Volkswagen Truck & Bus gør klar til fremtidens logistik

Hos Volkswagen Truck & Bus vil man omdanne hele logistikkæden på en bæredygtig måde. Derfor har koncernen sat fokus på områder som automatiseret kørsel, digitalisering og alternative drivmidler, der selvfølgelig alle er miljøvenlige.

Hos Volkswagen Truck & Bus har man opsat nye mål for at få en bæredygtig logistikkæde. De er blandt andet blevet sat på baggrund af virksomhedens mulighed for at blive mere rentabel og for at leve op til kundernes krav om bæredygtige løsninger. Foto: VW.

12.10.2017

SCM.dk

I går kunne tyske Volkswagen Truck & Bus præsentere ny teknologi og produkter, der skal være med til at omdanne hele logistikkæden på en bæredygtig måde.

Læs også: Volkswagen udvider digital forsyningskæde

Koncernen, der blandt andet omfatter brands som MAN, Scania, Volkswagen Caminhões e Ônibus og RIO, har sat sig som mål at øge effektiviteten og forbedre miljøpræstationen i transportverdenen, samt at gøre den mere sikker.

For at leve op til målsætningen fokuserer Volkswagen Truck & Bus på tre områder: automatiseret kørsel, digitalisering og alternative drivmidler, der alle er miljøvenlige.

Målene er blandt andet blevet sat på baggrund af virksomhedens mulighed for at blive mere rentabel, og ud fra kundernes krav til bæredygtige løsninger.

Samler ressourcer fra forskellige brands
På udviklingssiden samler Volkswagen Truck & Bus ressourcer fra sine forskellige brands med det formål at udnytte synergier og indarbejde styrken af de enkelte brands på en optimal måde. Her er konceptet 'lead engineering' af stor betydning i processen, hvor ansvaret for et fælles udviklingsprojekt vil blive tildelt et enkelt brand.

”Vi organiserer samarbejde og bruger dermed lead engineering, som placerer ansvaret for fælles udviklingsprojekter til ét brand. Dette gør vi for at undgå dobbeltarbejde og samtidig for at udnytte synergier ved at genbruge teknologier på tværs af brands. Dette giver os mulighed for at frigøre forskning og udvikling af ressourcer, så vi kan fokusere på de nye teknologier og være hurtigere til at markedsføre på en omkostningseffektiv måde”, udtaler Anders Nielsen, der er CTO hos Volkswagen Truck & Bus.

For at opnå en bæredygtig logistikkæde har Volkswagen Truck & Bus i en pressemeddelelse beskrevet, hvilke områder virksomheden blandt andet vil behandle. Det drejer sig om:

Automatiseret kørsel
Hos Volkswagen Truck & Bus arbejder man tæt sammen med Volkswagen Group Research for at gøre automatiseret kørsel til en levedygtig mulighed på offentlige veje. Derfor tester Volkswagen Truck & Bus såkaldte ”platoons” fra MAN og Scania (en konvoj af lastbiler, der kører delvist autonomt) over hele Europa.

Med forsøget ønsker Volkswagen blandt andet at reducere brændstofforbruget og skabe lavere risiko for ulykker, samtidig med at førere af køretøjerne har mulighed for at udføre andre aktiviteter, mens de har kontrol over deres eget køretøj.

Eksempelvis vil man i et samarbejde med DB Schenker begynde at teste de første MAN-platoons på et digitalt testspor på A9-motorvejen mellem München og Nürnberg i foråret 2018.

Digital transport
Med Volkswagen Truck & Bus’ skybaserede platform RIO kan man forbinde alle aktører på tværs af værdikæden. Her behandler algoritmer de data, der opstår som følge af utallige procestrin i realtid, og som skal fungere som grundlag for at træffe bedre beslutninger.

Platformen og andre digitale RIO-tjenester vil være tilgængelige inden udgangen af dette år. Platformen fungerer som grundlag for de tjenester, der tilbydes af de forskellige brands og partnere fra logistikøkosystemer.

Den forbinder tjenester som bilsporing, førerkommunikation, kørsel og effektivitetsanalyser, digital vedligeholdelsesstyring og fartskriverdata og andre avancerede logistiktjenester.

Alternative drivsystemer
For blandt andet at bidrage til forbedring af luftkvaliteten i storbyområderne arbejder Volkswagen Truck & Bus på elektriske løsninger til brug i både bybusser og mellem- og tungdistributionstransport.

Derudover har man udviklet et e-drivetrain, der skal danne grundlag for den elektriske arkitektur i fremtiden. Det elektriske drivværk er blandt andet designet til at køre fremtidige distributionsbiler og bybusser, der er fremstillet som et universelt modulelement af Volkswagen Truck & Bus’ brands.

Læs også: Robotter, lasere og exoskeletter - VW ser på fremtidens logistikløsninger

En af Volkswagens amerikanske partnere, Navistar, vil også anvende platformen til at kunne tilbyde elektriske distributionslastbiler fra 2019 og frem.

- EL

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online