Luftfragtindustrien forventer, at væksten fortsætter i 2019
Hvis alt går, som IATA forventer, så kan luftfragtindustrien se frem til at samlet overskud på 35,5 milliarder dollar i 2019. Her spiller faktorer som mængden af gods, økonomisk vækst, brændstofpriser og beskæftigelsen afgørende roller.
For luftfragtsindustrien bliver 2019 det tiende år med vækst i indtægterne samt det femte år i træk, hvor flyselskaber leverer afkast, der overstiger industriens samlede omkostninger.
I alt kommer det til at betyde et overskud på 35,5 milliarder dollar (234 mia. kr.), når året er omme, eller ca. 10 procent mere end det forventede overskud på 32,3 milliarder dollar i 2018.
Det forventer det internationale luftfartsselskab (IATA) i hvert fald ifølge Supply Chain Management Review.
Læs også: Disse fem luftfragt-trends kommer til at præge 2019
“Vi havde forventet, at stigende omkostninger ville svække rentabiliteten i 2019. Men det store fald i oliepriser og solid vækst i BNP har givet en buffer. Vi er derfor forsigtigt optimistiske og tror, at væksten vil fortsætter i hvert fald et år endnu”, siger generaldirektør og CEO for IATA, Alexandre de Juniac.
Organisationen tør dog ikke helt udelukke, at det i sidste ende kommer til at gå den modsatte vej og fremsætter derfor fire faktorer, der er afgørende for, hvordan året kommer til at forløbe i luftfartsindustrien:
Gods:
Den årlige stigning i godstransport på 3,7 procent er den mindste siden 2016. Det skal ifølge IATA ses som en konsekvens af verdenshandlen, der lige nu står svagt som følge af den stigende protektionsime. Udbyderne af godstransport forventes samlet at vokse med to procent, hvilket er et godt stykke under den forventede stigning i 2018 på ti procent.
Branchens indtægter stiger dog fortsat hurtigere end omkostninger, og derfor forventes godsbranchen også at gå styrket ud af 2019 med et overskud på 116,1 milliarder dollars (764 milliarder kroner).
Økonomisk vækst:
Den økonomiske vækst ser ud til at fortsætte, bl.a. med udsigt til, at USA’s BNP vil stige med 3,1 procent i 2019 (hvilket er en smule under stigningen på 3,2 procent i 2018). For at sikre en solid rentabilitet er en stabil vækst en vigtig forudsætning, men flere ting kan dog gå ind og påvirke væksten i løbet af året.
Her nævner Supply Chain Managemnet Review faktorer som handelskrige, Brexit og andre politiske usikkerheder som risici. Alligevel er der dog lige nu konsensus om, at det ikke vil opveje for de positive effektiver, som vi har set som følge af en ekspansiv finanspolitik og stigende erhvervsinvesteringer.
Brændstofpriser:
Den økonomiske udsigter for 2019 er baseret på en forventet gennemsnitlig oliepris på 65 dollar (428 kroner) pr. tønde, hvilket er lavere end de 73 dollar pr. tønde, som vi oplevede i 2018. De faldende brændstofpriser skal ses i lyset af en stigning i den amerikanske olieproduktion- og beholdning, og bliver budt velkommen af flyselskaberne.
Læs også: Stadig mere gods i luften
Beskæftigelse:
Den samlede beskæftigelse hos flyselskaberne forventes i 2019 at nå op på 2,9 millioner, hvilket vil være en stigning på 2,2 procent i forhold til 2018. Samtidig er lønningerne dog også stigende, og samlet forventes lønudgifterne pr. ansat at stige med 2,1 procent i 2019 efter en lang periode, hvor de ellers har været stabile. Det kan dog opvejes ved, at man også forventer en stigning i produktiviteten hos de ansatte på 2,9 procent.
- JMA