19.11.2020  |  Strategi & ledelse

Styrk din forsyningskæde ud fra kunders kriterier

Supply chain-ledere måler deres forsyningskæder ud fra andre parametre, end deres kunder gør. Et større fokus på kundeoplevelsen kan hjælpe virksomheder med at opnå en stærk forsyningskæde, der tjener kundernes behov.

“Supply chain-ledere bruger meget tid på at forstå og forbedre deres interne operationelle målinger, men de bruger sjældent tid på at forstå betydningen for kunden. Derfor er det vigtigt at introducere målinger af kundeoplevelsen til bedømmelsen af forsyningskæden”, siger Beth Coopinger, senioranalytiker hos Gartner Supply Chain practice i en pressemeddelelse, og fortsætter:

”For at sikre en god kundeoplevelse, er det vigtigt at måle servicen, som kunden gør det. For eksempel er en kunde mere interesseret i at en vare ankommer på den efterspurgte dag og tid, end at den sendes til rette tid. Så det første skridt er at definere og måle din succes ud fra de samme parametre, som din kunde bruger”.

Læs også: Prioritér kundeoplevelse over pris og vind kunderne over

CSAT, NPS og CES er tre parametre, der tager udgangspunkt i kundernes oplevelse af din virksomheds succes.

CSAT: Bed dine kunder vurdere din service. Hvis du bruger standardiserede spørgsmål og scoresystem, kan du bruge det til at sammenligne din virksomhed med konkurrenterne.

NPS: Få en vurdering af dine kunders villighed til at anbefale dig til andre. Hold dog for øje at europæiske kunder kulturelt er mindre entusiastiske i forhold til at lave anbefalinger end for eksempel nordamerikanske kunder.

CES: Kunder bedes vurdere serviceprocessen og ikke produkterne. Fokus på god service kan få kunder til opbygge loyalitet overfor en særlig virksomhed – selvom det dog kan tage tid.

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere