01.11.2018  |  Branchenyt

Teknologi skal bringe kinesisk logistikvirksomhed mod nye distributionshøjder

Årets 11.11 Global Shopping Festival nærmer sig i Kina, og derfor har det Alibaba-ejede logistikfirma Cainiao iværksat en række initiativer omkring digitalisering og automation, der skal gøre leveringen hurtigere og bedre.

Hvis du lægger den samlede indtjening på de to store handelsdage Black Friday og Cyber Monday sammen, så har du kun halvdelen af de 25,3 mia. dollar (godt 165 mia. kr.), der sidste år blev hentet ind i samlet produktværdi på Alibaba Groups 11.11 Global Shopping Festival, måske bedre kendt i Europa som Singles Day.

Det er klart, at når der bliver handlet så meget, så stiller det også store krav til leveringen. I 2017 leverede Cainiao Netværk, der er en smart logistikvirksomhed hovedsageligt ejet af Alibaba, 812 mio. bestillinger. I år forventer de selv, at det bliver endnu mere, og derfor har de også iværksatte en række initiativer for at gøre leveringen endnu bedre.

Det skriver Alibaba Groups eget medie Alizila.

Læs også: Glem ikke kineserne - de er i færd med at overhale Vesten

”Forbrugerne vil i stigende grad have en hurtigere og bedre levering. Så det vil vi give dem”, siger vicepræsident i Cainiao, Ben Wang, til Alizila, og fortsætter:

”I år går vi efter at nå nye højder og efter at udnytte skønheden ved store mængder og teknologi”.

For at leve op til forbrugernes krav åbnede Cainiao fornyelig deres første automatiserede lager i byen Wuxi i Kina. Lageret bliver en del af Cainiaos Future Park, som er et logistikklompleks drevet af IoT-apps, big data, edge computing og kunstig intelligens, hvis formål er at øge effektiviteten i forsendelsesprocessen.

På lageret bruger Cainiao 700 robotter automated guided vehicles (AGV'er) til at opfylde bestillinger. Et system dirigerer AGV’erne til at køre, laste og losse, mens det planlægger den bedste rute til at distribuere pakkerne og undgå kollisioner. Ifølge Cainiao gør robotterne det muligt at gennemføre dobbelt så mange ordre på samme tid som på et traditionelt lager.

Videoovervågning og en mio. kvadretmeters lagerplads
Et andet tiltag, som Cainiao vil anvende under dette års 11.11-festival, er det cloud-baserede video-overvågningssystem Sky Eye. Igennem Computer Vision-teknologi og algoritmer kan Sky Eye overvåge lagerarbejdet hos Cainiaos logistikpartnere for fejl og sende opdateringer til medarbejderne, så de kan blive ordnet med det samme.

Udover disse tiltag har Cainiao også startet samarbejder med 15 store ekspeditionsfirmaer, der skal arbejde med logistisk data for at få arbejdskraft og transport til at blive brugt mere effektivt på de 200.000 leveringsstationer, som bliver taget i brug til 11.11.

De mange varer, der skal leveres, kræver også meget lagerplads. Derfor har Cainiao klargjort plads, der til sammen dækker mere end en mio. kvadratmeter, over hele Kina. Det er 80 procent mere lagerplads end sidste år.

Lagerne vil blive brugt til at opbevare de rigtige varer i det lager, der ligger nærmest de kunder, som det er mest sandsynligt vil købe dem, hvilket skal hjælpe til med at reducere leveringstiden.

Læs også: Alibaba Group opfører nyt logistikcenter i Hong Kong

Det er dog ikke kun i Kina, at man forventer et massivt salg. Derfor vil AliExpress, der sælger kinesiske varer til forbrugere i vesten, og Tmall World, der henvender sig til kinesiske forbrugere i udlandet, påtage sig en større rolle i dette års 11.11.

Der er således bestilt 51 fly til Vesteuropa, Rusland og Sydøstasien samt omkring 1.000 shipping-containere til købere i Sydøstasien og andre destinationer, der bedst nås via havet.

- JMA

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere