27.08.2019 | Strategi & ledelse
CMA CGM vil ikke anvende Northern Sea Route
Rederiet CMA CGM har meldt ud, at man grundet miljø- og klimamæssige overvejelser ikke vil benytte sig af passagen nord om Rusland, selvom den på grund af den globale opvarmning efterhånden er tilgængelig større dele af året. Og så er LNG fremtidens brændstof.
CMA CGM har valgt, at deres flåde ikke skal anvende den Northern Sea Route, der i dag forbinder Asien med Europa. Foto: CMA CGM
Forud for G7-mødet, der i weekenden blev afholdt i sydfranske Biarritz, havde den franske præsident Emmanuel Macron inviteret repræsentanter fra shippingbranchen indenfor på Elysee-slottet i Paris.
Læs også: Shipping gennem det artiske hav - muligheder og mange forbehold
Blandt dem var topchefen for rederiet CMA CGM, Rodolphe Saade, og han valgte i den anledning af at annoncere to store beslutninger for sit selskab.
CMA CGM har således valgt, at koncernens flåde ikke skal anvende Northern Sea Route (NSR), der i dag forbinder Asien med Europa efter at effekterne fra den globale opvarmning har gjort det muligt at navigere i farvandet.
Selvom udnyttelse af ruten giver shippingvirksomheder en stor konkurrencemæssig fordel, så udgør anvendelse af ruten samtidig en stor fare for det unikke økosystem, der er i denne del af verden, lød det fra Saade. Særligt truslen fra ulykker, olieforurening og sammenstød med havdyr er udtalte risici.
Vil anvende flydende naturgas som brændstof
Den anden beslutning, som Rodolphe Saade annoncerede under besøget var, at CMA CGM fremover vil prioritere at anvende flydende naturgas som brændstof til sin flåde.
Ifølge virksomheden er flydende naturgas (LNG) den bedste løsning, der er tilgængelig til at reducere den maritime transports miljømæssige fodaftryk.
Brugen af LNG kan således reducere udledningen af svovl med 99 procent, nitrogen med 85 procent, og CO2 med op til 20 procent.
“Vi har truffet disse beslutninger for at møde behovet fra vores ansatte og kunder, der i stigende grad bekymrer sig om miljøet. Men frem for alt træffer vi beslutningerne for at efterlade en renere planet til vores børn”, sagde Rodolphe Saade og fortsatte:
Læs også: Bæredygtig shipping er ikke kun mindre CO2
"Vi har truffet modige valg, som går langt udover rene forretningsmæssige beslutninger. Vi tror på, at vi skal træffe ansvarlige, fremadrettede valg. Det er sådan vi vil skabe en mere fair og miljøvenlig handel, og jeg inviterer hele branchen – konkurrenter, partnere og kunder – til at følge os”.
- JMA
Innovation

Ny støttepulje til virksomheder der vil automatisere med robotter
Til oktober kan små og mellemstore virksomheder søge tilskud fra en ny pulje uddelt af SMV:Digital. Tilskuddet skal gå til rådgivning om, hvordan robotter kan gøre en konkret forskel i virksomhedens produktion.
Branchenyt

Brintbranchen ærgrer sig over aftale om CCS
Dagens CCS-aftale, hvor 27 milliarder kroner bliver fordelt til lagring af mindst 34 millioner tons CO2 i den danske undergrund, indeholder ingen incitamenter til, at CO2’en allerede inden 2030 kan blive anvendt til at producere grønne brændstoffer. Det ærgrer Brintbranchen, der advarer om de potentielle konsekvenser for Danmarks og EU's omstilling af den tunge transport og industri.
Branchenyt

Robotter, automatisering og prisuddeling
Fremtiden er i fokus, når robotterne indfinder sig på HI Tech & Industry Scandinavia i MCH Messecenter Herning den 3.-5. oktober. På messen favnes fremtidens projekter og kunder, ligesom kimen lægges til nye samarbejder. Også vinderen af DIRA Automatiseringsprisen skal kåres på messen.
Lager & distribution

Cobot-automatisering løfter palletering til nyt niveau
Ny virtuel konference kaster lys over, hvordan virksomheder driver palletering mere effektivt.
Innovation

Kunstig intelligens har stort potentiale
Længe har der været snak om, at kunstig intelligens vil transformere måden, vi arbejder på. En ny undersøgelse fra Havard University afslører nu, at brugen af AI ikke kun øger opgavehastigheden med mere end 25 procent, men også forbedrer opgavekvaliteten med over 40 procent.
Innovation

3D-scanner automatiserer Grundfos’ kvalitetssikring
In-line 3D-scanner, der er udarbejdet af specialistvirksomhederne Unimec og Zebicon, har automatiseret Grundfos’ kvalitetskontrol på kritisk vigtige printplader. Løsningen gør det muligt at kvalitetssikre samtlige komponenter i stedet for stikprøver og minimerer antallet af defekte produkter.