Gigantisk containerskib sidder fast i Suezkanalen

Suezkanalen er blokeret af et gigantisk containerskib, der på grund af stærk vind er kommet ’ud af kurs’ og har sat sig fast på tværs af kanalen. Det skaber lange køer af andre skibe fra nord og syd, der ikke kan komme igennem. 14 procent af verdens skibsfart sejler igennem kanalen.

Skibet Ever Given havde kurs mod Rotterdam med en last fra Kina, da det tirsdag morgen stødte på grund og sidder fast på tværs af Suezkanalen. Der er ifølge det egyptiske medie Cairo24 frygt for, at det kan tage flere dage at få skibet frit igen. Arkivfoto..

24.03.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Her kan man tale om en supply chain risiko, der er til at forstå. Covid-19 pandemien har i supply chain kredse og i topleder-kredse givet anledning til mange refleksioner om supply chain risk management, supply chain disruptions samt resiliens, og der er meget snak om digitale tvillinger, scenariaplanlægning, supply chain mapping etc. Det kan ind imellem godt virke lidt abstrakt og være svært at forholde sig til.

Men et 400 meter langt, 59 meter bredt og 220.000 tons tungt såkaldt ’mega-skib’, der har sat sig på tværs i en snæver kanal, hvor alternativet er en omvej på cirka 8.000 sømil syd om det afrikanske kontinent - hvor der på denne årstid ofte er heftige storme ved Kap Det Gode Håb - som kan tage en uges tid og indebærer meget højere brændstofforbrug. Det kan man da kalde en håndgribelig risiko.

Ulyksaligheden skete tirsdag, hvor skibet Ever Given ifølge rederiet Evergreen Marine Corps oplysninger ”uheldigvis stødte på grund efter et heftigt vindstød ramte skibet”. Det skriver The Guardian.

Egyptiske vejrmeldingstjenester melder om stærk vind og sandstorme med vindstød med op til 50 km/t i området tirsdag.

LÆS OGSÅ: Coronaperiodens prisstigninger på containertransport vækker undren

Flere forgæves forsøg
Der har været adskillige forgæves forsøg på at få skibet vristet fri, så det kan fortsætte – sammen med den lange hale af andre skibe, der ligger og venter på at kunne sejle igennem kanalen fra både syd og nord.

Ifølge The Guardian og rederiet er, alle besætningsmedlemmer uskadte og i god behold.

Om Suezkanalen

Suezkanalen er verdens længste skibskanal, som er farbar for store skibe. Den er 162,2 kilometer lang og mellem 300 og 365 meter bred.[1] Op imod 25.000 skibe sejler gennem kanalen hvert år. Det svarer til omkring 14 procent af verdens skibsfart. Passagen har taget mellem hen mod 22 timer, afhængig af mængden af modgående fartøjer, idet den i mange år flere steder var for smal, til at moderne skibe kunne passere hinanden uhindret. Der var derfor indlagt "rastepladser", hvilket øgede passagetiden. verdens længste skibskanal, som er farbar for store skibe. Den er 162,2 kilometer lang og mellem 300 og 365 meter bred. Op imod 25.000 skibe sejler gennem kanalen hvert år.

Byggeriet af kanalen tog ti år og beskæftigede i alt 1,5 millioner mennesker. 120.000 af disse døde under arbejdet. Den primære dødsårsag var kolera fulgt af et opskruet arbejdstempo. Det var den franske ingeniør Ferdinand de Lesseps, der havde fået idéen til kanalen, og han var også entreprenør på arbejdet. Kilde: Wikipedia.

Billeder - taget af Julianna Cona og lagt på Instagram - fra et andet skib, Maersk Denver, viser, at Ever Given sidder fast i en skæv vinkel med en forende og bagende, der støder op til henholdsvis den ene og den anden side af kanalen. De egyptiske kanalmyndigheder har sendt slæbebåde, der ifølge billederne taget af Maersk Denver syner af meget, meget lidt ved siden af mega-skibet.

De egyptiske myndigheder forsøger nu med et graverskib at grave skibet bov fri. På https://www.vesselfinder.com/?imo=9811000 kan man se skibets position og køen af andre skibe, der er hober sig op i og ved kanalen.

Den normale procedure for skibes gennemsejling af kanalen er, at de sejler igennem i konvojer. Det var også tilfældet med Ever Given, ”som var femte skib i den nordgående konvoj, da det stødte på grund. Ingen af de andre skibe led overlast, men halen af skibe efter Ever Given i konvojen ligger nu for anker i kanalen og venter. Den sydgående konvoj er naturligvis også blevet blokeret”, lyder meldingen fra shipping agent GAC.

Kan tage dage
Skibet Ever Given havde kurs mod Rotterdam med en last fra Kina, og der er ifølge det egyptiske medie Cairo24 frygt for, at det kan tage flere dage at få skibet frit igen. Skibet er bygget i 2018 og bliver opereret af det Taiwan-baserede transportselskab Evergreen Marine.

LÆS OGSÅ: Din næste strategi skal handle om risici og robusthed

Historiker med speciale i maritime forhold Dr. Sal Mercogliano udtaler til BBC, at hændelser som disse er sjældne, men at de kan have store konsekvenser for den globale handel, der i forvejen kæmper med mangel på containerkapacitet og meget høre spotpriser på containertransport.

”Dette er det største skib, der nogensinde er gået på grund i Suez Kanalen”, fortæller han til BBC og tilføjer: ”Hvis de ikke er i stand til at trække skibet fri ved højvande, bliver de nødt til at fjerne cargo fra skibet”.

- PBH

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

16.12.2024SCM.dk

Maersk åbner gigantisk lager i Frankrig

12.12.2024SCM.dk

Global logistikudbyder vil løfte ambitioner for ESG i logistikløsninger

10.12.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Forbedrede arbejdsgange hos EXPO-NET med SCANLOX’s LED-Safety Light løsning

10.12.2024SCM.dk

Skanlog overtager lager- og logistikaktiviteter i Godshotel & Transport

06.12.2024Dematic

Sponseret

Fremtidens logistik

05.12.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Case: Så nemt og effektivt bliver Sunset Boulevards råvarer opmærket

03.12.2024KNAPP A/S

Sponseret

Sådan fungerer et automationsprojekt

02.12.2024SCM.dk

Odense Havn bygger sine hidtil største haller

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup