Containerbranchen kan tabe milliarder i 2016

Ifølge en rapport fra konsulentfirmaet Drewry kan se den internationale containershippingbranche se frem til et samlet tab på op mod 35 mia. kr. i 2016. Fragtraterne og en generel overkapacitet er de afgørende faktorer.

Mærsk Lines Triple E-skibe er med til at forbedre omkostningsniveauet for det danske rederi, men for branchen er den slags tiltag ikke nok i sig selv til at undgå de milliardtab, den står over for. Det vurderer konsulentfirmaet Drewry i en ny rapport. Foto: Mærsk Gruppen.

11.01.2016

SCM.dk

Mindst 5 milliarder dollars (knap 34,5 mia. kr.). Det er det sammenlagte tab, den internationale containershippingindustri kan se frem til i løbet af 2016, ifølge en rapport fra konsulentfirmaet Drewry Shipping Consultants Ltd. Det skriver Wall Street Journal.

Læs også: Presset Mærsk overvejer opkøb

De to største faktorer bag den lettere deprimerende forudsigelse er dels fragtraterne, og dels et simpelt spørgsmål om udbud og efterspørgsel, der ikke matcher hinanden pt.

Priserne for containershipping faldt med op mod ni procent i 2015 (det er endnu ikke præcist opgjort), og det fald forudser Drewry vil fortsætte, om end i et lidt lavere tempo. Ved udgangen af 2015 lå spotraterne på store ruter som Asien til den amerikanske vest- og østkyst på det laveste niveau siden 2009, hvor finanskrisen havde slået bunden ud af markedet.

Det sker på trods af, at fragtmængderne mellem Asien og USA er voksende, og er ifølge Drewry et billede på det øgede kamp på markedet og det forventede ryk i gods fra vest til øst, når den udvidede Panamakanal åbner senere på året. Også på ruten mellem Asien og Nordeuropa har priserne været historisk lave.

Fragtraterne er faldet i et tempo der gør, at Drewry tror en ’ny og bekymrende trend’ er gået op for de oceangående shippingselskaber. Ifølge konsulentfirmaets seneste data er selskaberne nemlig ikke længere i stand til at minimere sine omkostninger hurtigt nok i forhold til de faldende fragtpriser. Kombineret med at man forventer, at den ligeledes faldende oliepris, der sidste uge ramte sit laveste niveau i 11 år og ellers har været med til at modvirke shippernes tab, har ramt bunden, vil det føre til yderligere økonomisk pres.

Kapacitet skal reduceres yderligere
I et forsøg på at modvirke de faldende rater har shippingvirksomhederne reduceret antallet af ture og dermed den samlede kapacitet på flere store øst-vest-ruter i de sidste tre måneder af 2015, men det har ifølge Drewry slet ikke været nok. Læsningsprocenten i begyndelsen af oktober 2015 var således kun på 85 procent sammenlignet med 94 på samme tidspunkt i 2014.

Branchens store udfordring i 2016 bliver derfor at tage flere initiativer for at stabilisere priserne, hvilket reelt vil sige at lægge flere skibe op, idet de forudsete konsolideringer på markedet (opkøb og fusioner) ikke vil kunne gøre det alene, ligesom indsættelsen af større fartøjer, såsom Mærsk Lines Triple E-skibe, heller ikke vil være nok i sig selv.

Læs også: Containerbranchen går trange tider i møde

I en udtalelse til sit firmas hjemmeside sammenligner director of container research hos Drewry, Neil Dekker, den nuværende situation med 2009, hvor en kapacitet på 1,3 mio. TEU blev taget ud af en betydeligt mindre flåde, primært fordi rederierne simpelthen løb tør for penge. Så galt står det ikke til endnu, men to-tre kvartaler mere med faldende indtægter kan få andelen af ’tørlagte’ skibe til at stige betragteligt. I slutningen af 2015 lå knap fem procent, svarende til ca. 1 mio. TEU, af den globale containershippingflåde stille.

Forecastingrapporten kan købes her.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

15.11.2024SCM.dk

Hos stor virksomhed er kødtunge tallerkener fortid

14.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Danish Crown: Sådan løser vi den komplekse opgave med emballagedata

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online