Stærke forsyningskæder giver tilfredse kunder
Det er klart, at e-handelens fremtid drejer sig om kunden. Kæmper som Amazon bruger allerede næste-generations teknologi i dag. Som et resultat er forbrugernes forventninger til hurtig levering og minimale omkostninger steget markant. Det skriver Carsten Lundin, salgschef I Norden hos det internationale logistikteknologifirma BluJay.
Af: Carsten Lundin, Director Sales, BluJay Solutions A/S
Selvom det antydes, at en stærk forsyningskæde er nøglen til positive kundeoplevelser, er ti-tusind kroners spørgsmålet stadig - er kundetilfredshed virkelig nok til at konkurrere med pris og produkt? Svaret er et rungende ja.
Udfordrende mål
For at skabe positive kundeoplevelser kræves der nye investeringer. Når det kommer til investeringsprioriteter i forsyningskæden, ligger business intelligence og analyse højest, tæt efterfulgt af øget synlighed. Selvom forbedring af forsyningskædens synlighed har været højt prioriteret for mange varemærker, er synlighed fra ende til ende et udfordrende mål at nå, da forsyningskæderne fortsætter med at ekspandere over hele verden.
På trods af dette er denne gennemsigtighed i forsyningskæden nøglen til nøje at overvåge transporter og være i stand til hurtigt at løse kundeproblemer, hvilket gør dette usædvanligt vigtigt for detailhandlere. Samtidig ser forretningsinformation og analyse ud til at være et nyt område at investere i. Indtil de seneste år har analytics ikke haft meget vægt i branchen, men det er klart, at dette bliver en stadig mere strategisk måde at forblive konkurrencedygtig på.
Byg silotanken væk
Men glem ikke at fjerne silotanken. Skjulte systemer og processer er ofte de største hindringer, der påvirker innovation i forsyningskæden. Manglende support fra ledelsen til finansiering og ressourcer er en anden stopklods. Ved at sikre, at forsyningskæden bliver en samtale, der konstant føres på ledelsesniveau, bliver det muligt for virksomhederne at tilpasse sig ny teknologi og praksis, hvilket giver kunden den bedst mulige kundeoplevelse - fra kunden, der tjekker ud i onlinebutikken til levering til døren.
Samlet set gennemgår branchen en omfattende rejse, og detailhandelen kan ikke længere være afhængig af gamle forretningsprocesser for at forblive konkurrencedygtig. Da forbrugernes forventninger fortsætter med at stige, og købsadfærd bliver mere uforudsigelig, er det meget vigtigt at have en stærk forsyningskæde.
Konkurrencefordel
At give en gunstig kundeoplevelse er ikke længere kun en konkurrencemæssig fordel, men et krav for de forhandlere, der ønsker at forblive succesrige spillere. Alle brands skal omhyggeligt analysere og tilpasse deres forsyningskæder på alle niveauer i virksomheden for at levere en overlegen kundeoplevelse.