Pirater plagede fortsat i 2015

Trods et mindre fald i antallet af kapringer, så er pirateri og væbnede overfald stadig en stor udfordring for verdens søfart. I Afrika er farvandet ud for Nigeria det farligste område at passere.

Piratangreb var også i 2015 en kilde til uro i shippingbranchen. Her er den britiske flåde i aktion i farvandet ud for Somalie. Foto: Royal Navy Media Archive/Dave Jenkins.

01.03.2016

SCM.dk

Ifølge den årlige rapport fra International Maritime Bureau (IMB) under International Chamber of Commerce (ICC) om pirataktivitet på verdenshavene, så har trusselsbilledet kun ændret sig marginalt fra 2014 til 2015.

Læs også: Containerbranchen kan tabe milliarder i 2016

IMB’s Piracy Reporting Centre (IMB PRC) registrerede således 246 hændelser i 2015, en enkelt mere end i 2014. Det samlede tal inkluderer alle typer angreb, og under de forskellige kategorier har der været lidt større udvikling, ligesom der geografisk er sket et vist skifte.

Antallet af deciderede kapringer faldt fra 21 i 2014 til 15 sidste år, og 271 sømænd blev holdt som gidsler sammenlignet med 442 i 2014. Til gengæld steg antallet af skibe, der blev bordet, med 11 procent til 203 sidste år, mens skud blev affyret mod et skib og yderligere 27 angreb blev afværget. Bevæbnede pirater dræbte en sømand i 2015, mens mindst 14 blev såret.

Mængden af kidnapninger, hvor besætningsmedlemmer blev taget fra borde og holdt fanget mod krav om læsepenge, blev mere end fordoblet, fra ni hændelser i 2014 til 19 sidste år. Her rykkede farezonen til en hvis grad vestpå, i hvert fald i afrikansk sammenhæng; alle de registrerede kidnapninger skete således i farvandet ud for Nigerias kyst, og i alt blev der i 2015 meldt om 14 angreb i nigeriansk farvand, men IMB vurderer, at det egentlige tal er noget højere, da mange angreb ikke bliver indberettet.

Oplysning skal give flere midler til kampen
Derimod blev der ikke rapporteret om angreb ud for Somalia, som ellers tidligere har været det mest risikable område at bevæge sig igennem. Det betyder dog ikke, at sejlads i regionen kan betegnes som sikker. IMB råder i hvert fald fortsat fartøjer, der passerer den adenske golf, der ligger på ruten mellem Suezkanalen og det indiske ocean, om ikke at sænke paraderne.

”Somalia er stadig en skrøbelig stat, og risikoen for angreb er fortsat høj. Der skal ikke mere end ét succesfuldt angreb til, før den gode udvikling er vendt og situationen kan blusse op igen”, siger direktør for IMB, Pottengal Mukundan, i en pressemeddelelse.

Sydøstasien er stadig den region på verdensplan, der oplever flest hændelser, om end de som regel er mindre alvorlige end i Afrika. Andelen af angreb mod skibe i åben sejlads steg godt nok fra 37 procent i 2014 til 55 procent sidste år, men de fleste havde ”kun” karakter af tyveri på lavt niveau. IMB er dog ikke desto mindre bekymrede over udviklingen og den indbyggede øgede risiko for selve fartøjerne og deres mandskaber.

Læs også: Bahrain vil være logistiklink mellem øst og vest

Generelt opfordrer IMB shippingvirksomheder og skibsejere til at indrapportere alle hændelser i relation til pirateri, selv når der kun måtte være tale om en mistanke. Dette første skridt er ”vitalt” i forhold til at sikre de nødvendige ressourcer til at bekæmpe problemet, og ”transparente statistikker fra uafhængige, internationale kilder kan være en katalysator” i den forbindelse.

-AK

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

20.12.2024SCM.dk

Ny bæredygtighedscertificering kan hjælpe med nyt emballagedirektiv

18.12.2024SCM.dk

International lederprofil skal stå i spidsen for Danske Fragtmænd

18.12.2024WITRON Group

Sponseret

How intercultural teams help WITRON to evolve

18.12.2024SCM.dk

Wrist Ship Supply køber op i Brasilien

18.12.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Second Life Truck – Hvor økonomi og miljøhensyn går hånd i hånd

17.12.2024Descartes

Sponseret

AI vil få stor indflydelse på den danske transport- og logistikindustri

17.12.2024SCM.dk

Odense får et nyt stort produktionsanlæg til mange milliarder og et kæmpe lager

17.12.2024SCM.dk

Intelligente ventilatorer udløser stor AI-pris

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup