Revenue management kan forbedre bundlinjen markant

Fly- og hotelindustrien har brugt det i årtier, men der er også store muligheder for visse aktører inden for logistik og transport. Revenue management hedder disciplinen, og lige nu er containershipping ved at tage det til sig.

Revenue management kan hjælpe containerrederier og andre logistikaktører til at løfte forretningens lønsomhed. Foto: Maersk Line..

09.02.2015

SCM.dk

Niels Rytter, Ph.D. og lektor fra Aalborg Universitet.

De 12 deltagere har fire skibe med 54 containere, fire havne, to kundetyper og to produkttyper at gøre godt med. ”The Liner Shipping Game” hedder spillet. Det er udviklet af Aalborg Universitet og Ange Optimization samt testet i et samarbejde med Mærsk Line. Det er støttet af Den Danske Maritime Fond og er tænkt som et pædagogisk virkemiddel, der skal synliggøre styringsudforinger for containerrederier, og synliggøre hvordan revenue management kan skabe værdi i den sammenhæng.

De 12 deltagere må hurtigt sande, at selv med så forenklede parametre bliver styringsudfordringen med, at få kabalen til at gå op på en lønsom måde, hurtigt ekstremt kompleks. Forestil Dem kære læser, hvordan det så er, når der er tale om hundredvis af skibe med tusindvis af containere, mange flere havne, kundetyper og produkttyper. Kompleksiteten er så ekstrem, at der skal avanceret it- og optimerings-regnekraft, realtids-data, et rutineret overblik, tæt kendskab til marked og forretning samt tæt samspil mellem alle involverede parter til for, at det skal ende med det, vi kalder en god forretning.

”Det er præcis en udfordring, som disciplinen revenue management (RM) skal hjælpe containerskibsbranchen med at tackle. Og jeg kan se potentiale blandt andre aktører inden for transport og logistik. I brancher, der er udsat for hård konkurrence, kan 2-5 procents forbedring af overskudsgraden gøre forskellen på liv eller død. Det ved man alt om i passagerfly-, cargofly- og hotelindustrierne, som med succes har anvendt RM”, fortæller Ph.D. og lektor Niels Rytter fra Aalborg Universitet, der sammen med kollegaer forsker i RM.

Læs også: Containerhavne risikerer kæmpefald i indtjeningen

”Man kan vel godt sammenligne RM en smule med Sales & Operations Planning på den måde, at begge metoder handler om at balancere efterspørgsel og udbud. Men den store forskel er, at S&OP er passiv i den forstand, at det blot danner et grundlag for at styre driften, mens RM er proaktiv dag-til-dag styring af driften ud fra et lønsomhedsmæssigt perspektiv. En anden forskel er, at RM kun er relevante for visse brancher og virksomhedstyper, som fx sælger varer, der er forgængelige og altså ikke kan lagerføres”, fortæller Niels Rytter.

Disciplinen har sin oprindelse i passagerflyindustrien og hotel-/restaurationssektoren, hvor den har mere end 40 år på bagen. Disse brancher er i dag meget modne med hensyn til at udnytte mulighederne i RM og arbejder med tredje og fjerde generationsløsninger. RM er nu begyndt at sprede sig til andre erhverv som færger, togselskaber, biludlejning, containershipping m.fl.

Hvad er RM, og hvem har gavn af RM
RM er ifølge Niels Rytter en integreret ledelsesdisciplin, som skal forbedre en virksomheds omsætning eller lønsomhed/dækningsbidrag ved at sælge de rigtige produkter eller ydelser til de rigtige kunder til den rigtige pris, til den rigtige tid og via relevante salgskanaler. Han fremhæver, at RM er relevant for virksomheder, der er kendetegnet ved alle eller nogle af følgende seks karakteristika:

  1. Markeder og kunder kan opdeles i segmenter med forskellige præferencer, købsadfærd og villighed til at betale forskellig pris for produkter og ydelser, der kan differentieres.
  2. Produkter og ydelser skal være forgængelige og altså ikke kan lagerføres.
  3. Produkter eller ydelser reserveres eller afsættes, før de forbruges.
  4. Efterspørgslen på produkter og ydelser er stokastisk (d.v.s. varierer over tid).
  5. Forholdsvis ufleksibel produktionskapacitet.
  6. Høje faste omkostninger og lave variable omkostninger.

<p>RM er proaktiv dag-til-dag styring af driften ud fra et lønsomhedsmæssigt perspektiv</p>

Niels Rytter, Aalborg Universitet.

Sådan gør du RM
Niels Rytter opdeler RM-strategier i tre niveauer: Strategisk, taktisk og operationelt. Alle tre niveauer handler om at integrere forretningsprocesser på tværs af funktioner. Strategiske RM-beslutninger har typisk en tidshorisont på et år eller mere og sigter mod at etablere differentierede produkter eller ydelser på basis af forudgående segmentering af en virksomheds markeder og kunder. Taktiske RM-beslutninger har en tidshorisont på 3-12 måneder og sigter mod at differentiere prispolitik og laver retningslinjer for interaktion og samarbejde med kunder.

Operationelle RM-beslutninger handler om den daglige og ugentlige eksekvering i forhold til at håndtere de kundeordrer, som løbende tikker ind. Det vil typisk handle om, at en kundeservicefunktion skal have et grundlag for at acceptere, justere eller afvise ordrerne efterhånden, som de kommer ind.

Udgangspunktet for deres beslutning vil være en prognose for den forventede efterspørgsel og et realitds-overblik over kapaciteten, som er til rådighed for forskellige produkt- og prisklasser samt kundegrupper. Dedikerede RM-managers sørger løbende for at åbne og lukke for forskellige pris-, produkt- og/eller kundegrupper baseret på de prognoseberegninger RM-software foretager og deres kendskab til marked og forretning. Det er en kombination af kvantitative data og kvalitative vurderinger.

Læs også: Danske Speditører ønsker en logistikkommission

”Prognosers kvalitet er væsentlig, og forskning har vist, at en 20 procents reduktion af prognosefejl kan omsættes til en direkte omsætnings- eller dækningsbidragsstigning på 1 procent. RM-managers har ofte også til opgave at lave en proaktiv styring af aflyste eller ændrede ordrer ved at udregne rater for, hvor mange overbookinger man tillader. Virksomheder i transport og service kæmper nemlig ofte med mange ordrer, der kort før den operationelle eksekvering alligevel ikke bliver til noget”, fortæller Niels Rytter.

It gør det ikke alene
Han fremhæver, at RM kræver avanceret it-regnekraft, men at det ikke er tilstrækkeligt. RM kræver også medarbejderkompetencer i form af for eksempel RM-managers, der forstår at fodre it-systemet med de rigtige data og vurdere prognoser i sammenhæng med, hvad der sker på markedet og i forretningen.

”Der skal både processer, kompetencer og systemer til, før RM kan gøre en forskel”, fortæller han og tilføjer: ”It-systemet bliver hurtigt til en kæmpemodel, der skal bearbejde meget store datamængder på meget kort tid. Det er krævende, og jeg anbefaler, at man starter med en lille model og en lille organisation og gradvist bygger videre. RM er ikke noget, man implementerer 100 procent på én gang. Det er en længere modningsrejse, der kræver flere års udvikling – blandt andet fordi RM går så meget på tværs af funktioner som salg, kundeservice samt produktion og drift, og fordi supporterende it-systemer og optimeringsmodeller skal udvikles, testes og finjusteres mange gange, før de fungerer tilfredsstillende”.

Niels Rytter vurderer, at RM kan udgøre en seriøs konkurrencefordel for virksomheder, der formår at implementere det rigtigt, og han peger på fire afgørende forudsætninger:

  • Der skal være en RM strategi og organisation på plads.
  • RM er datatungt og forudsætter høj datakvalitet. Det vil være en udfordring i de fleste virksomheder.
  • RM kræver træning i korrekt anvendelse af RM it-systemer.
  • Endelig skal der etableres målesystemer, så man kan måle effekterne af RM beslutningerne.

RM kan gøre forskel
Aalborg-forskeren mener, at RM kan spille en afgørende forskel for mange transport- og servicevirksomheder og fremhæver, både godstogselskaber og container rederier i stigende grad undersøger mulighederne for at implementere RM løsninger.

”RM kan være forskellen på succes og fiasko for mange transport- og servicevirksomheder, fordi disciplinen kan understøtte virksomhedernes evne til at prisfastsætte deres kapacitet bedst muligt i forhold til markedets behov, efterspørgselsmønster over tid og kundernes betalingsvillighed via de salgskanaler, der er tilgængelige”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Toyota Material Handling Danmark præsenterer fremtidens logistikløsninger på HI-messen 2025

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

09.09.2025SCM.dk

Carl Ras tredobler kapaciteten på centrallageret med ny Autostore

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

01.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

31.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

26.08.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Fra eksterne krav til moderne lagerstyring hos Urtegaarden

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles