Prioritér kundeoplevelse over pris og vind kunderne over

En god kundeoplevelse er alfa og omega, når du som leverandør skal fastholde dine kunder. Særligt under coronapandemien er kunder begyndt at vægte pris lavere og service højere, viser ny undersøgelse fra SAS Institute.

I løbet af coronapandemien er det blevet god service, som kunderne leder efter. Arkivfoto..

20.10.2020

SCM.dk

Godt 50 procent af kunder mener, at kundeoplevelsen er vigtigere end en lav pris og god rabat. Samtidig gælder det nu hos næsten halvdelen af alle kunder, at pris ikke engang er blandt de tre vigtigste faktorer, når de vælger leverandør. Det viser ny research fra softwarevirksomheden SAS Institute.

I stedet er det i løbet af coronapandemien blevet god service, som kunderne leder efter. Hver fjerde vægter hurtig kundeservice og fleksibel returproces højt, mens hver tredje ønsker en leverandør, der handler ansvarligt.

En SAS-rapport fra sidste år viste en uoverensstemmelse mellem virksomheders forventninger til kundernes prioriteter og de reelle vigtigste faktorer. Mens kun 35 procent af kunder anså kvalitet som den vigtigste faktor i valg af leverandør, troede 58 procent af virksomheder, at kvalitet lå i top.

Læs også: Coronatravlhed hos danske netbutikker ødelægger ikke kundeoplevelsen

Det understreger behovet for, at virksomheder bliver opdateret på deres kunders prioriteter, hvis de vil holde på dem. Thomas Thorning, Nordic Manager of Customer Intelligence hos SAS, udtaler:

”Virksomhederne føler måske, at de har overstået den værste del af stormen med nedadgående tendenser. Men efter at være kommet igennem det første uvejr står de nu over for en ny udfordring: Stadig mere krævende og uforudsigelige forventninger, når det kommer til kundeoplevelser. Hvis de ikke tilpasser sig hurtigt ved hjælp af AI og dataanalyse, så de kan tilbyde en mere personlig og realtids-kundeoplevelse, vil kunderne forlade dem i stor stil”.

Kundeoplevelsen er blevet så vigtig, at 90 procent af kunder svarer, at de vil droppe en leverandør efter to til fem dårlige oplevelser. Tålmodigheden er så meget i bund, at det hos hver tredje respondent allerede vil ske efter én dårlig oplevelse.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er du klar til at træffe de rigtige beslutninger for fremtidens logistik?

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

28.05.2025SCM.dk

Fleksibilitet i forsyningskæden smitter af på aktiekursen

28.05.2025SCM.dk

Direkte e-handel med producenter vinder frem blandt danske forbrugere

27.05.2025SCM.dk

Unge stiller nye krav til arbejdsgivere: ”Det er fantastisk”

23.05.2025SCM.dk

Screening skaber genvej til SCM-strategi for SMV’er

16.05.2025SCM.dk

Virksomheder skal være klar til det uventede

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

Root Cause Analysis (RCA)

12.05.2025Bureau Veritas

Sponseret

FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

02.05.2025SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHÄFER Group opnår vækst i omsætning og et klart positivt resultat i regnskabsåret 2024

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27005 Risk Manager

Lær at mestre implementering og risikoledelse i forbindelse med informationssikkerhed (ISRM) baseret på ISO/IEC 27005.

Dato

01.06.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

03.06.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til OT-cybersikkerhed

Har I også overset cybersikkerheden i jeres industrielle produktionsmiljø? Med et 1-dags introducerende kursus styrker I jeres OT-cybersikkerhed. OT står for Operational Technologies og er brugen af hardware og software til at overvåge og kontrollere fysiske processer, enheder og infrastruktur i et industrielt miljø som fx varmeværk eller fabrik

Dato

04.06.2025

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2, 8000 Aarhus

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Sustainability Manager

Gør din ESG-rapportering enklere, mere effektiv og fuldt compliant

Dato

04.06.2025

Tid

11:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online