvor hybridteknik og elektromobilitet ligeledes er på agendaen. Fuldt elektriske fjerntransporter ser man imidlertid heller ikke lyset i – endnu i hvert fald.

”Det er vigtigt at se på selve transportopgaven. For mange batterier er ikke godt ud fra et bæredygtighedsperspektiv. Elektrificering er i sin vugge og lige nu er det lidt for tidligt at sige, hvad der bliver den dominerende teknologi for bæredygtig fjerntransport i fremtiden”, siger Product Line Vice President, FL & FE, for Volvo, Jonas Odermalm, til NyTeknik.

Volvos elbusser kan køre op til 200 km på en opladning, afhængig af forholdene. Foto: Volvo Buses.

Som et eksempel på et eksisterende og prismæssigt overkommeligt alternativ til diesel peger han på LNG (flydende naturgas), der kan reducere CO2-udslippet med mellem 20 og 100 procent afhængig af valget af gas. Den slags er blandt de muligheder, Volvo arbejder med i sin bus-division, og netop det arbejde, der foregår her, har man store forventninger til vil sprede sig i koncernen.

Læs også: Volvos miljøvenlige elbilfabrik i Kina forkorter produktionskæden

”På bussiden har vi en meget velfungerende platform og teknik. Vores fuldt elektriske busser har en drivline, som kan klare op til 200 kilometer afhængig på topografi og kørselsforhold. En god base for den fremtidige elektrificering af lastbiler”, siger Jonas Odermalm.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

09.10.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Robotstøvsugeren KEMARO gør industrien renere - helt af sig selv!

09.10.2025SCM.dk

JYSK bygger nyt højteknologisk distributionscenter i Spanien

07.10.2025SCM.dk

Toldspecialist styrker danske virksomheder med nyt kontor i Frederikshavn

07.10.2025WITRON Group

Sponseret

Letters of intent signed for new highly automated logistics center in Kungsbacka

06.10.2025SCM.dk

Arla og Maersk etablerer nyt kølelager i Taulov

02.10.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vakuumløftere til Danmarks største dækhotel

30.09.2025Combilift

Sponseret

Celebrating 100,000 Trucks – Win a Golden Combilift and Support UNICEF

29.09.2025SCM.dk

Logistikvirksomhed reducerer energiforbruget til lagerdrift med 50 procent

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Bliv certificeret ISO 9001:2015 Lead Auditor i kvalitetsledelsessystemer (CQI-IRCA-certificeret)

Dato

06.10.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i praksis – med ISO/IEC 27001 som fundament for compliance

På dette diplomkursus får du overblik over NIS2-kravene i praksis, og du lærer, hvordan ISO/IEC 27001 kan bruges som en praktisk ramme til at styrke jeres informationssikkerhed og sikre compliance med den nye NIS2-lov.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Grundlæggende miljøledelse

Formålet med kurset er at give deltagerne et grundlæggende kendskab til miljøledelsessystemer, kravene i ISO 14001:2015 og de forretningsfordele, der er knyttet til systematisk arbejde med et miljøledelsessystem.

Dato

22.10.2025

Sted

Odense