03.01.2012  |  Innovation

SMS-påmindelse giver 34 procent færre udeblevne patienter på hospitalet

Mange patienter udebliver fra deres aftaler på sygehuset.

Mange patienter udebliver fra deres aftaler på sygehuset. Eksempelvis blev 7.500 operationer ifølge Sundhedsstyrelsen aflyst i 2010, fordi patienterne ikke mødte op. Hertil kommer et stort antal udeblivelser fra øvrige behandlingsformer og undersøgelser på hospitalet.

For at få flere til at møde op, har Region Midtjylland indført SMS beskeder for at minde patienterne om deres aftaler. En stikprøve fra et pilotprojekt viser, at SMS-påmindelser har resulteret i 34 procent færre udeblivelser.

Ifølge Ulla Astman, der er formand for Sundhedsudvalget ved Danske Regioner, er der betragtelige beløb på spil, eftersom der for hver aflyste behandling spildes ressourcer til en samlet pris på op mod 25.000 kr. Hvis en operation aflyses i god tid, kan andre patienter længere nede på ventelisten rykkes op og få hurtigere behandling.

”Når sygehusafdelingen aftaler tid med patienten, spørger sekretæren samtidigt, om det er i orden at sende en SMS for at minde om aftalen. Når tidspunktet for aftalen nærmer sig, sender bookingsystemet automatisk en SMS til patienten med besked om, at de skal huske at møde op,” forklarer Jakob Heuch fra Capgemini Danmark, der har leveret hospitalernes booking-løsning, som gør det muligt at sende SMS’er til patienterne i forbindelse med undersøgelser og behandlinger.

I Region Midtjylland er SMS beskeder nu indført som en generel funktionalitet. Hver måned sender regionen 9.000 SMS-beskeder til patienter, og antallet er jævnt stigende.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere