God planlægning fik Postnord gennem en vild juletid
Nethandlen har i den grad taget fart under coronakrisen, og juleindkøbene var ingen undtagelse. Det gav logistikvirksomheder noget af en opgave. Succesraten kommer bag på distributørerne selv, som mener, at god planlægning er årsag til at pakker stadig blev leveret til tiden.
”Siden ugen med Black Friday og frem til juleaften har vi leveret 52 % flere pakker end i samme periode 2019. Det er helt vildt, og alle tidligere pakkerekorder er slået i år”.
Sådan beskriver pakkechef Lene Reipuert hos Postnord Danmark årets peak-periode fra Black Friday i november hen over juledagene. Hun uddyber: ”Egentlig burde det ikke kunne lade sig gøre at få så store mængder igennem på så kort tid, med den kapacitet vi har, men med god planlægning og nogle medarbejdere, der har knoklet og været helt fantastiske gennem jule-perioden, så lykkedes det alligevel”.
Læs også: Nethandel er med til at redde industrilokaler fra ledighed
Hos GLS genkender man billedet. ”Vi har set en julehandel, der har været flere niveauer over det, vi har set tidligere år. Totalt set har vi haft 38% flere pakker igennem vores system i november og december 2020 end året før”, siger Karsten Klitmøller, direktør for GLS Danmark, i en pressemeddelelse fra Dansk Erhverv.
Et ekstraordinært år med ekstraordinært online salg
I tal fra Nets finder man baggrunden for travlheden hos distributørerne. Det samlede onlinesalg i december hos de 100 største webshops var 87% over december 2019.
Ligeledes viser tal fra Dansk Erhverv, at otte ud af ti netbutikker, at julesalget levede op til forventningerne, som eller var ganske høje; 27 % af netbutikkerne forventede, at salget ville vokse med mindst 50 % i forhold til 2019, og hver femte forventede en stigning på mindst 100 %.
Læs også: Pakkeboks foran lageret hjælper netbutik gennem julen
”Forventningerne var tårnhøje efter et hæsblæsende år og en rekordstor Black Week, men de blev alligevel sprængt. Det havde jeg faktisk også forventet, for det stak virkelig af i de sidste uger op til juleaften. Dermed sluttede et helt ekstraordinært år med et helt ekstraordinært salg online,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
- KCP