Containerbranchen går trange tider i møde
Fragtraterne falder, og krisen kradser i shippingbranchen, der aldrig kom sig helt oven på finanskrisen. Nu truer recession på ny i branchen.
Fragtraterne styrtdykker i shippingbranchen, og der er udsigt til trange tider. Det skriver Finans.dk.
Læs også: Nyt containerregulativ på vej
Flere års krise i branchen har ført til begyndende konsolideringer, men problemerne er stadig massive blandt flere af de toneangivende virksomheder.
Branchen, der præges af en række store virksomheder med danske Mærsk Line i spidsen, oplever også et verdensmarked, der ikke er i så stor vækst, som man kunne ønske.
Det er særligt Fjernøstens store rederier, der tager tæskene. Blandt andet har japanske MOL, NYK Line og K Line tilsammen tabt 3,6 mia. kr. på driften i løbet af de seneste fem år.
Også hos de koreanske konkurrenter Hanjin og Hyundai Merchant Marine er der ligeledes røde tal på bundlinjerne. De har mistet 2,6 mia. kr. i samme periode.
Læs også: APM Terminals udvider i Sydeuropa og Sydamerika
Finans.dk vurderer også, at den mere begrænsede efterspørgsel på containershipping er kommet bag på branchen og særligt Maersk Line.
Her havde man vurderet en vækst på 3-5 procent, men det reelle tal endte på 1-2 procent. Det flugter dog også med IMFs forventede vækst på det globale marked. De har netop nedjusteret væksten til 3,1 procent.
-JPN