Containertab kan udvikle PTSD blandt søfolk
De sidste tre måneder har lasten revet sig løs fra et containerskib, samt containere er gået tabt hele seks gange. Risikoen for fysisk fare er stor for søfolkene, men nu råber en gruppe vagt i gevær om de psykiske konsekvenser, de voldsomme hændelser også kan have.
Container Shipping Supporting Seafarers – eller CSSS – er en frivillig gruppe, der har til formål at skabe opmærksomhed omkring søfolks vilkår. Nu slår de alarm i forbindelse med de seks store tab af containere, som søfartsindustrien har set indenfor de sidste tre måneder.
Løsreven last og tab af containere udgør nemlig ikke kun en fysisk trussel mod søfolkene, men også en trussel mod deres mentale helbred. Utrygheden ved at store containere slipper ud af kontrol samt støjen, der følger med, er blandt årsagerne til at containertab kan lede til PTSD hos søfolk, mener CSSS.
Ifølge en anonym skibsfører og medlem af CSSS, bør alle aktører indenfor skibsfragt tage mere ansvar for besætningens sikkerhed: ”Bebrejdelseskulturen skal stoppe. Skibet, besætningen og lastens sikkerhed er højeste prioritet, så når et skib bliver forsinket for at sikre alle containerne, handler det om general sikkerhed. Alle fra besætningen til øverste autoritet i branchen skal stoppe med at spille the blame game (bebrejdelsesspil)”.
Læs også: Gigantisk containerskib sidder fast i Suezkanalen
Philip Eastell, der stiftede CSSS i 2017, tilføjer i en pressemeddelelse: ”De kommercielle implikationer og tab er store ved containertab, så vi kan godt forstå følsomheden omkring emnet – men industrien har et ansvar i forhold til at tage sig af søfolkenes ve og vel efter et containertab”.
Han understreger samtidig, at ingen skal bebrejdes for selve hændelserne. Det handler nærmere om at sikre besætningens sikkerhed under og efter et containertab.
Centralt er det, at søfolkene for lov til at forlade skibene efter et containertab, så de kan bearbejde oplevelsen og komme væk fra traumet.
Udover de store containere i sig selv, kan deres indhold også være til fare for besætningen, hvis containerne begynder at lække. Ligeså kan sikkerhedsudstyr som redningsveste og brandslukkere blive beskadiget eller revet løs, hvis skibet kommer ud for turbulens på en sejlads.
Kilde: Seaborne Communications
- KCP