Danske Speditører ønsker en logistikkommission
Danmark skal gøres til et tyngdepunkt for godslogistik i Nordeuropa, mener brancheorganisationen Danske Speditører, der foreslår, at der nedsættes en logistikkommission til at bane vejen.
En logistikkommisson, der kan samle alle aktører og myndigheder til en indsats for at gøre Danmark til et tyngdepunkt for godslogistikken i Nordeuropa, er påkrævet, mener brancheorganisationen Danske Speditører.
Baggrunden for ønsket om en logistikkommission begrundes i, at det ikke er tilstrækkeligt at se på sektorerne hver for sig. Lastbiler og togvogne, skibe og fly er byggeklodser i et kompliceret samlesæt, som også omfatter terminaler, lagre, disponering, dokumenter, jura og myndighedsindsatser, lyder budskabet fra Danske Speditører.
Logistik og ledelse af forsyningskæder handler om varernes veje over hele den vide verden. Det er kollektiv transport af værdier til gavn for beskæftigelse, erhvervslivet og forbrugere. Og vi kan det dér. Det er realistisk, at ti procent af verdens logistik kan blive styret fra Danmark siger Martin Aabak, administrerende direktør i Danske Speditører.
Logistikcentre skal ligge i Danmark
En af de udfordringer, som Martin Aabak ser, er at få de godstog, der fra 2021 vil køre via Femernforbindelsen, til at standse i Danmark.
Det gør de, hvis der er noget at komme efter. Logistikcentre til at samle eksportvarer fra producenter og fordele importvarer til forbrugere skal ligge i Danmark, ikke i Nordtyskland eller Sydsverige, siger direktøren.
For at opdyrke Danmarks og danske virksomheders logistikkompetencer, kræver det, at alle brancher, myndigheder og interesser samles om én opgave at få kræfterne vendt i samme retning, mener han.
Det er selvfølgelig virksomhederne, som skal drive vækstarbejdet; men en logistikkommission kan hjælpe med at udpege de led i kæden, som skal styrkes, og de huller og knolde i vejen, som skal afskaffes, for at det hele kommer til at spille, siger Martin Aabak.
- JKK