Stærke relationer er det bedste værn mod disruptions

Forsyningskæder i alle brancher blev ramt af pandemien. Det gik hårdest udover SMV’er, detailvirksomheder blev hårdt ramt på salg, mens produktionsvirksomheder blev hårdt ramt på ’operations’. Det viser en dansk undersøgelse, som også konkluderer, at virksomheder fremover satser på at bygge stærke relationer til leverandører og kunder som middel til at styrke resiliens.

”Vi kan se, at virksomhederne ikke planlægger at krybe i musehullet og etablere store lagre eller flytte sourcing tættere på virksomheden", fortæller Kim Sundtoft Hald. Foto: CBS/Lars Nybøll..

01.06.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Danske virksomheder oplevede en vækst i supply chain disruptions fra 2019 til 2020, der var til at føle på. 80 procent lyder væksten på ifølge undersøgelsen ”Managing supply chain disruptions – The coronavirus crisis” gennemført af CBS, IDA Operations Management og Supply Chain Leaders Forum i foråret 2021.
”Vi har ikke empirisk belæg i undersøgelsen for at sige, at hele væksten på 80 procent skyldes covid-19 pandemien, men da væksten er bredt fordelt over et repræsentativt udsnit af virksomheder, tør vil godt lægge hovedet på blokken og sige, at størstedelen af væksten har sine rødder i pandemien. Hvis forstyrrelserne ikke er direkte relateret til pandemien, så er de relateret til følgeeffekter af pandemien, som i alvorlig grad har forstyrret stabiliteten i forsyningskæder”, fortæller professor Kim Sundtoft Hald fra CBS, der er en af hovedkræfterne bag undersøgelsen.

De virksomheder, som har arbejdet systematisk med at etablere digitalt forbundne systemer og gennemsigtighed i data på tværs af både funktioner, kunder og leverandører, er tydeligvis også dem, der har klaret sig bedst

Kim Sundtoft Hald

Undersøgelsen viser, at alle brancher har været ramt, og at de små og mellemstore virksomheder (SMV’er, red.) har været hårdest ramt. De større virksomheder med mere end 500 medarbejdere har været ramt mindre hårdt. Det tolker Kim Sundtoft Hald på den måde, at de større virksomheder har mere modne processer, og at de derfor har været mere resiliente over for pandemiens forstyrrelser.

Han konstaterer også, at de mellemstore virksomheder på måske 100 til 500 medarbejdere og under 10 års levetid har været hårdt ramt. ”Jeg tolker det på den måde, at de mellemstore virksomheder er i et slags ’teenage-stadie’, hvor de er i vækst og i færd med en globaliseringsproces. De er i færd med at opbygge deres processer, organisationer og systemer, og de har derfor været sårbare over for pandemiens forstyrrelser”, fortæller Kim Sundtoft Hald.

Undersøgelsen viser endvidere, at pandemiens negative effekt på detailsektoren først og fremmest har været på salgssiden, hvor efterspørgslen i nogle kategorier har været lavere – og at den negative effekt på produktionsvirksomheder først og fremmest har været på ’operations’ eller driften, fordi forsyningerne har været ustabile og upålidelige.

Gennemsigtighed er konge
De virksomheder, der har klaret pandemien bedst, er kendetegnet ved høj grad af gennemsigtighed i deres forsyningskæde. ”De virksomheder, som har arbejdet systematisk med at etablere digitalt forbundne systemer og gennemsigtighed i data på tværs af både funktioner, kunder og leverandører, er tydeligvis også dem, der har klaret sig bedst”, fortæller Kim Sundtoft Hald.

De fem vigtigste kendetegn for de virksomheder, der har klaret pandemien bedst, er ifølge undersøgelsen:

1. Gennemsigtighed i systemer og data.
2. Risikostyring som del af DNA’et i virksomheden og forsyningskæden.
3. Stærke og veletablerede procedurer for risikostyring.
4. Bruger informationssystemer til risikostyring.
5. Har en organisation dedikeret til risikostyring.

’Bridging’ slår ’buffering’
Hvordan har virksomhederne så tænkt sig at sikre sig mod fremtidige disruptions, hvad enten der er tale om pandemier, naturkatastrofer, politisk uro, terror eller andet? Det har undersøgelsen også kigget nærmere på.

LÆS OGSÅ: Pandemien har disruptet over 80 procent af forsyningskæder i produktion og i detailsektor

Når stormen raser, bygger nogle læhegn, mens andre bygger vindmøller. Sådan cirka lyder et gammelt kinesisk mundheld. Undersøgelsen afslører, at danske virksomheder satser på ’vindmøller’ og ikke ’læhegn’.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen omfatter svar fra 213 supply chain professionelle i danske og amerikanske virksomheder. Den er gennemført af CBS, IDA Operations og Supply Chain Leaders Forum (SCLF). 32 procent af respondenterne er beskæftiget inden for ’operations’ eller ’produktion’ og 19 procent i indkøb. Cirka halvdelen af respondenterne kommer fra henholdsvis store (+5000 medarbejdere) og mellemstore virksomheder (100-5.000 medarbejdere) med en underrepræsentation af små virksomheder (under 100 medarbejdere).

Undersøgelsen har opdelt strategier for værn mod fremtidige disruptions i ”buffering” og ”bridging”.

”Vi kan se, at virksomhederne ikke planlægger at krybe i musehullet og etablere store lagre eller flytte sourcing tættere på virksomheden. Flertallet planlægger at styrke gennemsigtighed i supply chain, relationer internt i virksomheden og relationer eksternt med leverandører og kunder. Stærkere relationer ser ud til at være virksomhedernes vigtigste virkemiddel til at etablere værn mod fremtidige disruptions”, fortæller Kim Sundtoft Hald.

Undersøgelsen viser også, at virksomhederne fortsætter globaliseringsarbejdet uændret, og at de ser ud til at ville opprioritere dual sourcing mere i fremtiden.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om produktion 2021

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

03.07.2024Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Modstandsdygtighed sat på formel

01.07.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om PEPPOL

28.06.2024SCM.dk

Logistikgigant fortsætter med fyldte ordrebøger

25.06.2024SCM.dk

Geodis Danmark skifter til vedvarende energi

20.06.2024SCM.dk

Er der et liv efter compliance?

18.06.2024SCM.dk

Korte værdikæde-tjek skal bidrage til mere cirkulære forsyningskæder

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup