03.01.2012 | Innovation
SMS-påmindelse giver 34 procent færre udeblevne patienter på hospitalet
Mange patienter udebliver fra deres aftaler på sygehuset.
Mange patienter udebliver fra deres aftaler på sygehuset. Eksempelvis blev 7.500 operationer ifølge Sundhedsstyrelsen aflyst i 2010, fordi patienterne ikke mødte op. Hertil kommer et stort antal udeblivelser fra øvrige behandlingsformer og undersøgelser på hospitalet.
For at få flere til at møde op, har Region Midtjylland indført SMS beskeder for at minde patienterne om deres aftaler. En stikprøve fra et pilotprojekt viser, at SMS-påmindelser har resulteret i 34 procent færre udeblivelser.
Ifølge Ulla Astman, der er formand for Sundhedsudvalget ved Danske Regioner, er der betragtelige beløb på spil, eftersom der for hver aflyste behandling spildes ressourcer til en samlet pris på op mod 25.000 kr. Hvis en operation aflyses i god tid, kan andre patienter længere nede på ventelisten rykkes op og få hurtigere behandling.
”Når sygehusafdelingen aftaler tid med patienten, spørger sekretæren samtidigt, om det er i orden at sende en SMS for at minde om aftalen. Når tidspunktet for aftalen nærmer sig, sender bookingsystemet automatisk en SMS til patienten med besked om, at de skal huske at møde op,” forklarer Jakob Heuch fra Capgemini Danmark, der har leveret hospitalernes booking-løsning, som gør det muligt at sende SMS’er til patienterne i forbindelse med undersøgelser og behandlinger.
I Region Midtjylland er SMS beskeder nu indført som en generel funktionalitet. Hver måned sender regionen 9.000 SMS-beskeder til patienter, og antallet er jævnt stigende.
Strategi & ledelse

Sådan styrker du forsyningskædens robusthed
Covid-19 har rystet alverdens forsyningskæder og afsløret mange sårbarheder, og det har på kort tid betydet, at virksomheder skifter fokus fra lean til modstandsdygtighed. Små og mellemstore danske virksomheder får nu en hjælpende hånd fra projekt på SDU.
Lager & distribution

Frode Laursen tager nyt, grønt logistikcenter i brug
Midt i juni indviede transport- og logistikvirksomheden Frode Laursens sit nye grønne logistikcenter i Eskilstuna.
Innovation

Ny software tilbyder højere gennemsigtighed i grænseoverskridende forsyningskæder
Konstant voksende krav til kvalitet og bæredygtighed har ført til, at industrier fokuserer mere intensivt på forsyningskædens gennemsigtighed og sporbarhed. Virksomheden Holocene tilbyder en AI-drevet software (SaaS), der sætter kunder i stand til at optimere grænseoverskridende forsyningskædeprocesser.
Strategi & ledelse

Fordoblet omsætning får emballage-virksomhed til at sætte turbo på digitaliseringen
Svenske Bollebygds Emballage ser frem mod et år med en fordobling af omsætningen. Af den grund har man allieret sig med Nicholaisen, som rådgiver virksomheden i investeringer i ny teknologi og maskiner såvel som optimeringer, så produktionen kan følge med den kraftigt stigende efterspørgsel.
Innovation

Life science-industrien kræver skræddersyede automationsløsninger
I det svenske udviklingscenter, Testa Center, går Rockwell Automation og Cytvia sammen for at skabe de digitaliserings- og automationsløsninger, der er life science-industrien længes efter.
Lager & distribution

Chaufførmanglen vil kun stige i 2022
Manglen på lastbilchauffører har længe været et problem, og den international organisation for vejtransport IRU melder nu ud, at organisationen forventer, at antallet af ubesatte lastbilchaufførstillinger vil stige til 40 procent i 2022.