Styrk din forsyningskæde ud fra kunders kriterier
Supply chain-ledere måler deres forsyningskæder ud fra andre parametre, end deres kunder gør. Et større fokus på kundeoplevelsen kan hjælpe virksomheder med at opnå en stærk forsyningskæde, der tjener kundernes behov.
“Supply chain-ledere bruger meget tid på at forstå og forbedre deres interne operationelle målinger, men de bruger sjældent tid på at forstå betydningen for kunden. Derfor er det vigtigt at introducere målinger af kundeoplevelsen til bedømmelsen af forsyningskæden”, siger Beth Coopinger, senioranalytiker hos Gartner Supply Chain practice i en pressemeddelelse, og fortsætter:
”For at sikre en god kundeoplevelse, er det vigtigt at måle servicen, som kunden gør det. For eksempel er en kunde mere interesseret i at en vare ankommer på den efterspurgte dag og tid, end at den sendes til rette tid. Så det første skridt er at definere og måle din succes ud fra de samme parametre, som din kunde bruger”.
Læs også: Prioritér kundeoplevelse over pris og vind kunderne over
CSAT, NPS og CES er tre parametre, der tager udgangspunkt i kundernes oplevelse af din virksomheds succes.
CSAT: Bed dine kunder vurdere din service. Hvis du bruger standardiserede spørgsmål og scoresystem, kan du bruge det til at sammenligne din virksomhed med konkurrenterne.
NPS: Få en vurdering af dine kunders villighed til at anbefale dig til andre. Hold dog for øje at europæiske kunder kulturelt er mindre entusiastiske i forhold til at lave anbefalinger end for eksempel nordamerikanske kunder.
CES: Kunder bedes vurdere serviceprocessen og ikke produkterne. Fokus på god service kan få kunder til opbygge loyalitet overfor en særlig virksomhed – selvom det dog kan tage tid.
- KCP