Selvkørende lastbiler klar til kommerciel levering i Kina

China Post og Deppon Express vil fremover levere pakker til kineserne i autonome lastbiler, der anvender selvkørende teknologi udviklet af teknologivirksomheden FABU.

China Post vil fremover levere pakker til kineserne i autonome lastbiler, der kører ved hjælp af teknologi udviklet af FABU. Foto: FABU.

11.03.2019

SCM.dk

Selvkørende lastbiler, der dagligt leverer pakker til kommercielt brug, er klar til at blive rullet ud i Kina. Det er to af Kinas førende leverings- og logistikvirksomheder, China Post og Deppon Express, der ved hjælp af autonom kørselsteknologi udviklet af FABU Technology står bag den nye satsning.

Læs også: Post Danmark vil være dansk e-handels silkevej

China Post er et statsejet postselskab, der har 860.000 ansatte på mere end 82.000 postkontorer, mens Deppon er et af Kinas førende logistikvirksomheder, der også opererer i Sydkorea, Japan, Thailand, Singapore, Malaysia og Vietnam.

I november 2018 startede de samarbejdet med FABU, som specialiserer sig inden for AI og intelligente kørselssystemer, og begyndte at teste autonome såkaldte level fire-lastbiler i Kinas Zhejiang-provins. Et level fire-køretøj klarer selv hovedparten af kørselssituationerne, selvom en menneskelig chauffør kan overtage kontrollen, hvis der er behov for det.

60.000 pakker leveret
Under testene kørte lastbilerne på tre forskellige ruter, der i gennemsnit var omkring 65 km lange, og hvor den ene leveringsrute gik igennem 50 vejkryds, hvor 26 af dem var kontrolleret af lyssignaler. Lastbilerne kørte både om dagen og natten, på motorveje, gennem tunneler og langs boligområder med fodgængere, skoler og loppemarkeder.

Da testene blev udført om vinteren, blev lastbilerne også nødt til at køre ruterne under udfordrende vejrforhold som regnskyl, sne og tåge. I alt nåde de autonome lastbiler i perioden at kører over 3500 km og levere mere end 60.000 pakker i løbet af Kinas største shoppingperiode, der både inkluderede Singles Day, jul og det kinesiske nytår.

“Vi er meget begejstrede over, at FABU Technology er en del af hjertet af de første autonome leveringslastbiler i Kina. China Post og Deppon har begge været meget tilfredse med det, som FABUs selvkørende teknologi har præsteret, og planlægger at udvide deres autonome leveringsservice til at omfatte 100 ruter i den nærmeste fremtid”, siger grundlægger og CEO i FABU, Xiaofei He.

Læs også: Antallet af producerede robotter i Kina i år runder 100.000

Med stigningen i mængden af onlineshopping og faldet i antallet af lastbilchauffører tror selskaberne ifølge Xiaofei He på, at selvkørende lastbiler vil blive en besparelse på det lange løb. De regner faktisk med, at investeringerne i køretøjernes hardwaresystemer allerede vil være tjent ind i løbet af et år.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.06.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

06.06.2025PALOMAT

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst

06.06.2025SCM.dk

Textile Logistics opnår skarpere drift med nyt lagersystem

02.06.2025Roima Intelligence

Sponseret

Fra ERP til WMS: Arctic Import optimerer lagerstyring

02.06.2025SSI Schäfer

Sponseret

Skræddersyet løsning for fuld sekvenskontrol

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle