Stop. Tænk. Transformer.
Transformation er det centrale nøgleord for verdens supply chain-ledere. Det er konklusionen på en stribe ”thought leadership”-topmøder mellem supply chain-direktører fra hele verden. Hvorfor er det lige, at ”transformation” er så fremtrædende, og hvordan transformerer du din forsyningskæde? Det har to eksperter skrevet en bog om.
Det er tid til at stoppe op, gentænke og transformere forsyningskæden og forretningen. Det mener John Gattorna og Deborah Ellis. De er to kapaciteter inden for global supply chain-innovation, som har stor indflydelse på den globale dannelse af moderne supply chain management.
Særligt John Gattorna har i flere årtier arbejdet ihærdigt på at skubbe på den faglige udvikling af SCM og har systematisk søgt efter nye og innovative idéer, som han samlet op i en stribe bøger og i talrige foredrag samt workshops og thought leadership retreats verden over. Han modtog i 2018 æresprisen CSCMP Distinguished Service Award for sit pionerarbejde.
Det er værd at lytte efter, når de to udtaler sig – eller som i dette tilfælde udgiver en bog. Bogen er skrevet på baggrund af flere årtiers udviklingsarbejde med at tilføre konceptuel dybde og faglig struktur til supply chain management-disciplinen, som de to forfattere mener generelt set er meget operationelt orienteret.
Og så er den skrevet på baggrund af seks såkaldte ”retreats”, hvor Gattorna og Ellis har samlet en stribe særlig udvalgte supply chain-direktører, konsulenter og forskere til en solid omgang refleksion eller ”thought leadership”. Retræterne er foregået i Sydney, Singapore, Hong Kong, Amsterdam, Cape Town og Hamburg i 2017 og 2018.
Volatilitet kalder på transformation
”Ordet og emnet 'transformation' blev ved med at dukke på vores thought leadership retræter. Det synes som om, disse senior supply chain ledere på tværs af brancher og kontinenter alle kredsede om behovet for transformation efterhånden som, de blev opmærksomme på den voksende volatilitet i deres respektive markeder”, skriver de to forfattere.
De har derfor skrevet en bog med fokus på at designe og eksekvere en transformation af enterprise supply chains. Vel vidende at en transformation af forsyningskæden uundgåeligt vil indebære en transformation af hele forretningen.
”Så altomfattende er det. Det er ikke en manøvre for sarte sjæle. Det er en manøvre, som kræver vidt åbne øjne og parathed til at demonstrere helhjertet lederskab”, skriver forfatterne.
Guide til service i en disruptiv verden
Resultatet er en bog, der giver et godt bud på en guide på, hvordan en supply chain-ledelse redesigner sit forsyningsnetværk – og ikke mindst hvordan de får det nye design fuldt implementeret på kort tid. Fordi tid i en digital æra er en afgørende faktor.
Bogens fulde titel er lidt af en mundfuld: ”Transforming supply chains: realign your business to better serve customers in a disruptive world”. Men den fortæller også meget.
Det er en bog smækfuld af guld i form af dybe læringer, masser af metoder og begavede refleksioner. Noget de fleste supply chain-direktører og COO’er ikke er forvænt med. Supply chain og operations management er discipliner, der er præget af en hektisk daglig drift, som ofte sluger alle ressourcer.
Det betyder, at udvikling og innovation sker i begrænset omfang og som regel på afgrænsede områder. Her spiller denne bog en stor rolle som næring til refleksioner om, hvilken værdi forsyningskæden i dag skaber, hvilken værdi, området kan komme til at skabe og ikke mindst, hvordan man griber en transformation an.