Polestar øger gennemsigtigheden og fremlægger bilers klimaregnskab
Bilproducenten Polestar ønsker en gennemsigtig og klimavenlig bilindustri. Nu tager virksomheden selv det første skridt og fremlægger en Life Cycle Assessment for Polestar 2.
“Bilproducenter er nødt til at tage 100% ansvar. Hver eneste uge oplever vi, at en bilproducent annoncerer kursskifte mod elektrificering. Men det at blive producent af elektriske biler er langt fra nok. Det at gøre bilerne elektriske er nemlig ikke enden på en lang proces, men blot begyndelsen. Vi er nødt til at være ærlige og gennemsigtige”, udtaler Thomas Ingenlath, CEO for bilproducenten Polestar, der producerer elektriske performance biler.
Derfor tager hans virksomhed nu et skridt på vejen og ligger kortene på bordet ved at vise Polestar 2’s klimapåvirkning i en hel livscyklus i en Life Cycle Assessment (LCA). LCA omfatter en lang række faktorer i en bils livscyklus. Fra leveringer til produktion og senere til recirkulering. LCA opsummerer alle klimapåvirkninger fra bilen i et let forståeligt tal, der gør det muligt for forbrugerne at foretage en hurtig og velunderbygget beslutning, når de køber bil.
Polestars LCA viser, at introduktionsversionen af Polestar 2 giver fabrikken et klimaaftryk på 26 tons kulstof. Sammenlignet med en Volvo XC40 med benzinmotor har Polestar 2 et større klimasaftryk i produktionsfasen, primært på grund af den energikrævende batteri- produktionsproces.
Læs også: Coop bringer mad ud med el-biler
Når de elektriske biler når forbrugerne og bliver opladet med grøn strøm, er de videre CO2e emissioner ubetydelige. Efter 50.000 km kørsel overhaler den fossile bil den elektriske bil i totale CO2e emissioner.
“Vi arbejder naturligvis frem mod en produktion med netto 0 emissioner, men vores LCA viser, at Polestar 2 allerede i dag er en klimaløsning. EV-teknologi betyder en halvering af CO2klimaaftrykket i forhold til en tilsvarende benzinmotor, når den er opladet med grøn strøm”, siger Fredrika Klarén, Head of sustainability hos Polestar.
Samtidig opfordrer bilproducenten også andre virksomheder til at følge i deres fodspor. Det handler om at genopbygge forbrugernes tillid til bilindustrien, fortæller virksomheden i en pressemeddelelse. Seneste undersøgelse viser nemlig, at kun én ud af fire forbrugere har tillid til at bilproducenterne er gennemsigtige og arbejder i samfundets interesse.
Undersøgelsen viser også, at over halvdelen af forbrugerne forlanger bedre gennemsigtighed samt mulighed for at sammenligne de enkelte bilers klimapåvirkning. Vedtagelse af en standard for hele industrien kan være nøglen til dette.
- KCP