Containerbranchen kan tabe milliarder i 2016

Ifølge en rapport fra konsulentfirmaet Drewry kan se den internationale containershippingbranche se frem til et samlet tab på op mod 35 mia. kr. i 2016. Fragtraterne og en generel overkapacitet er de afgørende faktorer.

Mærsk Lines Triple E-skibe er med til at forbedre omkostningsniveauet for det danske rederi, men for branchen er den slags tiltag ikke nok i sig selv til at undgå de milliardtab, den står over for. Det vurderer konsulentfirmaet Drewry i en ny rapport. Foto: Mærsk Gruppen.

11.01.2016

SCM.dk

Mindst 5 milliarder dollars (knap 34,5 mia. kr.). Det er det sammenlagte tab, den internationale containershippingindustri kan se frem til i løbet af 2016, ifølge en rapport fra konsulentfirmaet Drewry Shipping Consultants Ltd. Det skriver Wall Street Journal.

Læs også: Presset Mærsk overvejer opkøb

De to største faktorer bag den lettere deprimerende forudsigelse er dels fragtraterne, og dels et simpelt spørgsmål om udbud og efterspørgsel, der ikke matcher hinanden pt.

Priserne for containershipping faldt med op mod ni procent i 2015 (det er endnu ikke præcist opgjort), og det fald forudser Drewry vil fortsætte, om end i et lidt lavere tempo. Ved udgangen af 2015 lå spotraterne på store ruter som Asien til den amerikanske vest- og østkyst på det laveste niveau siden 2009, hvor finanskrisen havde slået bunden ud af markedet.

Det sker på trods af, at fragtmængderne mellem Asien og USA er voksende, og er ifølge Drewry et billede på det øgede kamp på markedet og det forventede ryk i gods fra vest til øst, når den udvidede Panamakanal åbner senere på året. Også på ruten mellem Asien og Nordeuropa har priserne været historisk lave.

Fragtraterne er faldet i et tempo der gør, at Drewry tror en ’ny og bekymrende trend’ er gået op for de oceangående shippingselskaber. Ifølge konsulentfirmaets seneste data er selskaberne nemlig ikke længere i stand til at minimere sine omkostninger hurtigt nok i forhold til de faldende fragtpriser. Kombineret med at man forventer, at den ligeledes faldende oliepris, der sidste uge ramte sit laveste niveau i 11 år og ellers har været med til at modvirke shippernes tab, har ramt bunden, vil det føre til yderligere økonomisk pres.

Kapacitet skal reduceres yderligere
I et forsøg på at modvirke de faldende rater har shippingvirksomhederne reduceret antallet af ture og dermed den samlede kapacitet på flere store øst-vest-ruter i de sidste tre måneder af 2015, men det har ifølge Drewry slet ikke været nok. Læsningsprocenten i begyndelsen af oktober 2015 var således kun på 85 procent sammenlignet med 94 på samme tidspunkt i 2014.

Branchens store udfordring i 2016 bliver derfor at tage flere initiativer for at stabilisere priserne, hvilket reelt vil sige at lægge flere skibe op, idet de forudsete konsolideringer på markedet (opkøb og fusioner) ikke vil kunne gøre det alene, ligesom indsættelsen af større fartøjer, såsom Mærsk Lines Triple E-skibe, heller ikke vil være nok i sig selv.

Læs også: Containerbranchen går trange tider i møde

I en udtalelse til sit firmas hjemmeside sammenligner director of container research hos Drewry, Neil Dekker, den nuværende situation med 2009, hvor en kapacitet på 1,3 mio. TEU blev taget ud af en betydeligt mindre flåde, primært fordi rederierne simpelthen løb tør for penge. Så galt står det ikke til endnu, men to-tre kvartaler mere med faldende indtægter kan få andelen af ’tørlagte’ skibe til at stige betragteligt. I slutningen af 2015 lå knap fem procent, svarende til ca. 1 mio. TEU, af den globale containershippingflåde stille.

Forecastingrapporten kan købes her.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

05.09.2025PALOMAT

Sponseret

PRODUKTNYHED fra verdens største leverandør af pallemagasiner

04.09.2025SCM.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighed trods politisk tøven

03.09.2025SCM.dk

Plastindustrien samler branchen på én stor fællesstand på HI-messen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense