Rift om kinesisk e-handel på børserne
Onlinehandel i Kina er en gigantisk forretning, og sektorens største aktører vokser i stor stil. Det giver sig også udslag på aktiemarkedet, hvor investorerne står i kø for at smide penge efter dem.
Kineserne handler online mere de fleste andre på globalt plan, dels som e-handel via computere, men også m-handel via mobiler og tablets er enorm forretning i verdens folkerigeste land. Branchens største aktører har kronede dage, og deres nærmest eksplosive vækst afspejler sig også på det internationale aktiemarked, skriver Børsen.
Baidu Kinas svar på Google Alibaba, verdens største e-commerce aktør, og Tencent, der driver siden Wechet, som er den kinesiske udgave af Facebook, er alle tre blandt de mest eftertragtede papirer for masser af investorer, og det er der flere gode grunde til.
"Det er oplagt at vælge netop de tre, fordi de rider dels på en kinesisk forbrugerbølge dels på at kineserne mere end noget andet folk i verden er på nettet 24/7 og handler der," siger Kay Van-Petersen, der er aktieanalytiker hos Saxo Bank med base i Singapore, og tilføjer, at Alibaba er det mest oplagte valg, da det har en global profil og er børsnoteret i New York.
Læs også: Alibaba udfordrer Amazon på det amerikanske marked
Ikke alene vokser disse tre virksomheder voldsomt på deres kerneforretning, de ekspanderer også ind i andre brancher, såsom logistik, finans, rejse og sundhed. Specielt på logistikken har Alibaba potentiale til vækst. Alene på årets Singles Day for godt tre uger siden, hvor kineserne onlineshoppede for over 10 mia. US dollars og netop Alibaba noterede sig for langt størstedelen, skulle der bringes over 760 mio. pakker ud. Et lignende billede gjorde sig gældende til Black Friday i sidste uge.
-AK