Russisk statsselskab vil investere stort i fragt via Nordsøruten
Russiske Rosatom vil angiveligt investere milliarder i en containerskibsflåde, der kan fragte varer på Nordsøruten. Selskabet håber at overtage syv procent af den fragt, der i dag går gennem Suez-kanalen.
Tidligere på året annoncerede rederiet CMA CGM i lighed med andre store vestlige virksomheder, at de af hensyn til miljømæssige bekymringer ikke vil anvende Nordsøruten til fragt. Maersk mener heller ikke, at ruten er kommercielt brugbar.
Læs også: Mærsk tester ny rute gennem Arktis
Hos den russiske stats atomkraftsselskab, Rosatom, der er ansvarlig for udviklingen af Ruslands brug af Nordsøruten, har man dog tilsyneladende et andet syn på sagen.
The Maritime Executive skriver således, at selskabet angiveligt går med planer om at investere milliarder af dollars i en containerskibsflåde, der skal fragte varer fra Asien til Europa gennem det arktiske vand.
Planen er ifølge russiske Vedomosti, der henviser til kilder tæt på virksomheden, at Rosatom skal udvikle sig til at blive en gigant indenfor shipping, og de håber, at de med investeringerne kan overtage omkring syv procent af den containerfragt, der på nuværende tidspunkt går gennem Malacca-Suez-Gibraltar-ruten til og fra Europa.
Nordsøruten er et hurtigt alternativ
Selvom flere virksomheder holder sig tilbage fra at anvende den, så tilbyder Nordsøruten et hurtigere alternativ til containerfragt mellem Asien og Europa, hvis man sammenligner med de normale fragtruter, som anvendes i dag.
De nye fokus på kommerciel shipping udgør et markant skifte for Rosatom, hvis primære forretning ellers hidtil har fokuseret på at designe, bygge og styre atomkraftværker.
Rosatom kører således i dag 35 kraftværker i Rusland, ligesom at salg af russisk kernekraftteknologi og nukleart brændstof udgør en stor del af selskabets eksportindtægter.
Læs også: Voksende Nordsøhandel giver solidt DFDS-regnskab
Virksomhedens marine division, Rosatomflot, har fire nukleare isbrydere, en atomdrevet pram, en ikke-nuklear isbryder og fem serviceskibe, men hidtil ingen containerskibe. Virksomheden har historisk fokuseret på isbrydning og relaterede opgaver langs Nordsøruten og den arktiske region.
- JMA