God planlægning fik Postnord gennem en vild juletid

Nethandlen har i den grad taget fart under coronakrisen, og juleindkøbene var ingen undtagelse. Det gav logistikvirksomheder noget af en opgave. Succesraten kommer bag på distributørerne selv, som mener, at god planlægning er årsag til at pakker stadig blev leveret til tiden.

Postnord værdsætter medarbejdernes hårde arbejde i en travl tid. Foto: Postnord/Henrik Petit..

14.01.2021

SCM.dk

”Siden ugen med Black Friday og frem til juleaften har vi leveret 52 % flere pakker end i samme periode 2019. Det er helt vildt, og alle tidligere pakkerekorder er slået i år”.

Sådan beskriver pakkechef Lene Reipuert hos Postnord Danmark årets peak-periode fra Black Friday i november hen over juledagene. Hun uddyber: ”Egentlig burde det ikke kunne lade sig gøre at få så store mængder igennem på så kort tid, med den kapacitet vi har, men med god planlægning og nogle medarbejdere, der har knoklet og været helt fantastiske gennem jule-perioden, så lykkedes det alligevel”. 

Læs også: Nethandel er med til at redde industrilokaler fra ledighed

Hos GLS genkender man billedet. ”Vi har set en julehandel, der har været flere niveauer over det, vi har set tidligere år. Totalt set har vi haft 38% flere pakker igennem vores system i november og december 2020 end året før”, siger Karsten Klitmøller, direktør for GLS Danmark, i en pressemeddelelse fra Dansk Erhverv.

Et ekstraordinært år med ekstraordinært online salg

I tal fra Nets finder man baggrunden for travlheden hos distributørerne. Det samlede onlinesalg i december hos de 100 største webshops var 87% over december 2019. 

Ligeledes viser tal fra Dansk Erhverv, at otte ud af ti netbutikker, at julesalget levede op til forventningerne, som eller var ganske høje; 27 % af netbutikkerne forventede, at salget ville vokse med mindst 50 % i forhold til 2019, og hver femte forventede en stigning på mindst 100 %.

Læs også: Pakkeboks foran lageret hjælper netbutik gennem julen

”Forventningerne var tårnhøje efter et hæsblæsende år og en rekordstor Black Week, men de blev alligevel sprængt. Det havde jeg faktisk også forventet, for det stak virkelig af i de sidste uger op til juleaften. Dermed sluttede et helt ekstraordinært år med et helt ekstraordinært salg online,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

24.10.2023SCM.dk

Tre stærke egenskaber ved supply chain planlægning

13.10.2023SCM.dk

Vi skal undre os sammen på tværs for at blive bedre

10.10.2023SCM.dk

Planlægning er blevet både vigtigere og vanskeligere

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle