Survey: CSRD har helt sikkert forretningsfordele
Jo længere man er i processen med at forberede sin CSRD-rapportering, jo flere fordele ser man ved det. Det er det opmuntrende resultat af PwC’s første, globale CSRD-survey.
PwC’s “Global CSRD Survey”, som udkom i september 2024, byder på opmuntrende nyt om den ellers noget udskældte regulering af virksomhedernes rapportering om bæredygtighed.
Omkring tre fjerdedele af virksomhederne i undersøgelsen, som alle er i gang med at forberede deres CSRD-rapportering, oplever at overvejelser om bæredygtighed i højere grad indgår i beslutningsprocesser nu eller om kort tid. Det gælder også for virksomheder med hovedkvarter uden for EU.
Virksomhederne i undersøgelsen ser også flere forretningsfordele fra arbejdet med CSRD, især bedre miljøperformance, øget involvering af stakeholdere og reduktion af risici.
Byrde eller ej?
Resultaterne giver et nødvendigt rygstød til tilhængerne af CSRD, som står over for højlydt modstand fra både politikere, erhvervsorganisationer og individuelle virksomheder.
Som når Erhvervsministeriet i en udgivelse om administrative byrder i maj 2024 kalder CSRD for ”den største erhvervsøkonomiske byrde nogensinde”, eller når Dansk Erhverv, ligeledes i foråret 2024, fremhæver CSRD som et højaktuelt eksempel på at …”Administrative byrder tager ressourcer fra virksomhedernes daglige drift. De skader Europas konkurrenceevne. Og de risikerer at sætte Europa endnu mere bagud i en verden, der haster fremad”.
Det tyder på, at de synspunkter får mere modspil. I forbindelse med udgivelsen skriver PwC:
”Direktivet ikke kun en vigtig ny rapporteringsforpligtelse, men også en mulighed for at ledere får en dybere forståelse for, hvordan bæredygtighed vil udfordre nutidens forretningsmodeller og skabe muligheder for vækst og innovation. Undersøgelsen tyder på, at virksomhederne er begyndt at værdsætte dette potentiale.”
Den øgede bevidsthed om potentialet var også at spore på konferencen Sustainability Europe 2024 i London i sidste uge. Her fremhævede flere deltagere i panel-debatter, at de med de processer, der er nødvendige for at rapportere, f.eks. dobbelt væsentlighedsvurdering og definition af Impact, Ansvar og Muligheder (IRO), har nye samtaler og får givet nye eller kendte emner øget prioriteret. Læs mere her.
Jo længere i processen, jo flere fordele
Undersøgelsen viser nemlig også, at ud over de indirekte fordele som bedre miljøperformance og risikostyring, så forventer omkring en tredjedel af undersøgelsens deltagere, at implementering af CSRD vil føre direkte til omsætningsvækst og omkostningsbesparelser.
En interessant pointe i den forbindelse er, at de, der er længere fremme i deres implementeringsrejse, er mere optimistiske med hensyn til forretningsfordelene på tværs af alle dimensioner (se figur).
Over 90 procent af virksomhederne tror desuden på, at de bliver klar til at rapportere til tiden. Et nærmere eftersyn viser – måske ikke så overraskende – at selvtilliden er størst på de emner, som virksomhederne er vant til at arbejde med og rapportere på, som f.eks. forhold for egne medarbejdere, forretningsetik og klima. De er lidt mere tøvende overfor mindre kendte emner som biodiversitet, cirkularitet, forurening og arbejdsforhold i værdikæden.
Repræsentanter for EU-Kommissionen og ISSB (International Sustainability Standards Board) ved Sustainability Europe 2024 opfordrede da også til, at man lagde låg på panikken og frygten for ikke at ramme skiven helt perfekt i første forsøg. I stedet bør man tilstræbe brugen af pragmatisme og sund fornuft i sin rapportering, sagde hhv. Tom Dodd fra EU-Kommissionens kontor for bæredygtighedsrapportering og Richard Barker fra ISSB.
Data og værdikæder udfordrer
Der er naturligvis stadig udfordringer forbundet med omstillingen til CSRD-rapportering. Her nævner deltagerne især adgang til data, medarbejderkompetencer og behovet for nye investeringer i teknologi.
Data-udfordringen består primært i, at meget af den nødvendige information endnu ikke er en del af virksomhedens ressource- og økonomistyringssystemer. I stedet bliver det i denne omgang manuelt gravet ud af excel-ark, fakturaer og meget andet.
PwC beskriver dette som ”en opskrift på ineffektive processer med høj risiko for fejl, og foreslår at virksomhederne tager hånd om grundlæggende elementer i en datastrategi: hvordan er data defineret, hvor kommer de fra, hvem styrer processerne og hvordan behandler man data?
Deltagerne i undersøgelsen peger desuden på kompleksitet i værdikæden, som en stor barriere i arbejdet med CSRD-implementering. Opgaven med at scope værdikæden ift. CSRD er en svær opgave og det er for mange virksomheder første gang, de skal bruge data fra leverandører, kunder og tredjepartsdataleverandører, som samtidig skal være pålidelige nok til at indgå i de tredjeparts-reviderede tal.
Mere samarbejde på tværs
Undersøgelsen peger desuden på, at der pga. omfanget og kompleksiteten i rapporteringskravene er behov for mere tværorganisatorisk samarbejde, og at dette skal og bør involvere medlemmer af den øverste ledelse. På spørgsmålet om hvem, der enten i øjeblikket er involveret eller fremover vil være involveret i deres rapporteringsindsats nævner deltagerne hele 12 forskellige afdelinger. Se figuren neden for.