06.01.2016  |  Branchenyt

Åbning af udvidet Panamakanal udskudt

Udvidelsen af Panamakanalen har været længe undervejs, og nu må de store rederier væbne sig med yderligere lidt tålmodighed. Åbningen er udskudt til omkring maj i år.

Som en af verdens vigtigste handels- og distributionsveje er Panamakanalen, smutvejen fra Atlanterhavet til Stillehavet, der sparer skibe for tusindvis af sømil rundt om Sydamerika, uundværlig for klodens største rederier og shippingfirmaer, herunder eksempelvis Mærsk.

Læs også: Suez og Panama omdannes til distributionshubs

Det er man udmærket klar over i Panama, hvor den godt 80 kilometer lange kanal har massiv økonomisk betydning for den lokale økonomi. Derfor har man siden september 2007 år arbejdet på en udvidelse af den godt 100 år gamle kanal, med et mål om at øge både kapaciteten og størrelsen på de fartøjer, der kan passere igennem den vigtige passage.

Den meget imødeset udvidelse skulle oprindelig være åbnet tilbage i oktober 2014, sidenhen april 2016, men nu er åbningen så blevet udsat igen, denne gang indtil videre til ’omkring maj’, men med mulighed for yderligere forsinkelse. Det meddeler Panamas præsident, Juan Carlos Varela, ifølge Yahoo News.

Udvidelsen bliver ledet af det internationale konsortium Grupo Unidos por el Canal, S.A., der tæller medlemmer fra både Panama, USA, Spanien, Belgien, Holland og Italien. Konsortiets hovedopgave i forbindelse med udvidelsen er opførelsen af et tredje sæt sluser (et kompleks i hver ende af kanalen), der skal skabe den nye, større sejlrende.

Det er blandt andet i arbejdet med installationen af de op til 33 meter høje og 4.200 ton tunge sluseporte og andet udstyr, der har ført til forsinkelserne, hvilket også har fået det oprindelige budget på 5,25 mia. dollars (ca. 28,5 mia. kr. i 2007-priser) til at skride kraftigt.

Læs også: Panamakanalens udvidelse når milepæl

Konsortiet er derfor senest blevet tildelt en erstatning på $17 mio. (godt 118 mio. kr.) som kompensation for ekstra omkostninger og tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med en strejke. Som bygherre hænger Panamas stat på den regning, og af samme årsag opfordrede præsidenten samtidig konsortiet til at fokusere på selve byggeriet og overlade de juridiske uoverensstemmelser til ”kompetente myndigheder”.

Sammenlagt skal udvidelsen fordoble Panamakanalens kapacitet.

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere