Skræddersyet logistik vinder indpas

De store logistikleverandører tilpasser sig i stigende grad virksomhedskundernes behov og udvikler tillægsydelser og services til specielle varegrupper.

22.10.2012

SCM.dk

De store logistikudbydere har sat skub i at udvikle tillægsydelser for deres virksomhedskunder. Illustration: Photos.com. .

Der kan ikke herske tvivl om, at logistikudbyderne i øjeblikket opererer på et presset marked, hvilket har sat nogle udbydere i gang med at udvikle specifikke tillægsydelser til deres virksomhedskunder. Den gyldne forretningsmodel består ikke længere udelukkende af transport af varer fra A til B, men handler i høj grad om at skabe ekstra værdi for virksomhedskunderne, hvor varetransporten bliver en del af en større logistikpakke.

Som eksempler har DSV gennem de senere år etableret sig som specialister i oplagring og transport af teknisk udstyr, mens DB Schenker tidligere på året samlede sine serviceydelser til drikkevareindustrien under et nyt produktnavn, DB SCHENKERbeverages.  

God økonomi i tillægsydelser
Professor Britta Gammelgaard fra Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi på CBS peger på flere årsager til, at nogle logistikudbydere har sat skub i at udvikle tillægsydelser for deres virksomhedskunder.

”Det er typisk de store, globale logistikudbydere, der udvikler ekstra services og grunden til dette er, at der kan være god økonomi i det for virksomhedskunden, når logistikleverandøren alligevel er ude og aflevere varerne. Tendensen i mange virksomheder har jo de seneste år været, at man outsourcer de ting, der ikke er kernekompetencer. Hvis virksomhederne kan se, at logistikleverandøren sagtens kan overtage en bestemt service og gøre det til en acceptabel pris, så er virksomhederne parat til at outsource”, siger Britta Gammelgaard.

"Et yderligere incitament for at udvikle særydelser er, at det kan differentiere logistikudbyderen fra konkurrenterne".

Britta Gammelgaard

Professoren mener desuden, at logistikleverandørerne har interesse i at varetage så mange serviceydelser som muligt i forbindelse med leverancer til deres kunder, fordi det udover at øge indtjeningen også kan få udviklet og udbygget deres kapaciteter og kompetencer.

”Et yderligere incitament for at udvikle særydelser er, at det kan differentiere logistikudbyderen fra konkurrenterne, selv om specifikke logistikløsninger nogle gange kan komme på tværs af optimeringen af logistik- og transportleverandørernes egne rutesystemer”, siger Britta Gammelgaard.

Sværere at sammenligne priser
Transport fra A til B er i dag en massevare, hvor det er nemt for kunden at sammenligne priser på transport, men tillægsydelserne gør produktet mere komplekst og dermed sværere at prissammenligne for kunderne, hvilket kan være en fordel for logistikudbyderen, mener Britta Gammelgaard. Men ifølge professoren har det også sine fordele for de virksomheder, der køber tillægsydelserne:

”Det handler ikke kun om at gøre det besværligt for virksomhederne at gennemskue priserne på logistik. Nogle virksomheder samarbejder med deres logistikleverandør om at udvikle forretningen, hvilket jo er en af grundtankerne i SCM. Hvis man udveksler idéer og information, kan man sammen klare sig bedre i markedet og måske se nogle flere muligheder for at betjene slutkunderne smartere og dermed spare nogle penge i logistikprocessen".        

Hvor stort er potentialet for ekstra-/særydelser i logistikbranchen?  

”Jeg tror, at den stigende grad af samarbejde i forsyningskæden mellem logistikudbydere og virksomhedskunder vil medføre flere specialiserede logistikydelser i fremtiden, da alle har behov for at blive endnu bedre til det, man allerede er god til”, siger Britta Gammelgaard.

”Det er helt afgørende for logistikbranchen at huske at forny sig i skrappe tider og forberede sig på, at konjunkturerne vender”, siger CBS-professor Britta Gammelgaard. Foto: CBS. .

Kom væk fra massevaren
Hvordan påvirker de nye tilpassede ydelser indtjeningen i logistikbranchen?

”Der er ingen tvivl om, at det er svært for alle i øjeblikket på grund af krisen. Virksomhedskunderne vil have en ordentlig pris, men det er helt afgørende for logistikbranchen at huske at forny sig i skrappe tider og forberede sig på, at konjunkturerne vender. Derfor bliver logistikudbyderne, på nær de mindre vognmandsforretninger, der fungerer som underleverandører, nødt til at bevæge sig væk fra massevaren”, siger Britta Gammelgaard.

Hvilke innovative tiltag med hensyn til tillægsydelser kan du forestille dig, at logistikbranchen vil tage i fremtiden? 

 ”Logistikudbyderne vil komme med nye løsninger med hensyn til integrationen af forskellige transportformer, der kan skabe mere gnidningsfrie transportkæder. Desuden vil vi opleve kortere leveringstid og billigere logistikprodukter. Og så vil logistik- og transportkæderne blive set efter i sømmene, for hvad man kan spare af penge og energi”, siger Britta Gammelgaard.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Descartes

Sponseret

Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

21.02.2025SCM.dk

60 procent lejeprisstigning på industri- og logistikejendomme de sidste 5 år

19.02.2025PALOMAT

Sponseret

Ornestation Mors fandt nøglen til effektivitet og ergonomi på lageret med PALOMAT®

18.02.2025SCM.dk

Tøjproducent udvider robotlager for tredje gang på tre år

18.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

AMKA vælger Apport Enterprise til at optimere deres logistik

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

POSTI INDGÅR PARTNERSKAB MED CONSAFE LOGISTICS FOR AT MODERNISERE LAGERDRIFT

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

Få Nøgleindsigter til et Smartere Lager

14.02.2025SCM.dk

Frode Laursen bygger nyt bæredygtigt logistikcenter i Sydsverige

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online