Target investerer i sin forsyningskæde og tager kampen op mod Walmart og Amazon
Over de næste tre år vil Target investerer syv mia. dollar i forsyningskæden og satser blandt andet på samme-dagslevering. I særdeleshed skal butikkerne i endnu højere grad end hidtil håndtere onlineordrer.
Højtidssæsonen nærmer sig, og som altid betyder det en stigende aktivitet hos forbrugerne og øget konkurrence blandt leverandørerne. I år bliver perioden ekstra interessant for Target, der på det seneste har lagt mange kræfter i at opgradere sin forsyningskæde og tidligere i år meldte ud, at de vil investere syv mia. dollar over de næste tre år.
Det skriver CNBC.
Læs også: Rekordstor mangel på lastbilchauffører får Walmart på banen
At Target satser på at komme godt igennem årets højtider og tage kampen op mod rivaler som Walmart og Amazon, er også tydeligt. De har således meldt ud, at man forventer at ansætte 120.000 nye medarbejdere i midlertidige stillinger, hvilket er 20 procent flere end sidste år.
Samtidig forventes 7500 af de nye medarbejdere at blive sat til at pakke forsendelser. I alt vil Target i år fordoble antallet af ansatte, der skal håndtere online-bestillinger i kædens forretninger og distributionscentre.
Det skyldes i høj grad at butikkerne skal håndtere onlineordrer i stor stil. Sidste år klarede butikkerne ifølge Target 70 procent af de digitale ordrer, et tal som man forventer vil blive endnu højere i år.
"Vores butikker er centrum for vores digitale vækst. De står for størstedelen af vores online-bestillinger og er centrale for alt, hvad vi gør i Target," har CEO Brian Cornell tidligere sagt til CNBC.
Den massive satsning falder sammen med, at Target lige har kunne præsentere et af sine stærkeste kvartaler nogensinde. Derfor gælder det nu om at holde fast i de positive tendenser henover højtiderne.
Lang række af nye tiltag
Det skal nogle af Targets andre nye tiltag, der skal gøre det lettere for kunder at handle i deres butikker og online, hjælpe til med. I løbet af året har kæden således lanceret gratis to-dages forsendelse, opkøbt en transportvirksomhed og tilføjet services som pickup-områder, hvor kunderne selv kan hente deres varer samt samme-dagslevering i storbyområder.
Ifølge formand for konsulentgruppen SW Retail Advisors gør de nye tiltag, at Target nu er godt rustet til at tage kampen op mod Walmart og Amazon:
"De har produkterne til at vinde, og nu giver de så kunderne nogle nye værktøjer - som to-dages forsendelse. Som forbruger tænker du nu: Target er som Amazon, og de har deres egne stærke mærker. Hvorfor skulle jeg ikke tilføje nogle ekstra varer til min kurv?" sagde hun til CNBC og fortsatte:
”Sidste august bestilte jeg nogle varer fra Target, og det tog ret lang tid, før jeg fik dem. I år bestilte jeg så igen. Nu fik jeg dem dagen efter, og nogle af varerne var endda blevet fløjet ind. Det er en game changer”.
Som en del af satsningen på samme-dagslevering af varer købte Target i slutningen af sidste år firmaet Shipt for 550 millioner dollar. Til at starte med leverer Shipt primært daglig- og boligvarer samt elektronik købt hos Target, men inden udgangen af 2019 forventes alle større produktkategorier at være tilgængelige på tjenesten.
Til sammenligning har Walmart samme-dagslevering i New York igennem Jet.com, mens Amazon’s Fresh også leverer dagligvarer samme dag i en række større amerikanske byer. Det eneste krav er, at kunderne bestiller deres ordre om morgenen.
Læs også: Analyse: Levering skal gå stærkt, rigtig stærkt, om 10 år
”Hvis vi zoomer ud og sammenligner Targets forsyningskæde med Walmarts, så mener vi, at Target er nødt til at indhente sin konkurrent, men anerkender også, at der sker fremskridt bag kulisserne. Vi mener, at Target har vist, at de hurtigt kan igangsætte initiativer, der fører til vækst”, lyder konklusionen fra Oliver Chen fra Cowen & Co. i et forskningsnotat.
- JMA