Danske Speditører lancerer nye etiske transportregler

Danske Speditører har lavet et sæt etiske regler, der stiller krav til speditørerne og vognmænd. Reglerne skal forhindre, at der kommer en ny Padborg-sag - men det, at det er frivilligt at tilslutte sig de etiske krav, møder kritik fra branchen.

Filippinske chauffører hos vognmandsfirmaet Kurt Beier Transport levede under kummerlige forhold. Det skal ikke ske igen, og derfor har brancheorganisationen Danske Speditører lavet et sæt etiske regler. Foto: Fagbladet 3F.

21.11.2019

SCM.dk

Sagen fra Padborg har nu også ført til, at brancheorganisationen Danske Speditører har lavet et sæt etiske regler, der stiller krav til speditørerne og til de vognmænd, der er underleverandører for speditørerne, skriver Fagbladet 3F.

Det nye etiske Code of Conduct betyder, at danske speditører forpligter vognmændene til at kræve og kontrollere, at regler om køre-, hvile- og fritid overholdes, samt at der stilles basale og ordentlige overnatningsfaciliteter til rådighed.

Ordentlige overnatningsforhold er blandt de centrale pointer i den nye Code of Conduct. Foto: Fagbladet 3F.

”Det nytter ikke noget, at vi stiller krav om, at chaufførerne skal ud af førerhusene, hvis de ikke tilbydes opholdsfaciliteter, der som minimum svarer til faciliteterne i et lastbilførerhus”, siger adm. direktør i Danske Speditører, Martin Aabak, til Fagbladet 3F og fortsætter:

”Chaufførerne skal tilbydes privatliv og adgang til basale faciliteter som toilet, bad, vaskemaskine og selvfølgelig en ordentlig seng at sove i”.

Manglende forpligtigelse møder kritik
Danske Speditørers medlemsvirksomheder, der tæller transportgiganter som DSV Panalpina og Blue Water Shipping, er dog ikke forpligtet til at tilslutte sig de nye regler. Det møder kritik fra flere steder i branchen.

”Jeg havde gerne set noget, der var skarpere og mere forpligtende. Det er frivilligt at tilslutte sig de etiske krav. Det hele står og falder med, om speditørerne går ind i det”, siger direktør i Dansk Transport og Logistik, Erik Østergaard, til Fagbladet 3F og fortsætter:

”Men det er et skridt i den rigtige retning og bedre end ingenting. Det er positivt, hvis speditørerne begynder at forholde sig til social ansvarlighed og problemerne i branchen”.

Martin Aabak afviser dog kritikken og understreger, at hvis det etiske kodeks skal virke, skal det være frivilligt og være et dybfølt ønske hos branchen og vognmændene.

”Transportbranchen er bedre end sit ry. Mange blev overraskede over Padborg-sagens omfang og grovhed, og jeg har en stærk tro på, at vognmændene ønsker bedre forhold i branchen og vil det her”, siger han til Fagbladet 3F og fortsætter:

Læs også: Danish Crown klar med erklæring om chaufførers forhold

”Vores medlemsvirksomheder skal nyde et godt omdømme i branchen og drive virksomhed på et højt etisk niveau. Gør en medlemsvirksomhed ikke det, kan den ekskluderes”.

- JMA

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

15.11.2024SCM.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

14.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Danish Crown: Sådan løser vi den komplekse opgave med emballagedata

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online