Stærke relationer er det bedste værn mod disruptions
Forsyningskæder i alle brancher blev ramt af pandemien. Det gik hårdest udover SMV’er, detailvirksomheder blev hårdt ramt på salg, mens produktionsvirksomheder blev hårdt ramt på ’operations’. Det viser en dansk undersøgelse, som også konkluderer, at virksomheder fremover satser på at bygge stærke relationer til leverandører og kunder som middel til at styrke resiliens.
Danske virksomheder oplevede en vækst i supply chain disruptions fra 2019 til 2020, der var til at føle på. 80 procent lyder væksten på ifølge undersøgelsen ”Managing supply chain disruptions – The coronavirus crisis” gennemført af CBS, IDA Operations Management og Supply Chain Leaders Forum i foråret 2021.
”Vi har ikke empirisk belæg i undersøgelsen for at sige, at hele væksten på 80 procent skyldes covid-19 pandemien, men da væksten er bredt fordelt over et repræsentativt udsnit af virksomheder, tør vil godt lægge hovedet på blokken og sige, at størstedelen af væksten har sine rødder i pandemien. Hvis forstyrrelserne ikke er direkte relateret til pandemien, så er de relateret til følgeeffekter af pandemien, som i alvorlig grad har forstyrret stabiliteten i forsyningskæder”, fortæller professor Kim Sundtoft Hald fra CBS, der er en af hovedkræfterne bag undersøgelsen.
De virksomheder, som har arbejdet systematisk med at etablere digitalt forbundne systemer og gennemsigtighed i data på tværs af både funktioner, kunder og leverandører, er tydeligvis også dem, der har klaret sig bedst
Kim Sundtoft Hald
Undersøgelsen viser, at alle brancher har været ramt, og at de små og mellemstore virksomheder (SMV’er, red.) har været hårdest ramt. De større virksomheder med mere end 500 medarbejdere har været ramt mindre hårdt. Det tolker Kim Sundtoft Hald på den måde, at de større virksomheder har mere modne processer, og at de derfor har været mere resiliente over for pandemiens forstyrrelser.
Han konstaterer også, at de mellemstore virksomheder på måske 100 til 500 medarbejdere og under 10 års levetid har været hårdt ramt. ”Jeg tolker det på den måde, at de mellemstore virksomheder er i et slags ’teenage-stadie’, hvor de er i vækst og i færd med en globaliseringsproces. De er i færd med at opbygge deres processer, organisationer og systemer, og de har derfor været sårbare over for pandemiens forstyrrelser”, fortæller Kim Sundtoft Hald.
Undersøgelsen viser endvidere, at pandemiens negative effekt på detailsektoren først og fremmest har været på salgssiden, hvor efterspørgslen i nogle kategorier har været lavere – og at den negative effekt på produktionsvirksomheder først og fremmest har været på ’operations’ eller driften, fordi forsyningerne har været ustabile og upålidelige.
Gennemsigtighed er konge
De virksomheder, der har klaret pandemien bedst, er kendetegnet ved høj grad af gennemsigtighed i deres forsyningskæde. ”De virksomheder, som har arbejdet systematisk med at etablere digitalt forbundne systemer og gennemsigtighed i data på tværs af både funktioner, kunder og leverandører, er tydeligvis også dem, der har klaret sig bedst”, fortæller Kim Sundtoft Hald.
De fem vigtigste kendetegn for de virksomheder, der har klaret pandemien bedst, er ifølge undersøgelsen:
1. Gennemsigtighed i systemer og data.
2. Risikostyring som del af DNA’et i virksomheden og forsyningskæden.
3. Stærke og veletablerede procedurer for risikostyring.
4. Bruger informationssystemer til risikostyring.
5. Har en organisation dedikeret til risikostyring.
’Bridging’ slår ’buffering’
Hvordan har virksomhederne så tænkt sig at sikre sig mod fremtidige disruptions, hvad enten der er tale om pandemier, naturkatastrofer, politisk uro, terror eller andet? Det har undersøgelsen også kigget nærmere på.
LÆS OGSÅ: Pandemien har disruptet over 80 procent af forsyningskæder i produktion og i detailsektor
Når stormen raser, bygger nogle læhegn, mens andre bygger vindmøller. Sådan cirka lyder et gammelt kinesisk mundheld. Undersøgelsen afslører, at danske virksomheder satser på ’vindmøller’ og ikke ’læhegn’.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen omfatter svar fra 213 supply chain professionelle i danske og amerikanske virksomheder. Den er gennemført af CBS, IDA Operations og Supply Chain Leaders Forum (SCLF). 32 procent af respondenterne er beskæftiget inden for ’operations’ eller ’produktion’ og 19 procent i indkøb. Cirka halvdelen af respondenterne kommer fra henholdsvis store (+5000 medarbejdere) og mellemstore virksomheder (100-5.000 medarbejdere) med en underrepræsentation af små virksomheder (under 100 medarbejdere).
Undersøgelsen har opdelt strategier for værn mod fremtidige disruptions i ”buffering” og ”bridging”.
”Vi kan se, at virksomhederne ikke planlægger at krybe i musehullet og etablere store lagre eller flytte sourcing tættere på virksomheden. Flertallet planlægger at styrke gennemsigtighed i supply chain, relationer internt i virksomheden og relationer eksternt med leverandører og kunder. Stærkere relationer ser ud til at være virksomhedernes vigtigste virkemiddel til at etablere værn mod fremtidige disruptions”, fortæller Kim Sundtoft Hald.
Undersøgelsen viser også, at virksomhederne fortsætter globaliseringsarbejdet uændret, og at de ser ud til at ville opprioritere dual sourcing mere i fremtiden.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om produktion 2021