RFID i branddragter: Skarpere lager, højere sikkerhed og bedre vedligehold

Beredskabsstyrelsen har RFID-mærket branddragter og etableret et intelligent system, der sikrer skarpere lagerstyring, endnu højere sikkerhed og bedre vedligehold af udstyret. Fundamentet er EPC-standarder fra GS1 og et dansk produceret system, som holder styr på lager, vask og vedligehold.

Sikkerhed er central for Beredskabsstyrelsen, og derfor er alle branddragter nu udstyret med en robust RFID-chip, der er syet ind i branddragterne. Foto: Beredskabsstyrelsen. .

31.08.2020

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Om Beredskabsstyrelsen

Beredskabsstyrelsen leder det statslige redningsberedskab i Danmark. Det består af mere end 1.500 fastansatte, værnepligtige og frivillige samt materiel og køretøjer fordelt på styrelsens seks afdelinger i landet. Styrelsens seks afdelinger assisterer de kommunale redningsberedskaber, politiet og andre myndigheder ved større eller længerevarende indsatser i Danmark, hvor der er behov for meget mandskab eller specialmateriel.

Når det brænder på, og alt går op i røg, så er der stor sandsynlighed for, at Beredskabsstyrelsen er med til at bekæmpe og rydde op. Hvis en kemisk fabrik brænder, en lagerbygning står i flammer, eller der en tør sommer opstår skovbrande, så rykker Beredskabsstyrelsen ud med eksperthold og -udstyr. 

Brandforebyggelse og -bekæmpelse er en stor del af styrelsens opgave, og branddragter er derfor en central del af styrelsens materiel. ”I de sidste årtier har vi og vores internationale kollegaer fået voksende opmærksomhed på brandfolks sikkerhed. Når bygninger og andet brænder, forekommer der en masse sundhedsfarlige udledninger af for eksempel sodpartikler, tjærestoffer og asbest”, fortæller Niels Jørgen Fig, der er chef for Beredskabsstyrelsens logistikcenter for mundering og sikkerhedsudrustning.

Sikkerheden er 1. prioritet

Dragter, handsker og masker skal derfor være i orden, så brandmændene ikke optager de giftige stoffer gennem indånding. Det indebærer først og fremmest korrekt vedligeholdelse – og derfor er alle branddragter nu udstyret med en robust RFID-chip, der er syet ind i branddragterne.

”Vi er meget omhyggelige med at sortere dragter, masker, handsker og andet udstyr, når vores folk er færdig med en øvelse, undervisning eller redningsaktion. Alt bliver sorteret i rullebure eller plastposer til henholdsvis ”almindelig beskidt”, ”partikel- og brandrøgsforurenet”, ”overtænding” og ”asbest”. Dragterne skal nemlig behandles og vaskes forskelligt afhængig af kategori”, fortæller Niels Jørgen Fig.

”RFID-chippen og it-systemet, der opsamler data og præsenterer dem på nogle brugervenlige skærmbilleder, gør, at vi til enhver tid har digitalt hånd i hanke med udstyret”, fortæller Niels Jørgen Fig. Foto: Beredskabsstyrelsen. .

Vaskepersonalet modtager det brugte udstyr og kan let registrere det, fordi det blot kræver en RFID-læser, der læser RFID-chippen. Vaskepersonalet inspicerer udstyret efter vask og registrerer om, det skal til reparation på systuen. Det er nemlig vigtigt, at udstyret er helt, og at særligt de indvendige membraner er intakte, så de kan beskytte brugeren mod de giftige stoffer og vandgennemtrængning. På alle trin i værdikæden - fra dragterne bliver taget af over vask og vedligeholdelse til placering på lageret klar-til-brug - er der ”porte”, som er udstyret med antenner eller RFID-læsere, der registrerer udstyret og giver brugeren informationer på en skærm.

Digitalt ”anker” i udstyret

”RFID-chippen og it-systemet, der opsamler data og præsenterer dem på nogle brugervenlige skærmbilleder, gør, at vi til enhver tid har digitalt hånd i hanke med udstyret. Det er en stor fordel, at alle - uanset om det er på lageret, i systuen eller på vaskeriet - hele tiden kan skanne en dragt og se præcis, hvad der skal ske med den specifikke dragt”, fortæller han.

Han vurderer, at gevinsterne ved det RFID-baserede system omfatter:

  • Alle i værdikæden ved altid, hvad de skal gøre med hver enkelt stykke udstyr.
  • Alle kan let registrere, hvad de har gjort ved udstyret.
  • Det er let at få overblik over lager og hurtigt at spore udstyr.
  • Det sikrer korrekt vedligehold af udstyr, der igen øger sikkerhed for Beredskabsstyrelsens redningsspecialister og brandfolk i aktion.
  • Korrekt vedligehold øger også levetid af udstyr.
  • Dataopsamlingen giver et mere nuanceret og informationsrigt grundlag for indkøb og dialog med leverandører.
  • Systemet gør det lettere at holde styr på udstyr, der har været brugt i internationale aktioner.
  • Systemet giver automatisk besked, når en dragt bliver vasket for 20. gang, hvor dragten nemlig skal gen-imprægneres for at sikre højere sikkerhed.

Dataopsamling giver bedre indkøb

Fakta om løsningen

  • Beredskabsstyrelsens Logistikcenter i Haderslev har installeret udstyr til registrering af RFID-chips eller -tags.

  • Tags er monteret i næsten alle branddragter.

  • En RFID-tag er en lille chip med antenner pakket ind i plastik. Den returnerer et svar om, hvilket nummer den har, når den placeres tæt på en antenne (læser), der er koblet sammen med en computer.

  • RFID-taggen er lavet, så den kan tåle industrivask ved høje temperaturer.

  • Computeren har en trykfølsom skærm, hvor medarbejderne kan vælge mellem forskellige aktioner.

  • Når dragten bliver udleveret til en medarbejder, bliver det registreret på medarbejdernummer.

Niels Jørgen Fig fremhæver særligt gevinsten med dataopsamling, der giver et bedre indkøbsgrundlag. ”Opsamlingen af data om, hvor ofte forskellige typer udstyr har behov for reparation, giver os viden om, hvad levetiden på udstyret reelt er, og hvilke udfordringer vi eventuelt oplever. Det er viden, som vi ikke havde tidligere, og det er virkelig værdifuldt input til vores dialog med leverandører”, fortæller han og tilføjer:

”En anden vigtig gevinst er, at systemet automatisk overvåger antallet af vask, en dragt gennemgår og giver besked, når en specifik dragt bliver vasket for 20. gang. Så er det nemlig tid til, at den skal imprægneres på ny. Imprægneringen er meget vigtig for dragtens evne til at sky partikler og skidt og dermed for brandmandens sikkerhed”.

RFID-mærkningen og systemet til at opsamle og registrere data er udviklet af RFID-eksperten 2Trace og er implementeret på Beredskabsstyrelsen afdeling i Haderslev i løbet af 2019. Det er planen, at systemet skal rulles ud til alle styrelsens afdelinger i løbet af 2020-21. Niels Jørgen Fig fortæller, at systemet har krævet nye arbejdsgange for personalet, men at forandringen er forløbet relativt hurtigt og gnidningsfrit.

Opsamlingen af data om, hvor ofte forskellige typer udstyr har behov for reparation, giver os viden om, hvad levetiden på udstyret reelt er

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online