SCM-profilen: Kunsten at forstå kundernes kunders behov

Supply chain-lederen skal være i konstant dialog med alle – fra råvareleverandøren til produktionschefen til slutforbrugeren. Det er den sidste, der bestemmer, hvilket produkt der købes, og det er væsentligt at vide hvilket grundlag, beslutningen bliver taget på, når man som supply chain-leder har ansvaret for, at produktet kommer helt ud til kunden, ja endog ”installeres” hjemme hos kunden. Sådan lyder det fra den nyudnævnte direktør for Schenkers danske aktiviteter Henrik Dam Larsen.

13.12.2011

SCM.dk

Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med SCM?
Det er et job, hvor opgaverne er i konstant forandring. Jobbet er enormt ”bredt”, og jeg bliver dagligt udfordret på min evne til at forstå nye sammenhænge og til at sætte mig ind i nyt stof. Det betyder, at jeg hver dag faktisk lærer noget om verden og mig selv.

Er du individualist eller holdspiller?
Jeg er absolut en holdspiller. Vores branche er så kompleks, at man skal bruge mange forskelligartede specialister i supply chain’en for, at virksomheden kan optimere forsyningskæden. I dag er det ikke nok blot at have transporterfaring – i vores branche kræver det, at vi har industri- eller brancheerfaring.

Hvad er de væsentligste udfordringer i dit job lige nu?
”Kunsten” ligger i at forstå vore kunders kunders behov i en given sektor. Hvis vi ”kun” afhjælper vore kunders transportbehov, risikerer vi, at vi ikke opfylder vore kunders kunders behov, og derved har vi egentlig ikke tilført værdi til vores kundes produkt. Transport og logistik er i dag en del af vare-enhedens værdi, da flere og flere varer afskibes ”just in time”. Der er altid alternative ”varer på hylden”, så hvis vi ikke er fremme på rette sted og tidspunkt, er det en konkurrents vare, der vælges.

En anden udfordring er at nedbryde organisatoriske og virksomhedsmæssige normale ”grænser” for derved at få mulighed for at arbejde direkte med vore kunders udfordringer, således at det ikke opleves som et kunde-leverandør-forhold, men snarere som om alle parter i fødekæden arbejder med supply chain management – som om vi alle var ansat i ét virtuelt selskab.

Hvordan griber man den ledelsesopgave an?
For at transport- og logistikbranchen kan blive en del af produktets værdiskabelse, et det nødvendigt, at vi forstår at ansætte medarbejdere med andre kompetencer, end vi hidtil har haft for vane. Tidligere var vi hovedsagelig specialister inden for sø, luft, bil, bane og lager. Så kom tiden, hvor vi ansatte en del IT-specialister. I dag har vi både processpecialister, jurister, kvalitetschefer m.m. – og nu står vi foran at skulle ansætte folk med tilsvarende kompetencer som vore kunder, altså folk fra medicinalvarebranchen, detailhandel og andre brancher.


Hvad motiverer dig i dit arbejde?
Hele branchen udvikler sig med stor hastighed, og specielt den økonomiske krise har givet anledning til at finde nye veje og optimeringsmuligheder – en opgave, der aldrig ender. Jeg synes den ”modvind”, der har været de seneste par år, har gjort både vores kunder og branche dygtigere. Der har været stort behov for nytænkning, og det motiverer mig, at vi ikke bare gør, som vi plejer


Hvordan synes du, supply chain-lederens rolle har ændret sig i din tid i faget?
Rollen har ændret sig meget fra at være et udtryk på en power point slide til, at økonomidirektøren og den administrerende direktør også har fået øjnene op for, at hvis vi ikke på bedste vis leverer varen til tiden, og hvor der er brug for den med hensyn til både økonomi, kvalitet og på en samfunds- og miljøforsvarlig måde, så nytter det ikke noget, at man har et godt produkt. Derfor bliver vi oftere og oftere inviteret til de ”spændende” møder, hvor beslutninger tages og kan tages – vi er blevet en seriøs partner på direktionsgangen.


Hvilke udfordringer ser du generelt for SCM i fremtiden?
Transportflow og sourcing ændrer sig meget i forhold til Danmark. Det er vigtigt, at logistikudbyderne er klar til at håndtere gods på kryds og tværs af kloden med samme kontrol, som vi traditionelt har haft. Det kræver virksomheder med et globalt afsæt, hvis vi skal kunne gøre dette.

Den nye økonomi i forbindelse med e-handel bliver spændende at følge. Visse dele af de virksomheder vækster så hurtigt, at det er svært at få de fysiske rammer til at følge med. Jeg har fulgt en del e-handelsvirksomheder, som har gjort det godt, og som pludselig ikke gør det længere. Flere af dem havde stadig et godt produkt, men supply chain-delen kunne ikke følge med. Det skaber også et helt andet indkøbsmønster, og dermed driver det et nyt distributionsmønster. Vil det have den modsatte effekt på miljø, end vi samfundsmæssigt ønsker os?


Hvad bliver de vigtigste kompetencer for supply chain-lederen i fremtiden?
Supply-chain-lederen nok er den person i organisationen, der har flest berøringsflader og organisatoriske afhængigheder, så kompetencekravene er brede. Man skal i hvert fald være en fantastisk kommunikator, og man skal meget hurtigt kunne sætte sig ind i nyt stof. Dernæst skal supply-chain-lederen have lov til samtidig at tage mere end-to-end ansvar. Han eller hun vil i fremtiden ikke være bænket til skrivebordet, vedkommende skal være i konstant dialog med alle – fra råvareleverandøren til produktionschefen til slutforbrugeren. Det er den sidste, der bestemmer, hvilket produkt der købes, og det er væsentligt at vide hvilket grundlag, beslutningen bliver taget på, når man som supply-chain-leder har ansvaret for, at produktet kommer helt ud til kunden, ja endog ”installeres” hjemme hos kunden.


Hvordan kobler du bedst af fra dit arbejde?
Når der er tid, går og cykler jeg gerne en tur. Tidligere brugte jeg en del tid på klassiske sportsvogne. Det var rigtig rart – jeg mødte forskellige mennesker med forskellige baggrunde fra direktøren til den ufaglærte, for vi havde alle en fælles interesse, bilen, og det gav meget ofte det smil på læben, som vi ellers kun fik, da vi var 18-20 år gamle og havde set en fed bil. Men smilet virker på samme måde endnu, når vi alle har tid til at være drenge og kigge på mekanik.


Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024SCM.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online