Gigantisk containerskib sidder fast i Suezkanalen

Suezkanalen er blokeret af et gigantisk containerskib, der på grund af stærk vind er kommet ’ud af kurs’ og har sat sig fast på tværs af kanalen. Det skaber lange køer af andre skibe fra nord og syd, der ikke kan komme igennem. 14 procent af verdens skibsfart sejler igennem kanalen.

Skibet Ever Given havde kurs mod Rotterdam med en last fra Kina, da det tirsdag morgen stødte på grund og sidder fast på tværs af Suezkanalen. Der er ifølge det egyptiske medie Cairo24 frygt for, at det kan tage flere dage at få skibet frit igen. Arkivfoto..

24.03.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Her kan man tale om en supply chain risiko, der er til at forstå. Covid-19 pandemien har i supply chain kredse og i topleder-kredse givet anledning til mange refleksioner om supply chain risk management, supply chain disruptions samt resiliens, og der er meget snak om digitale tvillinger, scenariaplanlægning, supply chain mapping etc. Det kan ind imellem godt virke lidt abstrakt og være svært at forholde sig til.

Men et 400 meter langt, 59 meter bredt og 220.000 tons tungt såkaldt ’mega-skib’, der har sat sig på tværs i en snæver kanal, hvor alternativet er en omvej på cirka 8.000 sømil syd om det afrikanske kontinent - hvor der på denne årstid ofte er heftige storme ved Kap Det Gode Håb - som kan tage en uges tid og indebærer meget højere brændstofforbrug. Det kan man da kalde en håndgribelig risiko.

Ulyksaligheden skete tirsdag, hvor skibet Ever Given ifølge rederiet Evergreen Marine Corps oplysninger ”uheldigvis stødte på grund efter et heftigt vindstød ramte skibet”. Det skriver The Guardian.

Egyptiske vejrmeldingstjenester melder om stærk vind og sandstorme med vindstød med op til 50 km/t i området tirsdag.

LÆS OGSÅ: Coronaperiodens prisstigninger på containertransport vækker undren

Flere forgæves forsøg
Der har været adskillige forgæves forsøg på at få skibet vristet fri, så det kan fortsætte – sammen med den lange hale af andre skibe, der ligger og venter på at kunne sejle igennem kanalen fra både syd og nord.

Ifølge The Guardian og rederiet er, alle besætningsmedlemmer uskadte og i god behold.

Om Suezkanalen

Suezkanalen er verdens længste skibskanal, som er farbar for store skibe. Den er 162,2 kilometer lang og mellem 300 og 365 meter bred.[1] Op imod 25.000 skibe sejler gennem kanalen hvert år. Det svarer til omkring 14 procent af verdens skibsfart. Passagen har taget mellem hen mod 22 timer, afhængig af mængden af modgående fartøjer, idet den i mange år flere steder var for smal, til at moderne skibe kunne passere hinanden uhindret. Der var derfor indlagt "rastepladser", hvilket øgede passagetiden. verdens længste skibskanal, som er farbar for store skibe. Den er 162,2 kilometer lang og mellem 300 og 365 meter bred. Op imod 25.000 skibe sejler gennem kanalen hvert år.

Byggeriet af kanalen tog ti år og beskæftigede i alt 1,5 millioner mennesker. 120.000 af disse døde under arbejdet. Den primære dødsårsag var kolera fulgt af et opskruet arbejdstempo. Det var den franske ingeniør Ferdinand de Lesseps, der havde fået idéen til kanalen, og han var også entreprenør på arbejdet. Kilde: Wikipedia.

Billeder - taget af Julianna Cona og lagt på Instagram - fra et andet skib, Maersk Denver, viser, at Ever Given sidder fast i en skæv vinkel med en forende og bagende, der støder op til henholdsvis den ene og den anden side af kanalen. De egyptiske kanalmyndigheder har sendt slæbebåde, der ifølge billederne taget af Maersk Denver syner af meget, meget lidt ved siden af mega-skibet.

De egyptiske myndigheder forsøger nu med et graverskib at grave skibet bov fri. På https://www.vesselfinder.com/?imo=9811000 kan man se skibets position og køen af andre skibe, der er hober sig op i og ved kanalen.

Den normale procedure for skibes gennemsejling af kanalen er, at de sejler igennem i konvojer. Det var også tilfældet med Ever Given, ”som var femte skib i den nordgående konvoj, da det stødte på grund. Ingen af de andre skibe led overlast, men halen af skibe efter Ever Given i konvojen ligger nu for anker i kanalen og venter. Den sydgående konvoj er naturligvis også blevet blokeret”, lyder meldingen fra shipping agent GAC.

Kan tage dage
Skibet Ever Given havde kurs mod Rotterdam med en last fra Kina, og der er ifølge det egyptiske medie Cairo24 frygt for, at det kan tage flere dage at få skibet frit igen. Skibet er bygget i 2018 og bliver opereret af det Taiwan-baserede transportselskab Evergreen Marine.

LÆS OGSÅ: Din næste strategi skal handle om risici og robusthed

Historiker med speciale i maritime forhold Dr. Sal Mercogliano udtaler til BBC, at hændelser som disse er sjældne, men at de kan have store konsekvenser for den globale handel, der i forvejen kæmper med mangel på containerkapacitet og meget høre spotpriser på containertransport.

”Dette er det største skib, der nogensinde er gået på grund i Suez Kanalen”, fortæller han til BBC og tilføjer: ”Hvis de ikke er i stand til at trække skibet fri ved højvande, bliver de nødt til at fjerne cargo fra skibet”.

- PBH

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online