Analyse: Levering skal gå stærkt, rigtig stærkt, om 10 år
Teknologivirksomheden Zebra har undersøgt forventningerne til fremtidens levering af nethandelspakker, og tempoet bliver markant. Knap 80 procent af logistikfirmaerne regner med at levere samme dag i 2023 og 40 sigter efter to-timers vinduer i 2028.
Fremtidens onlineshoppere vil have deres varer i en fart, og det skal logistikfirmaerne være klar til. For at tage pulsen på selskabernes forventninger til udviklingen på området, har den amerikanske teknologivirksomhed Zebra analyseret, hvordan såvel producenter og transportvirksomheder som detailhandlere forbereder sig på de voksende krav.
Zebras globalt baserede Future of Fulfillment Vision Study viser, at 78 procent af logistikvirksomhederne regner med at tilbyde sammedags-levering i 2023, og at 40 procent forventer at kunne levere inden for et vindue på to timer i 2028. 87 procent forventer desuden at bruge crowdsourced levering eller større chaufførnetværk til den tid.
Generelt er der bred enighed blandt de adspurgte (89 procent) om at den voksende e-commerce er en central driver for behovet for hurtigere levering.
Andre centrale punkter i undersøgelsen omfatter blandt andet:
- Kun 39 procent af de adspurgte supply chain-aktører opfatter sig selv som omnichannel. Reduktion af ventende ordre er den største udfordring i den forbindelse, efterfulgt af sortimentsallokering og fragtomkostninger
- For detailvirksomhedernes vedkommende bruger 76 procent i dag butiksvarer til at dække onlineordrer, mens 86 planlægger at implementere in-store-afhentning af disse ordrer inden for det næste år. Mange forhandlere omdanner så småt deres butikker til at være fulfillmentcentre for at håndtere e-handelen
- 87 anerkender at returvarer er en udfordring. Det øgede udbud af gratis og nemmer returneringsløsninger giver flere returvarer, som er dyre for butikkerne at håndtere. Over 60 procent af de detailvirksomheder, der ikke tilbyder gratis shipping, gratis returnering eller sammedags-levering, regner med at gøre det på et tidspunkt
- Over halvdelen, 55 procent, bruger stadig manuelle processer (papir og blyant) til deres logistikprocesser. I 2021 forudser Zebra imidlertid at 94 procent af virksomhederne vil bruge håndholdte enheder i stil med dem, selskabet selv fremstiller.
- RFID-teknologi og platforme til håndtering af lagerbeholdning vil vokse med 49 procent de næste fem år. Det vil forbedre præcisionen i forsyningskæderne og de handlendes tilfredshed, og samtidig reducerer risikoen for at have for få eller for mange enheder på lager, eller at genopfyldningen fejler
- Fremtidens teknologi vil selvsagt påvirke forsyningskæderne i stor stil og gøre dem mere forbundne, automatiserede og intelligente. De adspurgte ledere peger på elementer som droner (39 procent), førerløse køretøjer (38 procent), mobile og bærbare (wearable) løsninger (37 procent) og robotter (37 procent) som de potentielt mest disruptive teknologier.
- Trenden med at bruge butikkens varer til at klare onlineordrer er specielt udbredt i Europa, hvor over 80 anvender den strategi. Kalkulen er ganske enkelt at en finere netværk af butikker hurtigere kan få ordrerne ud til kunderne end en håndfuld store, centraliserede distributionscentre.
Til studiet har Zebra interview over 2.700 fagfolk i transport- og logistikvirksomheder, detailbranchen og produktionsindustrien i lande som bl.a. USA, Canada, Brasilien, Frankrig, Tyskland, Storbritannien, Spanien, Kina, Indien og Australien.
-AK