Regler bremser genbrug af affaldsprodukter

I takt med at knapheden på ressourcer vokser, forsøger genvindingsvirksomheder yderligere at oparbejde de indsamlede materialer indtil sidste metal- eller plasticsplint. I Europa er affald imidlertid ikke omfattet af reglerne om varers frie bevægelighed. Det bremser ifølge Stena Recyclings direktør ofte muligheden for skabe den bæredygtige udnyttelse af ressourcerne, som alle efterlyser.

16.08.2011

Peter Jürgensen, SCM.dk

Da finanskrisen satte ind med voldsom kraft i 2008 og 2009, faldt verdensmarkedsprisen på metal til en tredjedel, hvilket hurtigt fik mærkbare konsekvenser for store dele af industrien. Ikke mindst de virksomheder, som beskæftiger sig med genbrug af metal, led under blodrøde regnskabstal.
Hos den svensk ejede virksomhed Stena Metal, som behandler og genvinder jern, metal, papir og miljøaffald, tabte man således 340 millioner kr. i løbet af det år, hvor krisen satte ind. Virksomheden, hvis forretningsfilosofi er baseret på ønsket om at insource andre virksomheders returvareflow, besluttede derfor at sætte sig selv på en drastisk slankekur. Det medførte bl.a., at en tredjedel af de 340 medarbejder blev opsagt. Samtidig valgte man at koncentrere sig om de tre helt basale elementer: likviditet, profit og vækst. Der blev udarbejdet en 100 dages plan, som blev efterfulgt af en 190 dages plan. For at mindske tabene mest muligt, blev samtlige aftaler eksempelvis gået igennem med tættekam, lige som den interne kommunikation i den vidt forgrenede virksomhed med 30 filialer blev intensiveret i form af daglige telefonmøder.
”I årene forud var priserne på metal konstant stigende. Lagrene voksede tilsvarende, og det, som vi ikke fik solgt den ene måned, kunne vi sælge til en endnu højere pris måneden efter. De stadige prisstigninger kunne således rigeligt betale lagerforrentningen”, forklarer adm. direktør Lars Petersen. ”Af samme grund havde vi gennem en årrække udelukkende fokus på vækst. Men i løbet af 12 måneder mistede lagerbeholdningen en tredjedel af sin værdi, hvilket fik økonomien til at bløde”.

Stærk logistisk styring
Efterhånden som der atter er kommet gang i stålvalseværkernes smelteovne, er salgskurverne hos Stena dog steget igen. Da lageret var størst, var omsætningshastigheden på 2,5. I dag omsættes lagerets værdi 24 gange på et år, hvilket med al ønskelig tydelighed indikerer, at virksomheden atter oplever sunde vækstrater.
”Den erfaring, vi har draget, er, at det hele tiden er nødvendigt at følge prisudviklingen, så vi undgår at købe for dyrt. Samtidig har vi erkendt, at vi må tilpasse vores egen pris efter den aktuelle dagspris”, siger Lars Petersen.

”Det stod ydermere klart for os, at vi var nødt til at være agile - eller smidige i hele den måde, hvorpå vi tilrettelægger vores forretningsstrategi. I praksis sker det ved, at vi hver dag rydder op i lagerbeholdningen, lige som vi sørger for, at varerne altid er klar til levering og forsendelse. Endelig har vi indført en stærk logistisk styring. Vi holder hele tiden øje med, hvad der aktuelt ligger på lagrene i de 20 meta-filialer. Alene den kendsgerning at vi årligt transporterer rundt på ca. én million tons af alt fra metal og autoskrot til papir og pap, kræver en forsyningskæde, som er planlagt ned i mindste detalje”, siger Lars Petersen.
”I øvrigt betragter vi både vores leverandører og dem vi sælger til som vores kunder, og alle agerer ud fra den viden, at varerne nogle gange har en positiv værdi og andre gange en negativ værdi”.

Fra landmænd til produkthandlere
På de 20 metal-filialer kommer en blandet kundekreds, som har det til fælles, at de under én eller anden form beskæftiger sig med jern og metal - repræsenterende alt fra store virksomheder til landmænd, håndværkere og små produkthandlere. Dertil kommer yderligere 10 filialer, som udelukkende beskæftiger sig med farligt affald, papir, plastic og andet virksomhedsaffald.

”Vores styrke er, at vi råder over afsætningskanaler, som også den lille produkthandler kan bruge”, forklarer Lars Petersen.

”Det helt centrale element i vores værdikæde, som skal gøre aktiviteterne lønsomme, er godt gammeldags købmandskab, hvilket bl.a. indebærer, at de enkelte filialchefer har ganske store frihedsgrader til at handle på eget initiativ. I lyset af de øgede energipriser, de stigende råvarepriser og ønsket om bæredygtighed, foregår der i disse år en masse nytænkning inden for det område, som knytter sig til returvareflow. Efterhånden som jordens ressourcer bliver sparsomme, er virksomhederne nødt til at øge deres fokus på genvinding. Det er ikke mindst på den baggrund, at vi har oprettet Stena Recycling, som med tiden har ekspanderet inden for alle områder, der omfatter genvinding. .
På danske forbrændingsanlæg har der desværre været en tendens til, at man brænder en lang række fraktioner, som f.eks. træ og plast, som med fordel kunne genanvendes”, mener Lars Petersen. Dog vurderer han, at man gennem seneste 10 år er blevet bedre til at oparbejde specielt elektronikaffald og til en vis grad plastmaterialer.

Ubegrænsede muligheder
”Men det skal være lønsomt. Målet er derfor hele tiden at vurdere, hvilket affald som kan skilles ud og dermed opnå en positiv værdi. Og mulighederne er i princippet ubegrænsede. Selv den folie, der sidder i auto-frontruder, kan genvindes.”

”Den store udfordring består vel i at komme af med de produkter, som der skal betales penge for?”

”Ja, afgjort. Vi har nogle restprodukter, som skal deponeres, fordi de ikke umiddelbart kan genvindes, eksempelvis visse plast og skumgummiprodukter. Men ved at oparbejde disse materialer en ekstra gang - eller ved at finde nogle kunder, som alligevel kan finde anvendelse for dem, kan vi minimere vores depotafgifter. Vi søger da også hele tiden at sortere - og på ny oparbejde - så meget som muligt i den mængde affald, som er beregnet til deponering. Sortering og forædling har i det hele taget fået en langt vigtigere funktion i vores virksomhed, end tilfældet var for blot få år siden. Det, som nogle kalder for affald, kalder vi for sekundære ressourcer. I Europa omfatter varernes frie bevægelighed imidlertid ikke affald, hvilket ind imellem skaber konflikter i forhold til lovgivningen. Konsekvensen er, at myndighedsbehandlingen ofte er utrolig tung og bureaukratisk”, siger Lars Petersen, som erkender, at det er et problem, man ikke kan gøre så meget ved.

”Vores eneste middel består i at dokumentere over for myndighederne, at ikke alt affald er farligt. Samtidig er vores branche desværre kendetegnet ved, at ikke alle har overholdt lovens krav. Det har skadet vores omdømme, og gjort politikere og myndigheder endnu mere skeptiske over for en gruppe virksomheder, som alt overvejende gavner samfundet, og som potentielt har masser af udviklingsmuligheder.”

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle