Scania og Volvo tror ikke rigtig på Tesla Semi

Teslas højtprofilerede lastbil imponerer ikke for alvor hos de svenske giganter Scania og Volvo, der peger på, at teknologien ikke er moden endnu. ”Den er god til chipsposer”, lyder det fra Scania.

Vægten af batteripakken i Tesla Semi vil ifølge Nils-Gunnar Vågstedt fra Scania gøre den urealistisk til reel fjerntransport, i hvert fald på kort sigt. Illustration: Tesla.

12.12.2017

SCM.dk

En fuldt elektrisk lastbil med en rækkevidde på 800 km, heftig acceleration og futurisk design lyder som noget, der burde skabe begejstring hos langt de fleste, ikke alene i transportsektoren, men også i den brede offentlighed. Og det er da generelt også, hvad Tesla Semi har gjort for langt de fleste.

Læs også: Volkswagen Truck & Bus gør klar til fremtidens logistik

Men ingen regler uden undtagelser. På den anden side af Sundet er to af den tunge transports største aktører, Scania og Volvo, ikke specielt imponerede af Elon Musks batteridrevne vidunder, skriver NyTeknik.se.

Hybridbiler er en af de løsninger, der ifølge de to svenske producenter er mere praktisk anvendelig end den rene ellastbil. Foto: Scania.

Det er først fremmest vægten, der fremkalder tvivl hos de to etablerede svenske producenter. Netop de (mange) batterier, der skal til for at sikre den lange rækkevidde, vejer således en hel del, hvilket vil betyde, at der ikke er særlig meget kapacitet til overs – hverken på volumen eller vægt – til selve godset.

”Den kommer til at blive rigtig god til at transportere poser med kartoffelchips”, siger chefingeniør for elektromobilitet hos Scania, Nils-Gunnar Vågstedt, til NyTeknik. Han peger videre på, at de to ulemper omkring kapacitet gør regnestykket uholdbart.

”Her taler vi om en kombination på grænsen til det umulige. Jeg vil ikke sige umulig over tid – vi kommer til at se batterier, som er mere energirige og som vejer mindre, men løsningen ligger et godt stykke ude i fremtiden”, siger han.

Udfordring omkring både bæredygtighed og opladning
Ifølge Nils-Gunnar Vågstedt kunne Scania for så vidt godt konstruere en elektrisk lastbil med tilstrækkelig rækkevidde til at klare fjerndrift, men af flere årsager er det ikke aktuelt pt. Udover batteriudfordringerne, så spiller miljømæssig bæredygtighed også ind.

”Vi er meget positive overfor elektrificering af transporter, men vi vil arbejde med bæredygtige tekniker, og her oplever vi, at man godt kan klare sig uden store batterier. Et andet aspekt er, at vores kunder ikke vil have en masse død last”, siger han.

Derudover er Scanias rækkeviddeprognose også noget mere forsigtig end Teslas, hvilket igen har negativ indvirkning på den samlede økonomi i konceptet.

Scania har arbejdet med elektriske veje i nogle år. Foto: Anders Kampmann.

”Vi kan godt bygge et chassis, som kan klare en rækkevidde på 200-300 km, men det er ikke nok til fjerndrift i dag. For at sænke vægten kan vi udvikle avancerede konstruktioner, eksempelvis af kulfiber, men så motiverer omkostningerne ikke løsningen”, siger Nils-Gunnar Vågstedt.

Endelig er der en barriere, når det kommer til opladning af de store batterier. Tesla har lagt op til, at Semi’en skal kunne lades 80 procent op på kun en halv time, men Nils-Gunnar Vågstedt fremhæver den aktuelle mangel på hardware, der rent faktisk kan klare at overføre den effekt.

Derfor arbejder man fra Scanias side med både gasmotorer, hybrider, brændselsceller og fuldt elektriske løsninger, hvilket bl.a. indebærer en teststrækning i Sandviken godt 200 km nord for Stockholm, hvor man har skabt to kilometer elvej med luftledninger, som man kender dem fra fx de danske Intercity-toge. Forsøg på strækningen viser, at løsningen halverer energiforbruget.

Elektriske busser skaber basen hos Volvo
Nogle af de samme overvejelser gør man sig hos Scanias store, nationale konkurrent, Volvo, hvor hybridteknik og elektromobilitet ligeledes er på agendaen. Fuldt elektriske fjerntransporter ser man imidlertid heller ikke lyset i – endnu i hvert fald.

”Det er vigtigt at se på selve transportopgaven. For mange batterier er ikke godt ud fra et bæredygtighedsperspektiv. Elektrificering er i sin vugge og lige nu er det lidt for tidligt at sige, hvad der bliver den dominerende teknologi for bæredygtig fjerntransport i fremtiden”, siger Product Line Vice President, FL & FE, for Volvo, Jonas Odermalm, til NyTeknik.

Volvos elbusser kan køre op til 200 km på en opladning, afhængig af forholdene. Foto: Volvo Buses.

Som et eksempel på et eksisterende og prismæssigt overkommeligt alternativ til diesel peger han på LNG (flydende naturgas), der kan reducere CO2-udslippet med mellem 20 og 100 procent afhængig af valget af gas. Den slags er blandt de muligheder, Volvo arbejder med i sin bus-division, og netop det arbejde, der foregår her, har man store forventninger til vil sprede sig i koncernen.

Læs også: Volvos miljøvenlige elbilfabrik i Kina forkorter produktionskæden

”På bussiden har vi en meget velfungerende platform og teknik. Vores fuldt elektriske busser har en drivline, som kan klare op til 200 kilometer afhængig på topografi og kørselsforhold. En god base for den fremtidige elektrificering af lastbiler”, siger Jonas Odermalm.

-AK

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

06.06.2025PALOMAT

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst

06.06.2025SCM.dk

Textile Logistics opnår skarpere drift med nyt lagersystem

02.06.2025Roima Intelligence

Sponseret

Fra ERP til WMS: Arctic Import optimerer lagerstyring

02.06.2025SSI Schäfer

Sponseret

Skræddersyet løsning for fuld sekvenskontrol

27.05.2025SCM.dk

Lineage udvider frysehus i Vejle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online