Suez og Panama omdannes til distributionshubs
De to kanaler, Suez og Panama, skal have flere faciliteter og omdannes til logistik- og distributionshubs.
Verdens to vigtigste kanaler, Suezkanalen mellem Afrika og Asien, og Panama mellem Nord- og Sydamerika, skal omdannes til distributionshubs.
For trafikken vokser fortsat til de to kanaler, hvor stadigt større skibe skal gennem de to knudepunkter. Derfor skal der være flere muligheder for containerterminaler og muligheder for at lægge i havn, skriver Maritime Danmark.
Læs også: Norsk rederibranche siger nej til beaching
I Panama har de allerede taget de første spadestik.
Vi blev en distributionshub. I dag har vi 33 ugentlige services med containerskibe, der sejler gennem kanalen og 80 procent af dem stopper i havnene, der er placeret på begge sider af kanalen for at distribuere gods til Latinamerika. Desuden har vi 39 feederservices på begge sider af kanalen, så vi er allerede en hub i regionen og forventer at vokse yderligere, siger Jorge Quijano, administrator for kanalmyndighederne i Panama.
Læs også: Danske rederier kan tjene stort på Iran
Alt imens har egypterne fokuseret på at gøre de seks havne omkring Suez til en hub for logistik og industri. Ikke mindst er der fokuseret på de to containerterminaler i havnebyerne Port Said ved Middelhavet og Port Sokhna ved Det Røde Hav.
-JPN