Tag leverandøren i hånden og scor 23 % ekstra værdi

Den seneste forskning i forholdet mellem leverandører og kunder viser, at der er et kæmpepotentiale for mere værdiskabelse, hvis parterne åbner op og bruger hinanden kreativt. Leverandørrelationer er i dag låste, fordi alt bliver målt i pris, pris og pris. Sådan lyder det fra professor Marc Day fra Henley Business School.

25.10.2011

SCM.dk

Hvad har du? Hvor billigt kan jeg få det? Hvor mange ekstra procenter kan du give mig i år? Vi forventer X % lavere omkostninger hvert år fra vores leverandører! Sådan lyder de spørgsmål og udsagn, der styrer processen, når virksomheder skal forhandle nye aftaler med leverandører. Dermed går begge parter glip af både bedre indtjeningsmuligheder og udviklingsmuligheder. Det viser forskning fra professor Marc Day fra Henley Business School, der har specialiseret sig i dybdegående og detaljeret forskning i Supplier Relationship Management (SRM) - forsyningskæder og relationer mellem leverandører og kunder.

Fra fire til 23 %
Marc Day gæstede for nylig Danmark, da han præsenterede sin forskning for cirka 120 MBA-studerende, MBA-kandidater og andre med interesse for SRM på et arrangement på Danfoss Universe arrangeret af Henley Nordic. Og det er ikke småtal, professoren lagde frem på bordet eller rettere sagt op på skærmen i det sønderjyske videnskabseksperimentarium. ”Den seneste forskning, jeg har været med til at producere, viser, at man på tværs af forskellige faktorer kan opnå en forøget værdi på 23 procent i kraft af sit samarbejde med leverandører. Værdiskabelsen spreder sig over faktorer som, hvor hurtigt man kan lancere et produkt, hvor meget man sparer, og hvor meget man kan hente gennem fælles innovation”, fortæller han. Han understreger, at potentialet er at finde hos flertallet af virksomheder og brancher: ”Undersøgelsen viser, at virksomheder henter fire procent i besparelser gennem lavere priser hos leverandører. Der er altså langt op de 23 procent, som undersøgelsen identificerer som potentialet”.

iPod er 500 %
Marc Day fremhæver Apples iPod som et kendt eksempel på et succesfuldt produkt og forretningsmodel, hvor selve idéen og hele grundlaget for forretningseventyret kommer fra en leverandør. Tony Feddell er navnet på den libanesisk-amerikanske it-ingeniør, som i slutningen af 90’erne fik idéen til den lille MP3-afspiller. Hans eget firma Fuse var ikke i stand til at finansiere udviklingen af idéen, og han henvendte sig derfor til Fewer Systems, Phillips og RealNetworks om samarbejde. Det lykkedes ham ikke at trænge igennem med idéen hos de tre virksomheder, og han tog derfor kontakt til Apple, der indgik et samarbejde med Tony Feddell i 2001. Samarbejdet ledte til udviklingen af iPod, og iPod har genereret en værdiforbedring af Apple målt på aktiekurs på 500 % og har transformeret hele Apples forretningsidé fra at være en computervirksomhed til at være en musikvirksomhed. ”Vores undersøgelse konkluderer, at det gennemsnitlige potentiale er 23 %, men Apple viser, at værdien kan være endda langt større, hvis omstændighederne, åbenheden og visionerne er på plads”, fortæller Marc Day.

Hvad skal der til?
Marc Day peger på, at relationerne i dag er fastlåste, fordi de ansatte i kundens forsyningskæde, typisk i indkøbsafdelingen, bliver bedømt på, hvor meget de kan begrænse omkostningerne. De sidder derfor og forhandler snævert og taktisk, men de årlige rapporterede besparelser er på blot fire procent i skarp kontrast til de potentialet på 23 %, som Marc Days forskning peger på.
”Man henter naturligvis ikke bare 23 procent ekstra værdiskabelse med et pennestrøg. Det er en vanskelig og omfattende manøvre for en virksomhed at gå hinsides det hellige prisfokus og anlægge en SRM-tilgang til relationerne med strategiske leverandører. Det kræver en radikal ændring af tankesættet i retning af, at man åbner op og fokuserer på at anskue leverandøren som en samarbejdspartner”, fortæller Marc Day og tilføjer: ”Man kan få langt mere ud af det, hvis man siger: Hvad kan vi gøre for hinanden? De tre vigtigste parametre for et værdiskabende samarbejde drejer sig nemlig ikke direkte om det finansielle aspekt. Det drejer sig i stedet om tillid, tilfredsstillelse og forpligtelse”, fortæller Marc Day.

Både optimering og forretningsudvikling
Har man modet og visionerne til at tage skridtet, kan det på det første geartrin få kæden til at fungere betydeligt bedre. Men det kan også medføre et radikalt gearskifte, hvor leverandør og kunde samarbejder om at udvikle nye produkter, processer, markeder og/eller forretningsmodeller.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle