Polestar anklager bilindustrien: Det går for langsomt, og ambitionerne er for små

I forbindelse med klimatopmødet COP26, har elbilsmærket Polestar sendt en opsang til den resterende bilindustri. CEO, Thomas Ingenlath, opfordrer til en hurtigere omstilling til klimaneutralitet såvel som en øget gennemsigtighed i bilindustrien, når det gælder om at opnå ambitiøse klimamål.

17.11.2021

SCM.dk

Under FN’s globale klimatopmøde i sidste uge, blev Glasgow-erklæringen om nul-emissions biler og varevogne lanceret. Heri forpligter en række virksomheder sig til at udfase køretøjer med fossile brændstoffer mellem år 2035 og 2040.

Men hos elbilsproducenten Polestar mener man, at store dele af den europæiske bilindustri skifter til elektriske køretøjer alt for langsomt:

Læs også: Volvo og Northvolt går sammen om batteriudvikling

"Bilfirmaerne taler stadig om at sælge benzin- og dieselbiler indtil år 2040. Tager vi levetiden for en bil i betragtning, vil de biler stadig være kørende og dermed forurene resten af det her århundrede. Det giver ikke mening at udskyde en af de mest effektive klimaløsninger, vi som bilbranche har til rådighed, når man i stedet for at fortsætte med at investere i udviklingen af nye benzin- og dieselflåder hellere bør bruge de ressourcer på at fremme innovative løsninger, der fører til klimaneutral mobilitet", siger Thomas Ingenlath, CEO for Polestar.

Samtidig opfordrer han andre bilproducenter til at øge gennemsigtigheden, når det gælder om at opnå ambitiøse klimamål.

Elbiler er kun begyndelsen

Thomas Ingenlath glæder sig over OEM'ernes tiltag til at udvikle elbiler, men han er grundlæggende uenig i deres beslutninger om at udvikle nye generationer af benzin- og dieselmotorer.

Læs også: Polestar øger gennemsigtigheden og fremlægger bilers klimaregnskab

"Tiden er inde til radikale ændringer. At bygge og sælge elbiler er ikke slutpunktet; det er begyndelsen. Vi skal være mindst lige så opmærksomme på at skabe en ren forsyningskæde og i sidste ende genanvende så meget som muligt. En elbil er en god start og en direkte vej til klimaneutral mobilitet, men renhed betyder renhed fra start til slut. Polestar er ikke perfekt, men vi arbejder på at blive bedre", siger Thomas Ingenlath.

Bruger teknologi til at udvise transparens

Polestar offentliggør alle oplysninger om bilernes CO2-aftryk og har indført en brancheunik produktbæredygtighedsdeklaration, der gør det nemt og intuitivt for forbrugerne at vurdere klimapåvirkningen fra de forskellige Polestar-varianter sammen med pris og rækkevidde.

Virksomheden anvender også blockchain-teknologi til gennemsigtighed i forsyningskæden med et ambitiøst mål om at spore alle risikomaterialer, herunder nikkel, mangan, grafit og lithium, ud over det kobolt, der spores i dag.

Læs også: Volvo bruger blockchain til at spore kobolt i elbilers batterier

Hos Polestar mener man, at klimaindsatsen kræver ambitioner, men også ansvarlighed, hvorfor man har annonceret et brancheførende mål om at skabe en 100 procent klimaneutral bil inden 2030 uden at være afhængig af CO2-kompensation.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

16.04.2024SCM.dk

Sjælland får nyt sorteringsanlæg til plastaffald

09.04.2024SCM.dk

4 hacks til hvordan CPO kan skabe mere ESG

05.04.2024SCM.dk

EU direktiv om bæredygtighed bliver taget godt imod

03.04.2024SCM.dk

Ny forskning skal gøre fremstillingsindustrien mindre sårbar

02.04.2024SCM.dk

Mindre afskovning i Amazonas i 2023

13.03.2024SCM.dk

Sanistål vil gøre det lettere at aflæse produkters CO2-udledning

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle