Rekordstor mangel på lastbilchauffører får Walmart på banen
Transportbranchen i USA mangler næsten 300.000 chauffører, og det får nu Walmart til at fordoble deres udgifter til tiltrækning og fastholdelse af chauffører.
Manglen på lastbilchauffører i USA slår lige nu rekorder. Ifølge FTR Transportation Intelligence manglede der i årets andet kvartal hele 296.311 mand i branchen.
Problemet er blevet så stort, at Walmart - der har en af USA’s største flåder med 6.500 lastbiler - ved årets udgang planlægger at fordoble deres udgifter til tiltrækning og fastholdelse af chauffører.
Det skriver Bloomberg.
Læs også: Walmart indtager det indiske marked
”For at være ærlig kunne jeg lige nu ansætte et par hundrede chauffører, og det bliver sværere og sværere at finde kvalificerede folk. Det er en virkelig alvor situation”, udtaler Walmarts senior vice-president for transport, Tracy Rosser.
Walmart vil derfor tilbyde deres ansatte chauffører forbedrede arbejdsvilkår, ligesom at de vil sende deres første nationale tv-reklame med fokus på deres 7.500 chauffører. Reklamen fik premiere i denne uge i anledning af, at det i USA er ”National Truck Driver Appreciation Week”.
Afholdelsen af ”National Truck Driver Appreciation Week” viser ifølge Bloomberg tydeligt, hvor stor en rolle lastbilchaufførerne spiller i USA. Det understregede præsident Donald Trump, da han i anledning af ugen var ude og hylde de amerikanske chauffører.
Chauffører afgørende for Walmarts succes
For Walmart har lastbilchaufførerne spillet så stor en rolle, at de ifølge Bloomberg er en afgørende faktor for den dominans, som detailhandlen i dag har opbygget på markedet.
Walmart begyndte således allerede i 1970’erne at bygge deres egen private flåde af lastbiler, efter at de store selskaber afviste at levere varer til de af Walmarts butikker ude på landet, der var placeret langt fra de etablerede ruter. I dag drager chaufførerne fordel af Walmarts mange distributionscentre, der er placeret over hele landet.
Læs også: Walmart satser stort på levering af online-handel
Walmart har også haft meget fokus på at sikre gode arbejdsvilkår for deres chauffører, men i takt med at det er blevet sværere at ansætte nye, har de også været nødt til at ansætte chauffører på utraditionelle vilkår.
”At være lastbilchauffør er ikke bare et job. Det er en livsstil, som ikke alle kan få til at fungere. Helt ærligt så har ingen lyst til at køre lastbil længere, men vi er nødt til at have nogen, der gør det. Without trucks, America stops”, siger Gary Mars, som har været chauffør for Walmart i 15 år.
Mens Walmart i mange år kunne holde deres personaleudskiftning blandt chaufførerne på under syv procent, så er tallet som følge af problemerne i branchen steget i de seneste måneder.
-JMA