Postnord optrapper på pakkeområdet med opkøb af Nærboks
PostNord har købt 100 procent af ejerskabet af selskabet bag Nærboks, der er et netværk af populære pakkebokse, som blev startet af PostNord og SwipBox i 2019. I netværket indgår cirka 2.550 pakkebokse spredt ud over hele landet, og handlen gør PostNord til eneejer af det mest omfattende netværk af pakkebokse i Danmark.
”For PostNord er det vigtigste, at det er så enkelt som muligt for kunderne at modtage deres pakker. Nærboks-konceptet er populært blandt vores kunder, som sætter pris på 24/7 tilgængelighed og nærhed. Derfor er vi glade for aftalen med SwipBox om at overtage deres andel af selskabet bag Nærboks”, fortæller Peter Kjær Jensen, der er CEO i PostNord i Danmark, i en pressemeddelelse.
Postnord har netop købt medstifter SwipBox’s andel af ejerskabet af selskabet bag Nærboks. Nærboks har hidtil været et joint venture mellem PostNord og SwipBox gennem selskabet Nordic Infrastructure, men fremover er det selskab og netværket af pakkebokse 100 procent ejet af PostNord.
Pakkebokse er et leveringsalternativ til PostNords betjente udleveringsnetværk, som onlineshoppere kan vælge i netbutikkens check out. Pakkeboksene giver en nem og fleksibel adgang til at hente pakker, og de har været en stor succes hos danskerne.
”Vi oplever en enorm vækst i pakkemængderne i øjeblikket, og opkøbet styrker vores position som den leverandør herhjemme, der er stærkest på hjemmelevering og samtidig har det stærkeste netværk af udleveringssteder”, siger Peter Kjær Jensen.
Læs også: God planlægning fik Postnord gennem en vild juletid
”I kølvandet på pandemien er pakkeboksene blevet ekstra populære, fordi der ikke er fysisk kontakt ved leveringen. Vores mål er at have over 12.500 pakkebokse i eget regi i Norden inden udgangen af 2022, og vi har planlagt yderligere investeringer i pakkebokse i 2023”, tilføjer Annemarie Gardshol, PostNords Group CEO.
SwipBox, som producerer Infinity-pakkeboksene, som Nærboks-netværket består af, er også tilfredse med handlen.
”Hos SwipBox oplever vi heldigvis stor international interesse for vorespakkebokse, og vi vil nu fokusere på at udbrede Infinity-konceptet i Norden, Europa og globalt. Derfor giver det god strategisk mening for SwipBox at sælge voresandel af Nærboks til PostNord”, siger Jens Rom, CEO for SwipBox.
Efter PostNords overtagelse af ejerskabet af Nærboks fortsætter det som et såkaldt åbent netværk, der også kan benyttes af andre distributører. På nuværende tidspunkt benyttes det for eksempel også af DHL og Bring. Det er planen, at antallet af pakkebokse i netværket skal udvides til 3.100 pakkebokse i 2021.
- KCP