Tesla sætter pris på sin Semi
Prislappen på en Tesla Semi lander et sted mellem 150.000 og 200.000 dollars afhængig af model, hvilket gør den overraskende konkurrencedygtig med de konventionelle lastbiler, siger analytikere. DHL har bestilt 10 styk.
For nylig lancerede Tesla omsider sin fuldt elektriske lastbil, Semi, under pomp og pragt i Californien. Vognens egenskaber imponerede de fleste og det varede da heller ikke længe inden de første forudbestillinger blev offentliggjort.
Læs også: Daimler klar med ny elektrisk lastbil
Et afgørende parameter var dog ikke en del af afsløringseventen, nemlig prisen på det strømlinede vidunder. Kun reservationsgebyret på 5.000 dollars (godt 31.500 kr.) var kendt, men det har fabrikanten nu ændret på.
Tidligere på ugen offentliggjorde Tesla således de forventede basispriser på de forskellige udgaver af Semien, der er sat til at komme på markedet i løbet af 2019. Nærmere bestemt er der tale om tre forskellige modeller, hvoraf den dyreste, den såkaldte Founders Series, bliver en limited edition, hvoraf Tesla kun vil producere 1000 eksemplarer.
Tesla regner med følgende grundpriser:
- For den lille model (300 miles rækkevidde): 150.000 dollars (knap 945.000 kr.)
- For den store model (500 miles rækkevidde): 180.000 dollars (ca. 1,13 mio. kr.)
- Founders Series: 200.000 dollars (omkring 1,25 mio. kr.)
Derudover bliver reservationsgebyret hævet fra de førnævnte $5.000 til $20.000 (ca. 125.000 kr.) for både den lille og den store model, mens en Founders Series-forudbestilling kræver den fulde betaling på forhånd. Tesla bemærker i øvrigt, at der er tale om priserne for det amerikanske marked, og de internationale priser vil variere.
Ifølge markedsanalytikerne i investeringsbanken Morgan Stanley gør prisskiltet det muligt for Tesla Semi at tage konkurrencen op med de konventionelle diesellastbiler, der for de største vedkommende ligeledes bliver solgt for omkring de $150.000 fra ny, skriver Wall Street Journal.
Bloggen Teslarati, der følger både Tesla og Elon Musks andre aktiviteter tæt, kalder endda startprisen overraskende konkurrencedygtig i forhold til de dieseldrevne konkurrenter. Med de forventede besparelser undervejs i Semiens levetid (Tesla taler selv om $200.000 pr. 1 mio. miles og en tilbagebetalingstid på to år), så begynder Tesla Semis pris virkelig at give mening, bemærker Teslarati videre.
DHL ser frem til test og bedre chaufførforhold
En af de seneste virksomheder, der har valgt at investere i Semien er DHL Supply Chain, der i går offentliggjorde at man har forudbestilt 10 eksemplarer af den elektriske lastbil. Planen er at teste bilerne i en række amerikanske storbyer, hvor de vil blive brugt til shuttle deliveries og same day-leverancer, ligesom de bil blive afprøvet i forhold til effektiviteten på længere ture rundt om i landet.
Hos DHL Supply Chain tænker vi altid længere end dagens forsendelser uanset om det handler om i morgen, næste måned eller om to år, når de her biler bliver tilgængelige. Det her er en revolutionerende tilgang til lastbilbranchen, og vi vil være en del af den for vores kunder, vores ansatte og vores industri, siger President of Transportation for DHL Supply Chain North America, Jim Monkmeyer.
DHL vil også evaluere bilernes betydning for chaufførernes livskvalitet og jobtilfredshed. Selskabets egen undersøgelse af arbejdskraften på området viser en udbredt mangel på nye potentielle ansatte inden for supply chain, der kan blive til en krise. Den chaufførmangel, der lød på 48.000 i 2015, kan ifølge American Trucking Association blive fordoblet til 100.000 i 2020 og ramme 174.000 i 2026.
Læs også: DHL tester postrobot i Tyskland
Faktorer som komfort og tid på vejen spiller en stor rolle for chaufførernes jobtilfredshed. Vi prøver altid at optimere transportruter, så vores chauffører kan være hjemme samme dag, og derudover er vi spændte på udsigten til at give vores chauffører de fordele omkring komfort og sikkerhed, som Teslas biler kan give, siger Jim Monkmeyer.
-AK