SCM-profilen: At forstå og blive forstået af kommercielle dele af virksomheden
Mitra Sigurdsson, Senior Director, Global Supply Chain, Pfizer Consumer Healthcare: Evnen til at forstå og blive forstået af den kommercielle del af virksomheden bliver mere vigtig for fremtidens supply chain leder. Og så kommer tingene kun til at gå hurtigere, så omstillingsparathed bliver en nøglekompetence i SCM-arbejdet det involverer også løbende nytænkning af forsyningskæden: Vi skal passe på med at stirre os blinde på egen forsyningskæde.
Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med SCM?
Jeg synes supply chain er fantastisk spændende at arbejde med, fordi funktionsområdet er utrolig bredt og dermed giver mig en meget alsidig hverdag. Eftersom supply chain rummer hele værdikæden, arbejder jeg stort set med alle snitflader i virksomheden, ligesom jeg har kontakt med både up- og downstream partnere i form af leverandører og kunder. Samtidig er det et område, der gennem de seneste 10-15 år er kommet mere og mere i fokus i virksomhederne, og der er generelt en voksende anerkendelse af, at en god supply chain er en vigtig konkurrenceparameter i kampen om kunderne. Man skal således kunne stå distancen i den øverste ledelse hvor salg og marketing traditionelt har sat den primære agenda. Men erfaringen har lært mig, at har man mod på at give sin holdning til kende og ikke mindst forklare den på en måde, så mine kommercielle kollegaer ser fordelen for dem, har man en naturlig plads rundt om bordet.
Er du individualist eller holdspiller?
Jeg trives bedst i rollen som holdleder, hvor jeg finder stor tilfredsstillelse ved at se mit team opnå resultater, som ingen alene kunne have opnået. Det er et must, at der er superdygtige individualister i en supply chain, men hvis disse ikke kan spille sammen som et hold, skaber de reelt ingen værdi for virksomheden.
Hvad er de væsentligste udfordringer i dit job lige nu?
Ferrosan A/S er for nylig blevet opkøbt af Pfizer Consumer Healthcare, så vi står foran et meget stort integrationsarbejde, hvilket indebærer en palet af spændende udfordringer. Helt overordnet er en smidig integration altid et fokusområde ved ethvert virksomhedskøb, så der er tendens til, at det altid prioriteres højest. Samtidig har vi rigtige mange kunder, der med rette forventer, at vores varer er tilgængelige på apotekerne. Den daglige drift SKAL derfor køre uhindret videre – integration is very important but business comes first! Pfizer er verdens største farmaceutiske virksomhed, så der er en stor ledelsesopgave i at sikre, at samtlige tidligere Ferrosan medarbejdere finder sig til rette i den nye organisation, det nye sprog, de nye processer/systemer og ikke mindst den nye kultur. Meget spændende opgave.
Hvordan griber man den ledelsesopgave an?
Kommunikation er det vigtigste redskab. Jeg sørger for hele tiden at være i tæt kontakt med medarbejderne, og sørger for de har den nødvendige information. Det er også vigtigt, at der gøres plads til de bekymringer, der altid vil opstå ved et opkøb; spørgsmål som ”hvad med mit job?”, ”bliver jeg nu fyret?” og lignende må ikke blive tabu. I vores konkrete tilfælde er budskabet relativt let, idet Pfizer Consumer Healthcare har købt Ferrosan som en del af en større vækstplan. Målet er derfor ikke nedskæringer eller lukning af produktionsenheder, men derimod vækst, vækst og vækst. Vækst er nu engang lettere og mere spændende at kommunikere.
Hvordan vil du beskrive dig selv som leder?
Jeg anvender nok flere forskellige ledelsesstile afhængig af situation og medarbejder. Jeg tror jeg af natur primært er retningsgivende og coachende, men kan sagtens udvise dirigerende stil, hvis jeg føler, det er det, der skal til for, at målet nås. Jeg er meget resultatorienteret og skal nogle gange minde mig selv om, at ikke alle mennesker fungerer ligesom jeg selv, og at min rolle er at udvikle medarbejdere til at blive det bedste og ægte ”jeg”, de kan blive og ikke kopier af mig. Jeg tror jeg bruger meget af min personlighed i min ledelse krydret med den lærdom, jeg har fået fra forskellige management kurser, og ikke mindst den erfaring 15 år som leder har givet mig.
Hvordan leder og motiverer du dine medarbejdere?
Jeg forsøger at gøre maksimalt ud af anerkendelse. Denne anerkendelse forsøger jeg at give løbende i dagligdagen både i tale og skrift. Jeg tror på, at hvis jeg viser anerkendelse, så styrker jeg mine kollegaers professionelle selvværd, og de får et meget eksplicit indtryk af min forventninger, og derved kommer vi til at trække i samme retning.
Hvordan synes du, supply chain-lederens rolle har ændret sig i din tid i faget? S
upply chain er blevet både bredere og højere – ansvarsområder er blevet mere tværfaglige med et stigende krav til kommerciel forståelse og samtidige højere oppe på den strategiske agenda.
Hvilke udfordringer ser du generelt for SCM i fremtiden?
Kunsten bliver at gå fra SC excellence i retning mod en bredere business excellence, som ikke kun inkluderer SCM. Globalisering og outsourcing er meget oppe i tiden, men jeg ser det som en naturlig supply chain disciplin. Jeg tror balancen mellem kundernes stigende krav til differentiering af produkter og virksomhedernes stigende ønske om effektivitet bliver en udfordring – hvordan skaber vi et simpelt overblik over virksomhedens kompleksitet både, hvad angår produkter og forsyningskæderne, og hvilken kompleksitet ønsker vi at tage ind i virksomheden? Jeg tror slet ikke på tiltag, der udelukkende har til formål at reducere kompleksitet. Jeg mener derimod det er vigtigt at rumme kompleksitet, være bevidst om hvad der driver kompleksitet og tage det ind i virksomheden på en begavet måde, når det giver mening.
Hvad bliver de vigtigste kompetencer for supply chain lederen i fremtiden?
Evnen til at arbejde tværfagligt ud fra en base i egen faglighed, som skal være dyb og robust. Værktøjskassen bliver ikke ændret væsentligt andet end mere teknologisk forfinet. Men evnen til at forstå og blive forstået af den kommercielle del af virksomheden bliver mere vigtig. Og så går tingene også rigtig stærkt, så omstillingsparathed er et must for en supply chain leder både nu og i fremtiden. Vi ønsker hele tiden at være et skridt foran, og skal passe meget på ikke at stirre os blinde på egen supply chain, men hele tiden udfordre os selv og holde os orienterede om verden omkring sig.
Hvordan kobler du bedst af fra dit arbejde?
Jeg ville ønske, jeg kunne svare ”en løbetur” eller ”med min cykel i skoven”, men jeg kan jo risikere, at nogle jeg kender, læser artiklen og fanger mig en temmelig stor usandhed. Vi har tvillinger på knap 2 år, så tiden til mig selv er nærmest ikke eksisterende. Til gengæld sørger de for at kræve min fulde opmærksomhed, når jeg kommer hjem, så arbejdet tvinges i baggrunden.