Polestar anklager bilindustrien: Det går for langsomt, og ambitionerne er for små
I forbindelse med klimatopmødet COP26, har elbilsmærket Polestar sendt en opsang til den resterende bilindustri. CEO, Thomas Ingenlath, opfordrer til en hurtigere omstilling til klimaneutralitet såvel som en øget gennemsigtighed i bilindustrien, når det gælder om at opnå ambitiøse klimamål.
Under FN’s globale klimatopmøde i sidste uge, blev Glasgow-erklæringen om nul-emissions biler og varevogne lanceret. Heri forpligter en række virksomheder sig til at udfase køretøjer med fossile brændstoffer mellem år 2035 og 2040.
Men hos elbilsproducenten Polestar mener man, at store dele af den europæiske bilindustri skifter til elektriske køretøjer alt for langsomt:
Læs også: Volvo og Northvolt går sammen om batteriudvikling
"Bilfirmaerne taler stadig om at sælge benzin- og dieselbiler indtil år 2040. Tager vi levetiden for en bil i betragtning, vil de biler stadig være kørende og dermed forurene resten af det her århundrede. Det giver ikke mening at udskyde en af de mest effektive klimaløsninger, vi som bilbranche har til rådighed, når man i stedet for at fortsætte med at investere i udviklingen af nye benzin- og dieselflåder hellere bør bruge de ressourcer på at fremme innovative løsninger, der fører til klimaneutral mobilitet", siger Thomas Ingenlath, CEO for Polestar.
Samtidig opfordrer han andre bilproducenter til at øge gennemsigtigheden, når det gælder om at opnå ambitiøse klimamål.
Elbiler er kun begyndelsen
Thomas Ingenlath glæder sig over OEM'ernes tiltag til at udvikle elbiler, men han er grundlæggende uenig i deres beslutninger om at udvikle nye generationer af benzin- og dieselmotorer.
Læs også: Polestar øger gennemsigtigheden og fremlægger bilers klimaregnskab
"Tiden er inde til radikale ændringer. At bygge og sælge elbiler er ikke slutpunktet; det er begyndelsen. Vi skal være mindst lige så opmærksomme på at skabe en ren forsyningskæde og i sidste ende genanvende så meget som muligt. En elbil er en god start og en direkte vej til klimaneutral mobilitet, men renhed betyder renhed fra start til slut. Polestar er ikke perfekt, men vi arbejder på at blive bedre", siger Thomas Ingenlath.
Bruger teknologi til at udvise transparens
Polestar offentliggør alle oplysninger om bilernes CO2-aftryk og har indført en brancheunik produktbæredygtighedsdeklaration, der gør det nemt og intuitivt for forbrugerne at vurdere klimapåvirkningen fra de forskellige Polestar-varianter sammen med pris og rækkevidde.
Virksomheden anvender også blockchain-teknologi til gennemsigtighed i forsyningskæden med et ambitiøst mål om at spore alle risikomaterialer, herunder nikkel, mangan, grafit og lithium, ud over det kobolt, der spores i dag.
Læs også: Volvo bruger blockchain til at spore kobolt i elbilers batterier
Hos Polestar mener man, at klimaindsatsen kræver ambitioner, men også ansvarlighed, hvorfor man har annonceret et brancheførende mål om at skabe en 100 procent klimaneutral bil inden 2030 uden at være afhængig af CO2-kompensation.
- KCP