Scania og Volvo tror ikke rigtig på Tesla Semi

Teslas højtprofilerede lastbil imponerer ikke for alvor hos de svenske giganter Scania og Volvo, der peger på, at teknologien ikke er moden endnu. ”Den er god til chipsposer”, lyder det fra Scania.

Vægten af batteripakken i Tesla Semi vil ifølge Nils-Gunnar Vågstedt fra Scania gøre den urealistisk til reel fjerntransport, i hvert fald på kort sigt. Illustration: Tesla.

12.12.2017

SCM.dk

En fuldt elektrisk lastbil med en rækkevidde på 800 km, heftig acceleration og futurisk design lyder som noget, der burde skabe begejstring hos langt de fleste, ikke alene i transportsektoren, men også i den brede offentlighed. Og det er da generelt også, hvad Tesla Semi har gjort for langt de fleste.

Læs også: Volkswagen Truck & Bus gør klar til fremtidens logistik

Men ingen regler uden undtagelser. På den anden side af Sundet er to af den tunge transports største aktører, Scania og Volvo, ikke specielt imponerede af Elon Musks batteridrevne vidunder, skriver NyTeknik.se.

Hybridbiler er en af de løsninger, der ifølge de to svenske producenter er mere praktisk anvendelig end den rene ellastbil. Foto: Scania.

Det er først fremmest vægten, der fremkalder tvivl hos de to etablerede svenske producenter. Netop de (mange) batterier, der skal til for at sikre den lange rækkevidde, vejer således en hel del, hvilket vil betyde, at der ikke er særlig meget kapacitet til overs – hverken på volumen eller vægt – til selve godset.

”Den kommer til at blive rigtig god til at transportere poser med kartoffelchips”, siger chefingeniør for elektromobilitet hos Scania, Nils-Gunnar Vågstedt, til NyTeknik. Han peger videre på, at de to ulemper omkring kapacitet gør regnestykket uholdbart.

”Her taler vi om en kombination på grænsen til det umulige. Jeg vil ikke sige umulig over tid – vi kommer til at se batterier, som er mere energirige og som vejer mindre, men løsningen ligger et godt stykke ude i fremtiden”, siger han.

Udfordring omkring både bæredygtighed og opladning
Ifølge Nils-Gunnar Vågstedt kunne Scania for så vidt godt konstruere en elektrisk lastbil med tilstrækkelig rækkevidde til at klare fjerndrift, men af flere årsager er det ikke aktuelt pt. Udover batteriudfordringerne, så spiller miljømæssig bæredygtighed også ind.

”Vi er meget positive overfor elektrificering af transporter, men vi vil arbejde med bæredygtige tekniker, og her oplever vi, at man godt kan klare sig uden store batterier. Et andet aspekt er, at vores kunder ikke vil have en masse død last”, siger han.

Derudover er Scanias rækkeviddeprognose også noget mere forsigtig end Teslas, hvilket igen har negativ indvirkning på den samlede økonomi i konceptet.

Scania har arbejdet med elektriske veje i nogle år. Foto: Anders Kampmann.

”Vi kan godt bygge et chassis, som kan klare en rækkevidde på 200-300 km, men det er ikke nok til fjerndrift i dag. For at sænke vægten kan vi udvikle avancerede konstruktioner, eksempelvis af kulfiber, men så motiverer omkostningerne ikke løsningen”, siger Nils-Gunnar Vågstedt.

Endelig er der en barriere, når det kommer til opladning af de store batterier. Tesla har lagt op til, at Semi’en skal kunne lades 80 procent op på kun en halv time, men Nils-Gunnar Vågstedt fremhæver den aktuelle mangel på hardware, der rent faktisk kan klare at overføre den effekt.

Derfor arbejder man fra Scanias side med både gasmotorer, hybrider, brændselsceller og fuldt elektriske løsninger, hvilket bl.a. indebærer en teststrækning i Sandviken godt 200 km nord for Stockholm, hvor man har skabt to kilometer elvej med luftledninger, som man kender dem fra fx de danske Intercity-toge. Forsøg på strækningen viser, at løsningen halverer energiforbruget.

Elektriske busser skaber basen hos Volvo
Nogle af de samme overvejelser gør man sig hos Scanias store, nationale konkurrent, Volvo, hvor hybridteknik og elektromobilitet ligeledes er på agendaen. Fuldt elektriske fjerntransporter ser man imidlertid heller ikke lyset i – endnu i hvert fald.

”Det er vigtigt at se på selve transportopgaven. For mange batterier er ikke godt ud fra et bæredygtighedsperspektiv. Elektrificering er i sin vugge og lige nu er det lidt for tidligt at sige, hvad der bliver den dominerende teknologi for bæredygtig fjerntransport i fremtiden”, siger Product Line Vice President, FL & FE, for Volvo, Jonas Odermalm, til NyTeknik.

Volvos elbusser kan køre op til 200 km på en opladning, afhængig af forholdene. Foto: Volvo Buses.

Som et eksempel på et eksisterende og prismæssigt overkommeligt alternativ til diesel peger han på LNG (flydende naturgas), der kan reducere CO2-udslippet med mellem 20 og 100 procent afhængig af valget af gas. Den slags er blandt de muligheder, Volvo arbejder med i sin bus-division, og netop det arbejde, der foregår her, har man store forventninger til vil sprede sig i koncernen.

Læs også: Volvos miljøvenlige elbilfabrik i Kina forkorter produktionskæden

”På bussiden har vi en meget velfungerende platform og teknik. Vores fuldt elektriske busser har en drivline, som kan klare op til 200 kilometer afhængig på topografi og kørselsforhold. En god base for den fremtidige elektrificering af lastbiler”, siger Jonas Odermalm.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

25.06.2024SCM.dk

Verdion fortsætter ekspansion med opkøb af byggegrund

18.06.2024SCM.dk

Lemvigh-Müller køber 34.000 kvm. i Kolding

18.06.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

EAB Kundecase: 4000 FLEKSIBLE M² TIL MEDICOBRANCHEN

17.06.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Party In A Box udvider lageret

14.06.2024SCM.dk

Carlsberg omlægger distribution i Taastrup

13.06.2024Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vil du også have budgetpris på en ny traverskran?

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup