SCM-profilen: Kunsten at forstå kundernes kunders behov
Supply chain-lederen skal være i konstant dialog med alle fra råvareleverandøren til produktionschefen til slutforbrugeren. Det er den sidste, der bestemmer, hvilket produkt der købes, og det er væsentligt at vide hvilket grundlag, beslutningen bliver taget på, når man som supply chain-leder har ansvaret for, at produktet kommer helt ud til kunden, ja endog installeres hjemme hos kunden. Sådan lyder det fra den nyudnævnte direktør for Schenkers danske aktiviteter Henrik Dam Larsen.
Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med SCM?
Det er et job, hvor opgaverne er i konstant forandring. Jobbet er enormt ”bredt”, og jeg bliver dagligt udfordret på min evne til at forstå nye sammenhænge og til at sætte mig ind i nyt stof. Det betyder, at jeg hver dag faktisk lærer noget om verden og mig selv.
Er du individualist eller holdspiller?
Jeg er absolut en holdspiller. Vores branche er så kompleks, at man skal bruge mange forskelligartede specialister i supply chain’en for, at virksomheden kan optimere forsyningskæden. I dag er det ikke nok blot at have transporterfaring – i vores branche kræver det, at vi har industri- eller brancheerfaring.
Hvad er de væsentligste udfordringer i dit job lige nu?
”Kunsten” ligger i at forstå vore kunders kunders behov i en given sektor. Hvis vi ”kun” afhjælper vore kunders transportbehov, risikerer vi, at vi ikke opfylder vore kunders kunders behov, og derved har vi egentlig ikke tilført værdi til vores kundes produkt. Transport og logistik er i dag en del af vare-enhedens værdi, da flere og flere varer afskibes ”just in time”. Der er altid alternative ”varer på hylden”, så hvis vi ikke er fremme på rette sted og tidspunkt, er det en konkurrents vare, der vælges.
En anden udfordring er at nedbryde organisatoriske og virksomhedsmæssige normale ”grænser” for derved at få mulighed for at arbejde direkte med vore kunders udfordringer, således at det ikke opleves som et kunde-leverandør-forhold, men snarere som om alle parter i fødekæden arbejder med supply chain management – som om vi alle var ansat i ét virtuelt selskab.
Hvordan griber man den ledelsesopgave an?
For at transport- og logistikbranchen kan blive en del af produktets værdiskabelse, et det nødvendigt, at vi forstår at ansætte medarbejdere med andre kompetencer, end vi hidtil har haft for vane. Tidligere var vi hovedsagelig specialister inden for sø, luft, bil, bane og lager. Så kom tiden, hvor vi ansatte en del IT-specialister. I dag har vi både processpecialister, jurister, kvalitetschefer m.m. – og nu står vi foran at skulle ansætte folk med tilsvarende kompetencer som vore kunder, altså folk fra medicinalvarebranchen, detailhandel og andre brancher.
Hvad motiverer dig i dit arbejde?
Hele branchen udvikler sig med stor hastighed, og specielt den økonomiske krise har givet anledning til at finde nye veje og optimeringsmuligheder – en opgave, der aldrig ender. Jeg synes den ”modvind”, der har været de seneste par år, har gjort både vores kunder og branche dygtigere. Der har været stort behov for nytænkning, og det motiverer mig, at vi ikke bare gør, som vi plejer
Hvordan synes du, supply chain-lederens rolle har ændret sig i din tid i faget?
Rollen har ændret sig meget fra at være et udtryk på en power point slide til, at økonomidirektøren og den administrerende direktør også har fået øjnene op for, at hvis vi ikke på bedste vis leverer varen til tiden, og hvor der er brug for den med hensyn til både økonomi, kvalitet og på en samfunds- og miljøforsvarlig måde, så nytter det ikke noget, at man har et godt produkt. Derfor bliver vi oftere og oftere inviteret til de ”spændende” møder, hvor beslutninger tages og kan tages – vi er blevet en seriøs partner på direktionsgangen.
Hvilke udfordringer ser du generelt for SCM i fremtiden?
Transportflow og sourcing ændrer sig meget i forhold til Danmark. Det er vigtigt, at logistikudbyderne er klar til at håndtere gods på kryds og tværs af kloden med samme kontrol, som vi traditionelt har haft. Det kræver virksomheder med et globalt afsæt, hvis vi skal kunne gøre dette.
Den nye økonomi i forbindelse med e-handel bliver spændende at følge. Visse dele af de virksomheder vækster så hurtigt, at det er svært at få de fysiske rammer til at følge med. Jeg har fulgt en del e-handelsvirksomheder, som har gjort det godt, og som pludselig ikke gør det længere. Flere af dem havde stadig et godt produkt, men supply chain-delen kunne ikke følge med. Det skaber også et helt andet indkøbsmønster, og dermed driver det et nyt distributionsmønster. Vil det have den modsatte effekt på miljø, end vi samfundsmæssigt ønsker os?
Hvad bliver de vigtigste kompetencer for supply chain-lederen i fremtiden?
Supply-chain-lederen nok er den person i organisationen, der har flest berøringsflader og organisatoriske afhængigheder, så kompetencekravene er brede. Man skal i hvert fald være en fantastisk kommunikator, og man skal meget hurtigt kunne sætte sig ind i nyt stof. Dernæst skal supply-chain-lederen have lov til samtidig at tage mere end-to-end ansvar. Han eller hun vil i fremtiden ikke være bænket til skrivebordet, vedkommende skal være i konstant dialog med alle – fra råvareleverandøren til produktionschefen til slutforbrugeren. Det er den sidste, der bestemmer, hvilket produkt der købes, og det er væsentligt at vide hvilket grundlag, beslutningen bliver taget på, når man som supply-chain-leder har ansvaret for, at produktet kommer helt ud til kunden, ja endog ”installeres” hjemme hos kunden.
Hvordan kobler du bedst af fra dit arbejde?
Når der er tid, går og cykler jeg gerne en tur. Tidligere brugte jeg en del tid på klassiske sportsvogne. Det var rigtig rart – jeg mødte forskellige mennesker med forskellige baggrunde fra direktøren til den ufaglærte, for vi havde alle en fælles interesse, bilen, og det gav meget ofte det smil på læben, som vi ellers kun fik, da vi var 18-20 år gamle og havde set en fed bil. Men smilet virker på samme måde endnu, når vi alle har tid til at være drenge og kigge på mekanik.