SCM Agendaen – E-handelslogistik og last mile-levering
Kræver e-handelslogistik mere automatisering på lageret – eller er der brug for den manuelle fleksibilitet? Hvornår kan det betale sig at automatisere? Hvordan håndterer man den berømte og berygtede last mile? Og hvad med bæredygtigheden? De spørgsmål kommer panelet rundt om i den anden udgave af SCM Agendaen.
SCM.dk’s nye podcastserie, SCM Agendaen, er nået til andet afsnit, og her retter vi søgelyset mod de logistiske og leveringsmæssige udfordringer, der følger med den hastigt voksende e-handel. Den første udsendelse kan høres her.
Læs også: Vækst i europæisk e-handel skaber muligheder for danske net-virksomheder
De moderne e-handelstider har nemlig ændret betingelserne i logistikbranchen, og aktiviteterne her er mere afgørende end nogensinde, når en virksomhed skal have succes som onlinesælger. Forbrugerne forventer service og levering i topklasse, helst inden for en dag eller to, men hvis en virksomhed ikke holder, hvad den lover på den front, er kunderne hurtigt væk.
”Forbrugernes loyalitet inden for e-commerce er meget kort. En, maks to fejl, så er man shoppet videre, selvom det er en butik, hvor man har handlet mange gange”, siger direktør for FDIH, Niels Ralund, undervejs i udsendelsen.
Fra Prime Cargo fortæller Head of e-commerce, Winnie Kruse, om transportselskabets overvejelser i forbindelse med investeringen i det store Autostore-anlæg, man fik på plads i efteråret, lige i tide til Black Friday, mens Head of e-commerce Logistics for Coop.dk Shopping, Palle Esbensen, deler ud af sine erfaringer med at håndtere tusindvis af nonfood-varer på en af Danmarks største e-handelsplatforme.
I udsendelsen forsøger vi at kommer rundt om følgende hovedspørgsmål:
- Hvornår og hvordan er det muligt og hensigtsmæssigt at automatisere plukkeprocessen af e-handelsvarer – hvad er drivkræfterne?
- Kan automatiseringen konkurrere med den fleksibilitet som manuelle plukmedarbejdere tilbyder?
- Hvilke varer er passende at opbevare i et Autostore-anlæg – og hvilke er ikke? Og hvordan holder man styr på kategorierne?
- Hvordan forholder de danske virksomheder sig generelt til automatisering?
- Hvordan angriber man den berømte og berygtede last mile? Den er svær at automatisere, som Tim Collins fra Amazon pointerer.
- Og hvad med bæredygtighedsaspekterne, hvad betyder den dagsorden?
Deltagere:
- Head of e-commerce, Prime Cargo, Winnie Kruse
- Head of e-commerce Logistics, Coop.dk Shopping, Palle Esbensen
- Direktør, FDIH, Niels Ralund
- Vært: Anders Kampmann, journalist og webredaktør, SCM.dk
Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.
Næste udsendelse er klar i starten af marts, hvor vi taler med Syddansk Universitet om deres HD-uddannelse i supply chain management.