Containertab kan udvikle PTSD blandt søfolk

De sidste tre måneder har lasten revet sig løs fra et containerskib, samt containere er gået tabt hele seks gange. Risikoen for fysisk fare er stor for søfolkene, men nu råber en gruppe vagt i gevær om de psykiske konsekvenser, de voldsomme hændelser også kan have.

Indenfor de sidste tre måneder, har fragtskibe tabt containere i havet hele seks gange. Foto: CSSS..

25.03.2021

SCM.dk

Container Shipping Supporting Seafarers – eller CSSS – er en frivillig gruppe, der har til formål at skabe opmærksomhed omkring søfolks vilkår. Nu slår de alarm i forbindelse med de seks store tab af containere, som søfartsindustrien har set indenfor de sidste tre måneder.

Løsreven last og tab af containere udgør nemlig ikke kun en fysisk trussel mod søfolkene, men også en trussel mod deres mentale helbred. Utrygheden ved at store containere slipper ud af kontrol samt støjen, der følger med, er blandt årsagerne til at containertab kan lede til PTSD hos søfolk, mener CSSS.

Ifølge en anonym skibsfører og medlem af CSSS, bør alle aktører indenfor skibsfragt tage mere ansvar for besætningens sikkerhed: ”Bebrejdelseskulturen skal stoppe. Skibet, besætningen og lastens sikkerhed er højeste prioritet, så når et skib bliver forsinket for at sikre alle containerne, handler det om general sikkerhed. Alle fra besætningen til øverste autoritet i branchen skal stoppe med at spille the blame game (bebrejdelsesspil)”.

Læs også: Gigantisk containerskib sidder fast i Suezkanalen 

Philip Eastell, der stiftede CSSS i 2017, tilføjer i en pressemeddelelse: ”De kommercielle implikationer og tab er store ved containertab, så vi kan godt forstå følsomheden omkring emnet – men industrien har et ansvar i forhold til at tage sig af søfolkenes ve og vel efter et containertab”.

Han understreger samtidig, at ingen skal bebrejdes for selve hændelserne. Det handler nærmere om at sikre besætningens sikkerhed under og efter et containertab.

Centralt er det, at søfolkene for lov til at forlade skibene efter et containertab, så de kan bearbejde oplevelsen og komme væk fra traumet.

Udover de store containere i sig selv, kan deres indhold også være til fare for besætningen, hvis containerne begynder at lække. Ligeså kan sikkerhedsudstyr som redningsveste og brandslukkere blive beskadiget eller revet løs, hvis skibet kommer ud for turbulens på en sejlads.

Kilde: Seaborne Communications

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

30.04.2025LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Noget klogt om logistik?

29.04.2025KNAPP A/S

Sponseret

Grossist investerer i fremtidens kundebehov

28.04.2025SSI Schäfer

Sponseret

Apotea og SSI SCHÄFER fortsætter deres langsigtede partnerskab

28.04.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Tag din lagerstyring til nye højder med RFID-labels

28.04.2025SCM.dk

Lageret kan ikke længere bare ’kaste flere folk ind’ i højsæsoner

28.04.2025Swisslog

Sponseret

Interview med Swisslogs Predrag Djukanovic om AMR'er og den rolle, de spiller i fremtiden for lagre og forsyningskæder.

28.04.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

Hvorfor den rigtige software er nøglen til succesfuld lagerautomatisering

28.04.2025Hans Schourup A/S

Sponseret

Effektiv lagerstyring med fokus på bæredygtighed

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle