Store mærker vil nu hjælpe strandede søfolk
Store virksomheder som Unilever vil nu aktivt presse de virksomheder, der er involveret i skibsfragt, så udmattede søfolk ikke fortsat sidder fast på søen. Presset skal komme igennem en checkliste – et redskab så mærker systematisk kan revidere deres forsyningskæder.
”Vi følte os magtesløse, for vi havde ikke nogle meningsfulde redskaber til at reagere på krisen”, fortæller Francesca Mangano, TFG London’s CSR ansvarlige, om virksomhedens forsøg på at rette op på dårlige arbejdsforhold og brud på menneskerettigheder i deres forsyningskæde sidste år.
Derfor er modeforhandleren TFG London glad for den nye værktøjskasse, der er en del af UN Global Compact projekt. Det skriver Supply Chain Brain.
Redskaberne skal hjælpe virksomheder som TFG London med at italesætte søfolkenes rettigheder – i særdeleshed relateret til coronarestriktioner, der indtil videre har forhindret over 200.000 søfolk i at vende hjem på orlov efter mange måneder til søs. Helt konkret indebærer det en checkliste, så skibsejere og de, som laster skibene, binder sig til at udskifte deres mandskab.
Læs også: Containertab kan udvikle PTSD blandt søfolk
”I løbet af pandemien, er verdens søfolk strandet på grund af COVID-19-restriktioner og tusindvis er blevet tvunget til at arbejde mod deres vilje”, fortæller Stephen Cotton, generelsekratær for fagforeningen for søfolk, International Transport Workers’ Federation, og fortsætter:
”Ansvarlige aktører i forsyningskæderne har handlet, men mange virksomheder har enten været uvidende eller valgt at ignorere den humanitære krise, som har udspillet sig. Med dette nye værktøj, har virksomheder ikke en undskyldning”, siger han.
Unilever, der sidste år opfordrede regeringsledere til at hjælpe de strandede søfolk, tager også checklisten til sig og vil bruge den til at revidere deres forsyningskæder, så kun skibe og fragtvirksomheder med respekt for menneskerettigheder får leveringsopgaver.
Kilde: Supply Chain Brain
- KCP