Svag på 2019 for luftfragten
Selvom kapaciteten steg, så faldt mængden af luftfragt i januar 2019 med næsten to procent sammenlignet med samme periode sidste år. Udsigterne til bedre tider er ikke overbevisende, lyder det fra IATA.
Den globale luftfragtindustri er presset på fragtmængderne. Ifølge de nyeste tal fra luftfartsorganisationen International Air Transport Association (IATA) faldt efterspørgslen, målt på fragt-ton-kilometer (FTKs), med 1,8 procent i januar 2019 sammenlignet med samme periode sidste år. Det er den dårligste præstation i tre år.
Læs også: Luftfragtindustrien forventer, at væksten fortsætter i 2019
Til gengæld voksede kapaciteten, målt i tilgængelige fragt-ton-kilometer (AFTKs), med fire procent. Det var 11. måned i træk, at væksten i kapacitet overgik væksten i efterspørgsel.
Når efterspørgslen halter efter kapaciteten, så skyldes det ifølge IATA, at der er en række faktorer, som begrænser behovet. Den globale økonomiske aktivitet er faldende, og det samme er forbrugertilliden. Og det såkaldte Purchasing Managers Index (PMI) for fremstilling og eksportordre har indikeret svækket global eksport siden september 2018.
”Luftfragtmarkedet skrumpede i januar. Det er en forværring af den svækkelse, der startede i midten af 2018. Med mindre forskellige protektionistiske tiltag og handelsspændinger aftager, så er udsigterne til en hurtige genopretning lange”, siger CEO for IATA, Alexandre de Juniac.
Tilbagegang i fire ud af seks regioner
Ser man på udviklingen i de enkelte regioner verden over, så er der kun fremgang i to ud af de seks, IATA opererer med – Afrika og Nordamerika. I de resterende – Asia-Pacific, Europa, Sydamerika og Mellemøsten, der sammenlagt tegner sig for 75 procent af verdensmarkedet – er der tilbagegang sammenlignet med januar 2018.
De største fald er i Mellemøsten og Asien med 4,5 hhv. 3,6 procents svækkelse. I Europa lyder faldet på 3,1 procent, og her peger IATA på, at svagere produktionsforhold for eksportørerne og kortere leverandør-leveringstider specielt i Tyskland, påvirkede efterspørgslen. Handelsspændinger og usikkerhed forbundet med Brexit hjalp heller ikke.
Læs også: CPH mod nye fragthøjder
De nordamerikanske flyselskaber kan fremvise den stærkeste vækst, på 3,3 procent, for ottende måned i træk, og en vækst i kapacitet på fem procent. Det er den stærke økonomi i USA, og det deraf følgende høje forbrug, der ifølge IATA kommer fragtselskaberne til gode.
-AK